Wpływ przekazu medialnego na współczesny wzorzec męskości a implikacje dla edukacji

Ładowanie...
Miniatura

Data

2013

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie

Abstrakt

Współczesna kultura tworzy wiele aspektów życia, którym muszą sprostać współcześni mężczyźni. Wymogi im stawiane sprawiają, że poświęcają oni coraz więcej czasu swojemu ciału oraz stylowi życia. Środki masowego przekazu sprawiają, że współczesny mężczyzna jest pod ciągłą obserwacją oraz kontrolą, wszelki błąd jest od razu dostrzegany. Dodatkowo, media pokazują jaką drogę powinien mężczyzna obrać, aby stać się bardziej męskim przy użyciu kobiecych atrybutów – kosmetyków, perfum, modnego ubioru. Współcześnie męskość podlega feminizacji. Mężczyzna ślepo dąży za promowanymi w mediach ideałami męskości, zapominając o swojej tożsamości. W konsekwencji, „esencję” mężczyzny stanowi tylko i wyłącznie jego płeć biologiczna. Zanikają widoczne różnice płciowe, nastaje era płci androgynicznej. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie propagowanego przez media wzorca męskości w zestawieniu z rzeczywistymi oczekiwaniami kobiet. Wyniki analiz zostały przedstawione w badaniach własnych. Ponadto, ukazana zostanie konieczność wprowadzenia odpowiednio skonstruowanych programów edukacyjnych adekwatnych do wymogów współczesnej kultury.

Today’s culture lifestyle creates many of the life aspects which men have to face. The requirements cause that their interests need to focus on their body as well as the lifestyle. Because of the mass media men are under observation at all times and the very tiny mistake is always caught. In addition same media creates the patch which men need to follow in order to became more masculine – using the women attributes like cosmetics, perfume and latest fashionable clothes. Nowadays masculinity gets more feminized. Men follow the media and forget about their sex identity. As the consequence – men essence can be only described as per their biological sex. The differences between men and women becomes less noticeable and therefore the era of the androgynity approaches. The aim of this article is to present the media forced ‘men pattern’ with comparison to the current women’s expectations of them. The results of the analysis has been presented in self research. Moreover the urgent need to introduce proper educational programs has been shown. This need to be adequate with the present culture requirements.

Opis

Zawiera tabele.

Słowa kluczowe

męskość, płeć, media, środki masowego przekazu, wzorzec, edukacja, wzór postępowania, mężczyzna, społeczeństwo, masculinity, gender, mass media, pattern, education, paragon of behaviour, man, society

Cytowanie

Kultura-Media-Teologia, 2013, nr 15, s. 8-21.

Licencja

CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych