Kultura-Media-Teologia, 2015, nr 20
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36005
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Pierwszy poryw miłościWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)Pozycja Mniejsi bogowie. Uroki kreacjonistycznego kapitalizmu, czyli kiedy praca staje się wypoczynkiemWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)Pozycja Inny Bóg, inne dobro i złoWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)Pozycja Prywatność w Internecie – zarys perspektywy krytycznejSiuda, Piotr (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)Autor artykułu wychodzi z założenia, że mamy do czynienia z dwoma stanowiskami w badaniach internetu: optymistycznym i pesymistycznym. Krytycy wskazują na ekonomiczne i polityczne negatywne konsekwencje użycia Sieci, a obecnie coraz więcej uwagi poświęcają kwestii naruszeń prywatności w internecie. Badaniom na ten temat rzadko kiedy towarzyszy jednak próba ogólnego uporządkowania tego, jak wspomniane pogwałcenia postrzegają krytycy tego zagadnienia. To jest właśnie celem artykułu. Autor – posiłkując się różnymi doniesieniami akademickimi – pokazuje, jak krytycy konceptualizują prywatność internetową i jakie wyróżniają typy jej naruszeń oraz sposoby przeciwdziałania im. Omawiane zagadnienia są ważne, jeśli uznać (za krytykami), że skala naruszeń prywatności jest bardzo duża. Rzadko kiedy bada się opinie i zachowania użytkowników internetu związane z prywatnością online.Pozycja Theological Tropes in Piotr Cieplak's TheatreFlader-Rzeszowska, Katarzyna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)In contemporary art, seemingly far from religious or faith-related affiliations, one can find many theological tropes: hidden values, symbols and motifs. Being focused on existential issues, touching upon the problems of suffering, dying, longing and love, theatre is still open to getting engaged in a dialogue with theology. Piotr Cieplak, one of the contemporary theatre directors that is worthy of greater attention, uses the language of “verging realities”, i.e. in his performances, he refers to the notions from the realm of theology. He is interested in such issues as faith, doubt, trust, hope and salvation. One of Cieplak’s inspirations at work is the thought of Tomasz Halik, an outstanding Czech theologian. His deliberations contained in the book “Cierpliwość wobec Boga” (“Patience With God”) can be a key to interpreting “Słomkowy kapelusz” performance. This French farce dressed with T.S. Elliot’s poetry and read through the theological lens of Tomasz Halik becomes a story of patient waiting for an unnamed mystery. Here, Cieplak refers to the apophatic theology where God is described as the presence of Absence, a being impossible to embrace or label in any way. From this perspective, “Słomkowy kapelusz” is a story of a man who knows that he is an actor in the big theatre of the world, who believes, doubts, ask questions, longs but is unshakably waiting on the threshold of the mystery.Pozycja Communicating faith through the legacy media. Theological reflections and pastoral implicationBorg, Joseph; Sultana, Carl-Mario (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)This paper is a reflection on the theological and pastoral implications of the communication of faith through the media. Its starting point is not based on the dichotomous categorisation of the media as either very beneficial, or very negative for the communication of faith; thus avoiding an either/or attitude which is very limiting. The hypothesis explored is that the language of faith is only communicated through the language of a medium and that such a translation, not to say incarnation, has to take into consideration the technological, organisational and cultural dimensions of the legacy or traditional media as well as their very important role in contemporary culture. The cultural and theological reflection will then be followed by the proposal of elements of a pastoral strategy that best respects the characteristics of faith and media as well as those of the audiences towards which both faith and media are directed.Pozycja Jugosławia 1999, Irak 2003. Obraz wojny w podręcznikach do historii dla szkół ponadgimnazjalnychPoletyło, Marcin (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)W artykule podjęta została problematyka współczesnego dyskursu dotyczącego wojny na przykładzie fragmentów podręczników do nauczania historii dotyczących bombardowań Jugosławii w 1999 roku oraz inwazji na Irak w 2003 r. Przedstawiane w nich wydarzenia i procesy historyczne często są interpretowane w sposób zideologizowany, za pomocą narracji propagowanych przez zaangażowane w te konflikty państwa zachodnie. Sposób prezentacji problematyki wskazuje, że źródłem informacji dla autorów podręczników są raczej środki masowego przekazu niż publikacje naukowe. Autor wskazuje, jak dominujące medialne schematy narracyjne przenikają do programów nauczania historii oraz jak kształtują społeczne wyobrażenia dotyczące wojny.Pozycja Polityka równościowa w edukacji. W trosce o (nie)harmonijny rozwój dziecka (cz. 3)Kunicka, Małgorzata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)Obowiązkowe realizowanie w edukacji gender mainstreaming, w związku z niektórymi uregulowaniami prawnymi, dotyczącymi najpierw leksykalnej strony zjawiska (definicja płci, tożsamości płciowej, rodziny), a potem konsekwentnym prawodawstwem, wzbudza wiele emocji. Jest powszechnie aprobowane przeciwdziałanie przemocy, dążenie do równouprawnienia płci i wyrównywanie szans. Pozostaje również bezdyskusyjne uznanie, że człowieka określa, poza biologią, także kontekst społeczny i kulturowy. Emocje wzbudza nowa wizja człowieka, kobiecości i męskości oraz małżeństwa i rodziny. Polityka równościowa nie dotyczy wyłącznie równouprawnienia, ale domaga się równości „substancjalnej” kobiety i mężczyzny w znaczeniu jednakowości poprzez „dekonstrukcję” dwubiegunowego, hierarchicznego porządku płci aż do osiągnięcia równowartościowej i równouprawnionej wielości płci.Pozycja Czym jest teologia mediów? Sonda naukowa(Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)Pozycja Wybór następcy papieża Benedykta XVI na łamach „Rzeczpospolitej” i „Gazety Wyborczej”Brzoza, Katarzyna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)Dziennikarze każdego dnia dokonują selekcji informacji, przedstawiając odbiorcy tylko te treści, które w ich opinii są istotne i mogą wzbudzić zainteresowanie. Kryteria wpływające na medialne rozpowszechnienie konkretnej wiadomości sklasyfikowali J. Galtung i M. Holmboe-Ruge. Odnosząc się do tej koncepcji, wykazano, iż konklawe spełnia wszystkie kryteria, uprawniające do uzyskania miana wydarzenia medialnego. Najważniejsza część artykułu to wyniki analizy zawartości wybranych wydań „Rzeczpospolitej” i „Gazety Wyborczej”. Jaką rolę odegrały badane mass media podczas konklawe w 2013 roku? Jaki obraz Kościoła wykreowano w analizowanych tytułach w badanym okresie? Przeprowadzone analizy prasoznawcze miały dać odpowiedź na powyższe pytania oraz pokazać, jaki obraz ostatniego konklawe i wizerunek papieża Franciszka zaprezentowano w dziennikach.