Faces of Georgian Cinema
Data
2021
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie
Abstrakt
The purpose of this paper is to present, on the basis of foreign literature, the main characters and the main lines of development in Georgian cinema from its inception to the present. In Poland there have been no comprehensive studies of this issue. The presented text focuses mainly on the history of Georgian cinema, showing its uniqueness. Closer to the present is the profile of Tengiz Abuladze, one of the greatest Georgian directors. This text does not pretend to present a comprehensive panorama of Georgian cinema, but it outlines the most important components. A full presentation of the Georgian cinema still requires numerous studies.
Celem niniejszego tekstu jest prezentacja, na podstawie zagranicznej literatury przedmiotu, głównych postaci i najważniejszych linii rozwojowych w kinie gruzińskim od czasu jego powstania do czasów najnowszych. Jak dotąd w Polsce nie pojawiło się żadne całościowe opracowanie tego zagadnienia. Prezentowany artykuł skupia się głównie na historii kina gruzińskiego, pokazując jego specyfikę i wyjątkowość. Bliżej zaprezentowana zostanie sylwetka Tengiza Abuładzego, jednego z najwybitniejszych gruzińskich reżyserów. Niniejszy tekst nie pretenduje do całościowego zaprezentowania panoramy kina gruzińskiego, ale do nakreślenia najważniejszych jego elementów. Pełna prezentacja dorobku kina gruzińskiego wymaga jeszcze licznych studiów.
Celem niniejszego tekstu jest prezentacja, na podstawie zagranicznej literatury przedmiotu, głównych postaci i najważniejszych linii rozwojowych w kinie gruzińskim od czasu jego powstania do czasów najnowszych. Jak dotąd w Polsce nie pojawiło się żadne całościowe opracowanie tego zagadnienia. Prezentowany artykuł skupia się głównie na historii kina gruzińskiego, pokazując jego specyfikę i wyjątkowość. Bliżej zaprezentowana zostanie sylwetka Tengiza Abuładzego, jednego z najwybitniejszych gruzińskich reżyserów. Niniejszy tekst nie pretenduje do całościowego zaprezentowania panoramy kina gruzińskiego, ale do nakreślenia najważniejszych jego elementów. Pełna prezentacja dorobku kina gruzińskiego wymaga jeszcze licznych studiów.
Opis
Artykuł w języku angielskim.
Słowa kluczowe
film, kinematografia, kino gruzińskie, film gruziński, historia kina, historia filmu, socrealizm, realizm socjalistyczny, Tengiz Abuładze, Gruzja, movie, cinematography, Georgian cinema, Georgian film, history of cinema, history of film, social realism, Tengiz Abuladze, Georgia
Cytowanie
Kultura-Media-Teologia, 2021, nr 47, s. 218-230.
Licencja
CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych