Wpływ manipulacji medialnej na kształtowanie się tożsamości współczesnej młodzieży

Miniatura

Data

2014

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie

Abstrakt

Jedną z cech współczesnego świata jest znacząca rola mediów kreowaniu percepcji wizji świata, przede wszystkim mediów elektronicznych – telewizji, Internetu. Często można spotkać się z opiniami, że to właśnie media wyznaczają trendy i kierunki przemian społecznych, wskazują jak człowiek ma się zachowywać, w co się ubierać, co, gdzie i jak jeść. Ich powszechność i możliwość dotarcia z przekazem do wielomilionowej rzeszy odbiorców wzmacnia ich rolę opiniotwórczą. Jedną z najważniejszych dla mediów grup odbiorców jest młodzież, co sprawia, że przekazywane treści są dostosowane do stopnia percepcji tej grupy, przy czym przekaz medialny podlega takim samym zasadom, jak w przypadku osób dorosłych. Innymi słowy oznacza to, że młodzież, z racji swojego mniejszego doświadczenia, nieukształtowanej jeszcze w pełni dojrzałości i osobowości jest znacznie bardziej podatna na medialne manipulacje. Celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie znaczenia medialnych manipulacji i ich wpływu na konstytuowanie się i kształt tożsamości młodzieży.

One of the features of the modern world is the significant role of the media in shaping perceptions vision of the world, especially the electronic media - television, the Internet. One often hears opinions that it is the media that create the trends in and directions of social changes, dictate how to behave, what to wear, where to eat and how. Their omnipresence and ability to reach a multimillion audience strengthens their opinion role. One of the media’s most important targets is the youth, hence the content of the message is adapted to the level of perception of that particular group, while the media message itself is subject to the same rules as those applicable to adult audiences. In other words, due to their inexperience and immature personality, young people are far more susceptible to manipulation in the media. The present study is aimed at presenting the gravity of media manipulation and its effect on the formation and shape of the youth’s identity.

Opis

Słowa kluczowe

manipulacja, media, środki masowego przekazu, tożsamość, młodzież, manipulacja medialna, społeczeństwo, wychowanie, manipulation, mass media, identity, youth, media manipulation, society, upbringing

Cytowanie

Kultura-Media-Teologia, 2014, nr 19, s. 45-59.

Licencja

CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych