Medialny obraz dzieciństwa przedstawicieli pokolenia „Baby boomers” i „Pokolenia X”. Wokół teorii cyklu pokoleniowego Williama Straussa i Neila Howe’a

Ładowanie...
Miniatura

Data

2018

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie

Abstrakt

Przedmiotem rozważań artykułu jest medialny obraz dzieciństwa pokolenia „Baby boomers” i „Pokolenia X”. Analizę obrazu medialnego dzieciństwa oparto na filmach, zarówno kinowych, jak i telewizyjnych. W artykule zrekonstruowano analizy, jakich dokonali autorzy teorii cyklu pokoleniowego – Neil Howe oraz William Strauss. Tekst podzielony jest na cztery części. W części pierwszej zaprezentowano charakterystykę społeczeństwa amerykańskiego po drugiej wojnie światowej oraz opis dzieciństwa pokolenia boomersów. W drugiej części przedstawiono obraz medialny tego pokolenia. W kolejnej części artykułu zaprezentowano zmianę nastrojów w społeczeństwie amerykańskim w latach 60. oraz zanalizowano dzieciństwo pokolenia X. W czwartej części zaprezentowano z kolei obraz dzieciństwa pokolenia X.

The main core of this article is media image of childhood by the example of “Baby Boomer” and “X generation”. Article is based on an analysis of media image of childhood in cinematographic and television films. The article reconstructed analysis made by authors of the generational theory – William Strauss and Neil Howe. Article is divided on four main sections. First section presents mood of American society after the World War Two and describe Boomer childhood. Second shows media image of Boomers childhood. Third section presents mood change of American society in 1960s and analyzes childhood of X generation. Fourth sections presents media image of generation X childhood. Article ends with a summary.

Opis

Zawiera wykres.

Słowa kluczowe

obraz medialny, teoria cyklu pokoleniowego, William Strauss, Neil Howe, pokolenie boomersów, pokolenie X, media, środki masowego przekazu, dzieciństwo, film, kinematografia, społeczeństwo, społeczeństwo amerykańskie, Stany Zjednoczone, media image, generational cycle theory, boomer generation, X generation, mass media, childhood, movie, cinematography, society, American society, United States

Cytowanie

Kultura-Media-Teologia, 2018, nr 32, s. 74-94.

Licencja

CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych