Możliwości kontra oczekiwania. Jak komunikują się instamatki i jakie wartości wyznają?

Miniatura

Data

2019

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie

Abstrakt

Coraz więcej młodych kobiet, które spodziewają się dziecka lub już zostały matkami, zakłada konta na Instagramie i traktuje je jako pamiętnik z nowego rozdziału życia. Instamatki – bo tak same siebie nazywają kobiety dokumentujące zdjęciami różne oblicza macierzyństwa – to już zorganizowana grupa, której członkinie często znają się także w realnym świecie. To, co można zobaczyć na pokazywanych przez nie fotografiach – w połączeniu z charakterystycznymi opisami zdjęć i komentarzami pod nimi – skłania do licznych refleksji. Nasuwają się pytania m.in. o to, jakie potrzeby kobiet zaspokaja komunikowanie o macierzyństwie w mediach społecznościowych, jakich środków wyrazu używają w zamieszczanych w Sieci wpisach i co decyduje o ich wyborze, jaki obraz macierzyństwa wyłania się z analizy publikowanych przez nie treści, i wreszcie: jakie wartości są dla nich ważne. Próba odpowiedzi na nie zostaje podjęta w poniższym artykule.

More and more young women who are expecting a child or have already become mothers are setting up Instagram accounts and treating them as a diary from a new chapter of life. Instamatki – because that is how women documenting various faces of motherhood call themselves – are already an organized group whose members often know each other in the real world. The photographs they show – in conjunction with the characteristic descriptions and comments below them – provoke numerous reflections. Questions arise, among others: what women’s needs are met by communicating about motherhood in social media, what means of expression they use in entries posted on the Web and what determines their choice, what picture of motherhood emerges from the analysis of the content they publish, and finally: what values are important to them.

Opis

Słowa kluczowe

Instagram, instamatki, komunikacja językowa w internecie, język wartości, internet, media, środki masowego przekazu, komunikacja, komunikacja w internecie, język, wartości, matka, macierzyństwo, społeczność wirtualna, instamothers, language communication on the internet, language of values, mass media, communication, online communication, language, values, mother, motherhood, virtual community

Cytowanie

Kultura-Media-Teologia, 2019, nr 39, s. 50-76.

Licencja

CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych