Studia Bydgoskie, 2024, Tom 16
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/35567
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Wojenny dziekan… wojenne święcenia… wojenni wikariusze…Zmuda, Wenancjusz (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego w Bydgoszczy, 2024)Artykuł ukazuje skalę prześladowania Kościoła katolickiego na Krajnie w pierwszych miesiącach okupacji niemieckiej na terenie archidiecezji gnieźnieńskiej. Losy ks. Karola Glatzela, ocalonego z obozu w Górce Klasztornej, to z jednej strony historia strażnika pamięci o duchownych z Górki Klasztornej, zamordowanych w Paterku, z drugiej – historia wojennego dziekana nakielskiego, który w 1940 r., koordynując tajne duszpasterstwo, otrzymał do pomocy dwóch neoprezbiterów. Fakt ten stał się powodem ukazania na nowo tematu tajnych święceń kapłańskich w Poznaniu w pierwszych miesiącach 1940 r. jak i powrotów do pracy duszpasterskiej na terenie archidiecezji gnieźnieńskiej kleryków wyświęconych w Generalnym Gubernatorstwie w 1940 r.Pozycja Pius Czesław Bosak, Święta i uroczystości Izraelitów. Leksykon, Wydawnictwo „Petrus”, Kraków 2023, ss. 278.Ćwikła, Jarosław (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego w Bydgoszczy, 2024)Pozycja Szkic historii rozwoju lectio divina jako sposobu modlitwy i stylu życia chrześcijańskiegoPerlik, Dawid (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego w Bydgoszczy, 2024)Refleksja na temat historii formowania się lectio divina pozwala stwierdzić, że lectio divina jest zarówno sposobem modlitwy, jak i stylem życia chrześcijańskiego. Świadczy o tym pobożność Izraelitów, dla których modlitwa Biblią była podstawową formą oddawania czci Bogu. Ta forma kultu kształtowała jednocześnie styl życia. Sytuacja wyglądała podobnie także w innych okresach historii. W czasach Jezusa i po nich odczytywano modlitewnie Pisma i starano się przenosić ich treść w życie codzienne. W średniowieczu lectio divina była obowiązkową praktyką duchową mnichów, kształtowała tym samym styl ich życia, którego fundamentem było Pismo Święte. Sobór Watykański II wezwał Kościół do odnowy biblijnej, czyli do odnowy relacji chrześcijanina ze Słowem Bożym. To wezwanie realizuje się dziś między innymi przez odnowienie praktyki lectio divina. Towarzyszy temu pogłębiona refleksja nad tym szczególnym sposobem modlitewnej relacji wierzących do Słowa Bożego.Pozycja Munus sanctificandi w czasie pandemii COVID-19 w Polsce w 2020 r. Część I – Chrzest i bierzmowanieKwaśniewicz, Krzysztof (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego w Bydgoszczy, 2024)„Nadzwyczajny ustawodawca”, jak można by nazwać mało znanego wirusa SARS CoV-2, w sposób zdecydowany wpłynął na życie Kościoła katolickiego w 2020 r. w wielu aspektach jego funkcjonowania, posłudze duszpasterskiej, a szczególnie w munus sanctificandi. W odniesieniu do sakramentów chrztu i bierzmowania, z powodu obowiązujących restrykcji państwowych, biskupi musieli znaleźć nowy sposób, aby właściwie przygotować rodziców oraz młodzież, jak również przełożyć daty odpowiednich celebracji. Podjęto również próbę udzielania ich w sytuacji, gdy wierni byli w niebezpieczeństwie śmierci lub gdy wymagało tego większe dobro duchowe.Pozycja Logoterapia Frankla w optyce redukcjonizmów antropologicznychKrzewiński, Łukasz (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego w Bydgoszczy, 2024)Artykuł wprowadza w główne założenia antropologiczne logoterapii Viktora Emila Frankla w kontraście do redukcjonistycznych paradygmatów antropologicznych. Podkreśla, że logoterapia, z jej osiową koncepcją ontologii dymensjonalnej oraz „woli sensu”, oferuje holistyczne spojrzenie na człowieka, wykraczające poza modele biologiczne, psychologiczne czy społeczne. Frankl akcentuje wolność, niepowtarzalność i duchowy wymiar ludzkiej egzystencji, wskazując na fundamentalną rolę odnajdywania sensu w życiu, nawet w obliczu cierpienia. Praca ta stanowi obronę pełniejszej wizji człowieczeństwa w psychologii, podkreślając, że poszukiwanie sensu jest głęboko egzystencjalnym pragnieniem oraz podstawową siłą motywacyjną człowieka.Pozycja Centrum Formacji Liturgicznej jako narzędzie odnowy życia liturgicznego w Kościele lokalnymRawicz-Kostro, Karol (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego w Bydgoszczy, 2024)Artykuł analizuje teologiczne i pastoralne podstawy działalności Centrum Formacji Liturgicznej Diecezji Bydgoskiej im. bł. Carlo Acutisa jako odpowiedzi na współczesne wyzwania formacji liturgicznej w Kościele lokalnym. W świetle nauczania Soboru Watykańskiego II oraz innych dokumentów Kościoła ukazana została konieczność integralnej formacji liturgicznej, obejmującej wymiary duchowy, intelektualny i praktyczny. Centrum Formacji Liturgicznej realizuje funkcję koordynującą formację różnych grup liturgicznych działających w diecezji. Przedstawienie struktury jego działalności oraz współpracy z innymi duszpasterstwami diecezjalnymi ukazuje właściwe budowanie spójnego modelu formacyjnego służby liturgicznej. Podkreślone zostało znaczenie mistagogii jako metody pogłębiania uczestnictwa w liturgii oraz roli świeckich w realizacji soborowego postulatu czynnego udziału w liturgii Kościoła. Centrum stanowi model instytucjonalnej odpowiedzi na realną potrzebę formacji liturgicznej jako fundamentu odnowy życia Kościoła lokalnego.Pozycja Katecheza pełni i nadziei – duszpasterska troska o osoby starsze w KościeleGarsztka, Dorota Magdalena (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego w Bydgoszczy, 2024)Starość to nieunikniona konieczność naszego życia. Dotyka ona każdego i każdy z nas jest na nią zdany. Myśl o jej nadejściu często napawa strachem, zwłaszcza ludzi doświadczonych życiowo. Przychodzi niespodziewanie, czasami do ludzi pędzących i będących w biegu. Nie da się do starości przygotować, bo jest to proces biologiczny wpisany w nurt naszej ziemskiej egzystencji. Możemy jednak w sposób psychiczny, ale zwłaszcza duchowy dążyć do tego, aby przeżyć ją jak najlepiej. Osoby starsze nurtuje pytanie: co dalej z moim życiem? Jak je prowadzić, aby otrzymać palmę zwycięstwa? W niniejszym opracowaniu ukazane zostaną podstawowe elementy pomocy osobom starszym, w wymiarze duszpasterskim i katechetycznym. W części pierwszej zaprezentowana zostanie analiza zagadnienia starości w ujęciu społeczno-socjologicznym. Druga część opracowania stanowić będzie omówienie współczesnej nauki i troski Kościoła o osoby starsze oraz wnioski duszpasterskie, które mogą przyczynić się do rozszerzenia duszpasterstwa osób starszych.Pozycja Wychowanie do miłości. Edukacja seksualna w świetle nauczania papieża FranciszkaBiałek, Grzegorz (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego w Bydgoszczy, 2024)Pope Francis, in his exhortation Amoris Laetitia, expresses a firm “yes” to sex education, which he understands as education in love. The exhortation offers guidance in response to contemporary challenges. The Pope reminds that providing information cannot be separated from moral formation. As an antidote to the onslaught of harmful influences, Francis highlights the importance of developing critical thinking among young people. Pope emphasises the importance of virtues, particularly a healthy sense of modesty. In addition, he addresses the issues of contraception and the trivialisation of sexuality, pointing out their consequences, which hinder the healthy development of young people. Francis also reflects on the concept of gender ideology, offering a balanced perspective on masculinity and femininity. His teaching on this subject is further developed in the document Male and Female He Created Them by the Congregation for Catholic Education. Pope Francis’ voice serves as an essential reference point in shaping sex education for Catholics who seek the best for their children. This paper presents Pope Francis’ teaching on sex education about earlier Church teachings.