Obraz Polski i Polaków w europejskim dyskursie publicznym. Analiza wyników badań opinii publicznej i artykułów z prasy zachodniej w latach 2004-2017
Ładowanie...
Data
2017
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie
Abstrakt
Celem artykułu jest pokazanie wizerunku Polski i Polaków w krajach „starej Unii” oraz zanalizowanie jak Polacy byli oceniani przed akcesją do Unii Europejskiej w 2004 roku i jak są postrzegani obecnie. Niniejsze studium próbuje pokazać, czy w wyniku włączenia Polski do struktur europejskich wizerunek naszego kraju się zmienił i na ile; jak nasza ponad 13 letnia obecność w strukturach unijnych wpływa na postrzeganie naszego kraju zarówno wśród elit politycznych państw unijnych, jak i zwykłych obywateli. Wykorzystane są badania opinii publicznej, polskie i międzynarodowe, jak również artykuły prasowe, głównie z prasy anglojęzycznej.
The concept of this paper is to present how Poland and Polish people were perceived in "old" EU countries prior to Polish accession to European Union and how Polish people were evaluated in a context of "eastern enlargement". Article attempts to find an answer whether due to Polish inclusion in European institutions, image of Poland has changed and how much; how 13 years long presence in EU structures influenced perception of our country both amongst EU political elites as well as ordinary citizens. There are used both public opinion polls, Polish and international, as well as press articles, mainly from the English-language press.
The concept of this paper is to present how Poland and Polish people were perceived in "old" EU countries prior to Polish accession to European Union and how Polish people were evaluated in a context of "eastern enlargement". Article attempts to find an answer whether due to Polish inclusion in European institutions, image of Poland has changed and how much; how 13 years long presence in EU structures influenced perception of our country both amongst EU political elites as well as ordinary citizens. There are used both public opinion polls, Polish and international, as well as press articles, mainly from the English-language press.
Opis
Słowa kluczowe
Europa, integracja europejska, wizerunek Polski, stereotypy kulturowe, dynamika zmian, Polska, Polacy, prasa, prasa zachodnia, media, środki masowego przekazu, Europe, European integration, Polish image, cultural stereotypes, dynamics of change, Poland, Polish people, press, Western press, mass media
Cytowanie
Kultura-Media-Teologia, 2017, nr 30, s. 70-100.
Licencja
CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych