Apostolische Auslandsreisen von Papst Franziskus, darunter Missionsreisen, in den wichtigsten nationalen Internetportalen (Jahr 2017)
Ładowanie...
Data
2019
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie
Abstrakt
In its activity, the Catholic Church has used and uses the media. At the beginning, magazines, radio, television, and finally the Internet and the so-called new media were used. This latter medium quite effectively displaces previously used ones and becomes a place of communication. In the undertaken research, the most important opinion-forming websites in Poland were analyzed (www. onet.pl, www.wp.pl, www.interia.pl, www. gazeta.pl, www.o2.pl and www.fakt.pl) in terms of publishing texts on the six foreign apostolic journeys of Pope Francis, including missionary ones in 2017. The number, quality, type and time of publication were examined, as well as pastoral conclusions regarding the presence of papal missions and ecclesiastical activities in secular websites. On this basis, answer the following hypotheses, the first one: “Media in Poland informs about pilgrimages Pope Francis (quantitative and qualitative)” – is unconfirmed. The second one: “Spiritual preparation for using new media and inform about issues related to the Church is appropriate” – is unconfirmed; third: “The number of information and the way of informing about pilgrimages is insufficient” – confirmed.
W swojej działalności Kościół katolicki zawsze korzystał z mediów. Na początku była to prasa, radio i telewizja, a obecnie Internet oraz tzw. nowe media. W szczególności te drugie z powodzeniem wypierają bardziej tradycyjne przekazy i stają się miejscem komunikacji. W podjętych badaniach poddano analizie najbardziej opiniotwórcze strony internetowe (www.onet.pl, www.wp.pl, www.interia.pl, www.gazeta.pl, www.o2.pl oraz www.fakt.pl) w zakresie publikowania przez nie tekstów opisujących sześć podróży apostolskich Papieża Franciszka, w tym podróży misyjnych z 2017 roku. Poddano badaniu liczbę, jakość, rodzaj i czas publikacji, a także duszpasterskie komentarze publikowane na świeckich portalach internetowych związane z faktem odbytych pielgrzymek i działalnością Papieża w Kościele. Na tej podstawie autor odnosi się do postawionych w tekście tez. Pierwsza z nich: „Media w Polsce przekazują informacje na temat pielgrzymek Papieża Franciszka (w ujęciu ilościowym i jakościowym) – nie znajduje potwierdzenia. Druga: „Przygotowanie duchowe w kierunku wykorzystania nowych mediów i informowania na temat kwestii związanych z Kościołem jest właściwe” – nie znajduje potwierdzenia. Trzecia: „Ilość informacji oraz sposób informowania o pielgrzymkach są niewystarczające” – znajduje potwierdzenie.
W swojej działalności Kościół katolicki zawsze korzystał z mediów. Na początku była to prasa, radio i telewizja, a obecnie Internet oraz tzw. nowe media. W szczególności te drugie z powodzeniem wypierają bardziej tradycyjne przekazy i stają się miejscem komunikacji. W podjętych badaniach poddano analizie najbardziej opiniotwórcze strony internetowe (www.onet.pl, www.wp.pl, www.interia.pl, www.gazeta.pl, www.o2.pl oraz www.fakt.pl) w zakresie publikowania przez nie tekstów opisujących sześć podróży apostolskich Papieża Franciszka, w tym podróży misyjnych z 2017 roku. Poddano badaniu liczbę, jakość, rodzaj i czas publikacji, a także duszpasterskie komentarze publikowane na świeckich portalach internetowych związane z faktem odbytych pielgrzymek i działalnością Papieża w Kościele. Na tej podstawie autor odnosi się do postawionych w tekście tez. Pierwsza z nich: „Media w Polsce przekazują informacje na temat pielgrzymek Papieża Franciszka (w ujęciu ilościowym i jakościowym) – nie znajduje potwierdzenia. Druga: „Przygotowanie duchowe w kierunku wykorzystania nowych mediów i informowania na temat kwestii związanych z Kościołem jest właściwe” – nie znajduje potwierdzenia. Trzecia: „Ilość informacji oraz sposób informowania o pielgrzymkach są niewystarczające” – znajduje potwierdzenie.
Opis
Artykuł w języku niemieckim. Zawiera tabele i wykresy.
Słowa kluczowe
apostolische Reisen, Papst Franziskus, neue Medien, meinungsbildende Portale, Missionen, Kirche, Katholische Kirche, apostolic journeys, Pope Francis, mass media, new media, internet, opinion leaders websites, opinion-forming news websites, mission, Church, Catholic Church, podróże apostolskie, Franciszek papież, Jorge Mario Bergoglio, media, środki masowego przekazu, nowe media, Internet, środowiska opiniotwórcze, portale opiniotwórcze, Kościół, Kościół katolicki
Cytowanie
Kultura-Media-Teologia, 2019, nr 39, s. 159-198.
Licencja
CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych