La programación en la radio tradicional Vs. la radio digital. Estudio de caso de la COPE

Miniatura

Data

2018

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie

Abstrakt

The radio media, like other media, has gone through a stage of technological and digital changes and revolutions. The radio is a medium that has been able to adapt to the new uses and consumption of an audience that no longer listens to the radio as before. Now it is the radio listeners who decide how, where and when to inform themselves and programming is a fundamental element when issuing the content and how to do it. The present investigation is based on the analysis of sixteen radio programs of the broadcaster COPE, listened to during a specific period of time in order to establish the comparisons between the programming followed by the traditional radio broadcasts and those broadcast exclusively through the online channel. On the occasion of the arrival of the Internet and social networks to our society and to the radio, it is important to determine the importance of programming when it comes to attracting the audience, since it has gone from being passive to becoming an information producer and of contents. The receivers are now users of a service with which they have begun to interact and this is why the content programming varies according to radio through waves or digital radio. The radio genres, the sections of each program or the content they share with their audience are some of the aspects that define the characteristic image and specific programming of a radio station.

Radio, podobnie jak inne media, przeszło wielkie zmiany technologiczne i cyfrowe, a ich charakter był wręcz rewolucyjny. Radio, jako medium, było w stanie dostosować się do nowych słuchaczy i sposobów konsumpcji mediów, które różnią się od wcześniejszych. Dziś to radiosłuchacze decydują o tym, jak, gdzie i kiedy chcą skorzystać z informacji, a przy układaniu ramówki wybór czasu i sposobu nadawania mają decydujące znaczenie. Niniejsza praca jest oparta na analizie szesnastu programów radiowych stacji COPE, odsłuchanych o określonych porach w celu przeprowadzenia analizy ramówki oraz porównania nadawców tradycyjnych z tymi, którzy nadają jedynie w internecie. W zawiązku z pojawieniem się w życiu społecznym, a co za tym idzie również w radiu, internetu i sieci społecznościowych, należy określić znaczenie ramówki w kontekście przyciągnięcia słuchaczy, ponieważ ci z biernych odbiorców sami stali się twórcami treści. Odbiorcy są dziś użytkownikami usługi, z którą zaczęli wchodzić w interakcje, dlatego też w zależności, czy mamy do czynienia z radiem tradycyjnym czy internetowym, treść i układ ramówki są inne. Profil tematyczny stacji, treść programów czy przekaz to tylko niektóre aspekty definiujące wizerunek czy układ ramówki charakterystyczne dla danej stacji radiowej.

Opis

Artykuł w języku hiszpańskim. Zawiera tabele i wykresy.

Słowa kluczowe

radio, programme format, programming, internet, digital radio, analogical radio, social networks, listeners, COPE, mass media, programación, radio digital, radio analógica, redes sociales, oyentes, ramówka, programowanie, radio cyfrowe, radio analogowe, sieci społecznościowe, słuchacze, media, środki masowego przekazu

Cytowanie

Kultura-Media-Teologia, 2018, nr 33, s. 8-38.

Licencja

CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych