Kultura-Media-Teologia, 2019, nr 39

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36610

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
  • Miniatura
    Pozycja
    Apostolische Auslandsreisen von Papst Franziskus, darunter Missionsreisen, in den wichtigsten nationalen Internetportalen (Jahr 2017)
    Wrzos, Marcin (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)
    In its activity, the Catholic Church has used and uses the media. At the beginning, magazines, radio, television, and finally the Internet and the so-called new media were used. This latter medium quite effectively displaces previously used ones and becomes a place of communication. In the undertaken research, the most important opinion-forming websites in Poland were analyzed (www. onet.pl, www.wp.pl, www.interia.pl, www. gazeta.pl, www.o2.pl and www.fakt.pl) in terms of publishing texts on the six foreign apostolic journeys of Pope Francis, including missionary ones in 2017. The number, quality, type and time of publication were examined, as well as pastoral conclusions regarding the presence of papal missions and ecclesiastical activities in secular websites. On this basis, answer the following hypotheses, the first one: “Media in Poland informs about pilgrimages Pope Francis (quantitative and qualitative)” – is unconfirmed. The second one: “Spiritual preparation for using new media and inform about issues related to the Church is appropriate” – is unconfirmed; third: “The number of information and the way of informing about pilgrimages is insufficient” – confirmed.
  • Miniatura
    Pozycja
    W hołdzie paryskiej Notre-Dame. Katedra Najświętszej Marii Panny jako obraz w literaturze i jako tekst niewerbalny
    Włoczewska, Agnieszka (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)
    Artykuł powstał w hołdzie dla katedry Notre-Dame de Paris, po pożarze 15 kwietnia 2019 roku. Przedstawia jej obraz w beletrystyce, od średniowiecza (François Villon), przez renesans (François Rabelais), XIX wiek (Hugo, Banville, Gautier, Nerval), awangardę ubiegłego stulecia (Apollinaire, Przyboś), po czasy obecne (Zerdoumi). Katedra nie tylko inspirowała pisarzy, stanowi również przykład tekstu niewerbalnego. Jej reliefy, portale i witraże ukazują historię Zbawienia i dzieje Francji, nawiązują do ludowych podań i legend oraz do dzieł literackich.
  • Miniatura
    Pozycja
    Czy dżihad może być cool? Nowe media w służbie zbrojnego dżihadu
    Sawicka, Zofia (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)
    Celem artykułu jest prezentacja zjawisk cool/pop/street jihadu jako efektu oddziaływania nowych mediów. W przeprowadzonej analizie autorka ukazuje związek pomiędzy rosnącą popularnością mediów społecznościowych a możliwością radykalizacji młodych muzułmanów na całym świecie. Opisując czynniki rozwoju e-dżihadu jednocześnie odnosi je do cech „pokolenia millenialsów”, wskazując na przyczyny atrakcyjności i skuteczności przedstawiania dżihadu jako modnego stylu życia bądź subkultury. Jednocześnie na podstawie przeprowadzonych badań dokonuje systematyzacji opisywanych zjawisk różnicując je według celów i cech audytorium, do których są skierowane. Ukazuje mechanizm przekształcający banalne życie młodych ludzi w celebrycką przygodę, którą za pomocą nowych mediów mogą zaprezentować szerokiej widowni. Według autorki mechanizm ten jest największą siłą i jednocześnie najbardziej niebezpiecznym elementem opisywanych zjawisk, który doprowadza do radykalizacji części środowisk młodych muzułmanów na całym świecie.
  • Miniatura
    Pozycja
    La fiction peut-elle être réaliste? Deux visions théâtrales du supermarché: „Le Grand Chariot” de Jacky Viallon (1993) et „Bonzy, la vie, mort ou vif” d’Alain Cofino Gomez (2013)
    Wołowski, Witold; Jakubczuk, Renata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)
    The notion of reality in art and theater is not obvious nowadays: the strictly realistic mimesis does not have the appealing power as it used to have in the past, and the theatrical works touch the real problems (psychological, social, political, etc.), without referring to a plainly mimetic model. It brings forth an essential question: can the theatrical fiction be satisfied by a realistic aesthetic (classical). In the last decades, the works of different researchers talk about expanded, non-mimetic reality. The authors of this article agree with this thesis, and in order to support it, they analyze two prominently realistic theater plays. While discussing prominently realistic subjects (the universe of shopping centers and shopping), the authors rely on the ways of representation, negate the very meaning of the notion of reality, whether by tonality or the form, the mimesis in its strictest sense. Should we still apply the label “realistic”, or should we ask the question in a different way?
  • Miniatura
    Pozycja
    Understanding John Paul II’s communication with the contemporary world on the example of Joanna Sobczyk-Pajak’s painting
    Nęcek, Robert (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)
    The process of interpersonal communication as understood by John Paul II is a reality based on establishing mutual relations and cooperation. Communication requires a specific medium, and in this context the image becomes the communication medium, because the communication of John Paul II is presented on the plane of the image. That is why the papal painting made by Joanna Sobczyk-Pajak is a communication of beauty. John Paul II in a painting, fascinates at every step and in the way in which he amazed the world during his lifetime. Of course, art is such a dimension of human life that it can pose questions or answer them. Everything depends on the imagination of the artist and the recipient himself. It seems, however, that the painting by the Cracow artist from Podłęże is a call for basic values that make human life beautiful and meaningful. There is no pressure in this painting. Talking to the audience through the painting and serving them manifestations of papal communication, he asks people living today about the values in their lives, about the sense of beauty, about the liberation of harmony in the heart. In this way, the essence of communication becomes the meeting with people.
  • Miniatura
    Pozycja
    Catechesis and new evangelization in the face of contemporary challenges of social communication
    Kopiczko, Tomasz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)
    The article is the outcome of pending research. It raises a broad and complex issue of new evangelization and catechesis in the face of contemporary challenges of social communication. Pursuant to the framework of a research project, this article juxtaposes Polish and Italian literature in recent years. The effect of the scientific research is presented in three points. The first one sets out contemporary challenges of social communication. The next one presents a contemporary illustration of evangelization and catechesis. The last one sets forth concrete rules and solutions. Amongst them we can list the following ones: appropriate order of ministry – catechesis should be preceded by evangelization; the whole work of the Church should have a positive message and lead to hope; preachers and religion teachers should be required to testify with authentic faith and dynamic engagement.
  • Miniatura
    Pozycja
    Komunikacja kryzysowa jako czynnik rozwoju kryzysu
    Kochan, Marek (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)
    Tematem artykułu jest komunikacja kryzysowa w mediach i w polityce. Autor, wychodząc od definicji kryzysu wizerunkowego i opisywanych w literaturze reguł komunikacji kryzysowej, analizuje zachowania, które zamiast redukować skutki kryzysów – intensyfikują je. W tekście omawiane są na konkretnych przykładach następujące błędy komunikacji kryzysowej: 1. Mijanie się z prawdą, 2. Brak odniesienia się do zarzutów, 3. Agresja w komunikacji kryzysowej, 4. Brak empatii, 5. Niespójność komunikatu, 6. Pójście pod prąd oczekiwaniom opinii publicznej, a więc lekceważenie zaniepokojenia odbiorców. W końcowej części tekstu autor wskazuje zasady, których przestrzeganie wzmacnia skuteczność komunikacji kryzysowej.
  • Miniatura
    Pozycja
    Możliwości kontra oczekiwania. Jak komunikują się instamatki i jakie wartości wyznają?
    Jarosz, Marta (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)
    Coraz więcej młodych kobiet, które spodziewają się dziecka lub już zostały matkami, zakłada konta na Instagramie i traktuje je jako pamiętnik z nowego rozdziału życia. Instamatki – bo tak same siebie nazywają kobiety dokumentujące zdjęciami różne oblicza macierzyństwa – to już zorganizowana grupa, której członkinie często znają się także w realnym świecie. To, co można zobaczyć na pokazywanych przez nie fotografiach – w połączeniu z charakterystycznymi opisami zdjęć i komentarzami pod nimi – skłania do licznych refleksji. Nasuwają się pytania m.in. o to, jakie potrzeby kobiet zaspokaja komunikowanie o macierzyństwie w mediach społecznościowych, jakich środków wyrazu używają w zamieszczanych w Sieci wpisach i co decyduje o ich wyborze, jaki obraz macierzyństwa wyłania się z analizy publikowanych przez nie treści, i wreszcie: jakie wartości są dla nich ważne. Próba odpowiedzi na nie zostaje podjęta w poniższym artykule.