Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2003, T. 36 z. 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/32528
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Stulecie Papieskiej Komisji BiblijnejTronina, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja Bóg przemawiający do ludziJasiński, Andrzej Sebastian (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja Naród żydowski i jego Święte Pisma w Biblii chrześcijańskiej. Egzegeza w QumranMałecki, Zdzisław (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja Szczególne miejsce ludu wybranego i jego Świętych Pism w Nowym TestamencieKozyra, Józef (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja Relacja między starym a nowym w Testamentach na przykładzie roli uczonych w PiśmieMalina, Artur (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja Von der Zweiquellentheorie zu Deuteromarkus illustriert anhand der Perikope vom Seesturm (Mk 4,35-41 par Mt 8,18-27 par Lk 8,22-25)Fuchs, Albert (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja „Łamanie chleba” w Nowym Testamencie (Łk 24,35 i Dz 2,42)Surmiak, Wojciech (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja Nowa retoryka w ujęciu Chaima Perelmana oraz Lucie Olbrechts-Tyteca w kontekście badania tekstu biblijnegoPindel, Roman (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja Die Titel Christi in der Offenbarung des Johannes. Bausteine und Versuch einer Johanneischen ChristologieHohnjec, Nikola (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja Apokatàstasis zrealizowana, aktualna i przyszła w tradycji biblijnej i patrystycznej przed OrygenesemMisiarczyk, Leszek (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja Teologiczne podstawy egzegezy Orygenesa i jej aktualnośćSłomka, Jan (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Origen’s exegesis is based on serious assumptions, both philosophical and theological. The philosophical foundation of his exegesis, as it is widely known, derives from the Platonic concept of the world. The article concentrates on a number of theological aspects. Origen obviously recognizes the Holy Scriptures as the Word of God. With this as a starting point, Origen compares the fact of writing down the Word of God as the Scriptures to the Incarnation and creation. Just as Logos assumes a human form, and thus humanity with all its consequences, the written Word is, in some way, „incarnated” in human speech and writing. Consequently, Origen perceives the structure of the Scriptures as analogous to that of man: the Scriptures have their body, soul and Spirit. The comparison between the Holy Scriptures and the fact of creation has the following implications: the whole world is the work of God, though in its numerous aspects it does not seem worthy of the good and almighty God. In the same way, the Scriptures are the work of God, though their numerous texts seem unworthy of God’s perfection. The analogy between the Scriptures and the Incarnation and creation makes it possible for Origen to perform a thorough study of biblical texts and develop all the necessary exegetic techniques, as the subject of his study is not Logos Him self, but H is work: human words and writings. It is only through such a study that one gradually grasps the mystery of the Word, Logos. It seems that those intuitions of Origen are also meaningful today: they are in line with the modern practice of biblical studies, making use of all the available scientific tools to analyze the texts of the Scriptures.Pozycja Dialog Zbawcy. Wstęp i tłumaczenie utworu z biblioteki z Nag Hammadi (Nag Hammadi Codex III, 5)Myszor, Wincenty (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja Męczeństwo i śmierć Maniego (Psalm Bema CCXXVI). Wstęp, komentarz i tłumaczenie z języka koptyjskiegoSzmurło, Roman (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja De Iosepho Aegyptiaco in fabulis dramaticis (atque in scaena theatrali) in regione Silesia (s. XVI-XVIII)Malina, Anna Maria (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja „Metafory jako mowa odpowiadająca Bogu”. Jürgena Werbicka ujęcie roli metaforyki w teologiiKempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja Joseph G. Prior, The Historical Critical Method in Catholic Exegesis, Editrice PUG, Roma 1999,346 s. (Tesi Gregoriana – Serie Teologia 50).Malina, Artur (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja Rachel S. Hallote, Death, Burial, and Afterlife in the Biblical World, Chicago 2001,227 s.Lemański, Janusz (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja Hugolin Langkammer, Apostoł Paweł i jego dzieło, Opole 2001, 368 s. (Opolska Biblioteka Teologiczna, nr 46).Kozyra, Józef (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja Życie religijne w Biblii, red. G. Witaszek, RW KUL, Lublin 1999, 360 s.Basiuk, Maciej (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja Mariusz Rosik, Ku radykalizmowi Ewangelii. Studium nad wspólnymi logiami Jezusa w Ewangeliach według św. Mateusza i św. Marka, Wrocław 2000, 188 s.Dąbrowski, Jakub (Księgarnia Św. Jacka, 2003)