Kreowanie informacji: o pseudo-wydarzeniach w polityce

Miniatura

Data

2013

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie

Abstrakt

Monopol informacyjny mediów sprawił, że politycy za wszelką cenę starają się uzyskać medialne poparcie. Potrzeba zaistnienia w mediach staję się dla działaczy (graczy) politycznych tak silna, że skłania ich do wykreowania własnego wizerunku. Szokujące zdjęcia, kontrowersyjne komentarze, sztuczne wydarzenia sprawiają, że na naszych oczach dokonuję się przejście „od ideologii do imagologii”. Dlatego też tematem mojego referatu będzie zjawisko pseudo-wydarzeń (termin znany z pracy D. Boorstina) jako zaplanowanych i wykreowanych (przez specjalistów do marketingu politycznego) zdarzeń. W wyniku dziennikarskiej „obróbki” zdarzenia te stają się darmową reklamą polityczną tworzoną przez samych polityków. Zjawisko to zostanie omówione poprzez odwołanie się do kilku przykładów ze świata polityki.

Modern media's monopoly on information has made politicians striving to gain its support. The political activists' (players) need for media appearance is growing so strong, that it leads them to create their own unique image. We are witnesses of transition "from ideology to imagology", caused by shocking photos, controversial comments and artificial events. Therefore, the topic of my lecture will be the phenomenon of pseudoevents (term invented by D. Boorstin) as planned and created (by the political marketing specialists) events. As a result of their "processing", these events become a free political advertisement created by the politicians themselves. This phenomenon will be explained by a reference to few examples from the world of politics.

Opis

Słowa kluczowe

pseudo-wydarzenie, wydarzenie medialne, media, środki masowego przekazu, polityka, imagistyka społeczna, społeczeństwo, wizerunek, kreowanie wizerunku, pseudo-event, media event, mass media, politics, PR, public relations, society, image, projecting an image

Cytowanie

Kultura-Media-Teologia, 2013, nr 13, s. 8-18.

Licencja

CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych