Jugosławia 1999, Irak 2003. Obraz wojny w podręcznikach do historii dla szkół ponadgimnazjalnych

Ładowanie...
Miniatura

Data

2015

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie

Abstrakt

W artykule podjęta została problematyka współczesnego dyskursu dotyczącego wojny na przykładzie fragmentów podręczników do nauczania historii dotyczących bombardowań Jugosławii w 1999 roku oraz inwazji na Irak w 2003 r. Przedstawiane w nich wydarzenia i procesy historyczne często są interpretowane w sposób zideologizowany, za pomocą narracji propagowanych przez zaangażowane w te konflikty państwa zachodnie. Sposób prezentacji problematyki wskazuje, że źródłem informacji dla autorów podręczników są raczej środki masowego przekazu niż publikacje naukowe. Autor wskazuje, jak dominujące medialne schematy narracyjne przenikają do programów nauczania historii oraz jak kształtują społeczne wyobrażenia dotyczące wojny.

The paper brings up the issue of contemporary discourse of war by analyzing fragments of history textbook regarding bombardment of Yugoslavia in 1999 and invasion of Iraq in 2003. Historical events and processes are often presented there in ideological way, using narratives propagated by involved in these operations western governments. The way of these presentations suggest the authors have relied mainly on mass media rather than scientific publications. The article researches how the popular media-based narratives penetrate the school curriculums and create social imaginations of war.

Opis

Słowa kluczowe

Kosowo, Jugosławia, Irak, narracja, podręczniki szkolne, media, media masowe, środki masowego przekazu, wojna, obraz wojny, historia, lekcje historii, szkoły, historia najnowsza, Kosovo, Yugoslavia, Iraq, narrative, textbooks, mass media, war, image of war, history, history lessons, schools, late modern period

Cytowanie

Kultura-Media-Teologia, 2015, nr 20, s. 104-126.

Licencja

CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych