Pandemia, przedsiębiorcy, emocje i social media. Co mówi o akcji #OtwieraMY analiza sentymentu w mediach społecznościowych?

Miniatura

Data

2022

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest analiza sentymentu w mediach społecznościowych. Autorzy przeanalizowali wpisy związane z akcją #OtwieraMY. Była ona zainicjowana przez część przedsiębiorców w Polsce jako odpowiedź na obostrzenia związane z pandemią COVID-19 zimą i wiosną 2021 roku. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, jakie emocje i motywacje inicjatorów akcji można wyczytać ze słów używanych przez nich w mediach społecznościowych. Kwestie etyczne i prawne akcji leżą poza obszarem badawczym artykułu. Uzyskane z analizy Big Data dane zostały zinterpretowane w kluczu teorii psychologicznych związanych ze stresem i poczuciem dobrostanu. Uzyskane wyniki pozwalają stwierdzić, że wpisy związane z akcją #OtwieraMY na Facebooku i Twitterze zawierają duży ładunek emocji negatywnych. Tym niemniej w świetle koncepcji Antonovsky’ego, modelu GAS i cebulowej teorii szczęścia, zrozumiałe są gwałtowne reakcje emocjonalne przedsiębiorców na wprowadzane obostrzenia. Długotrwały, surowy system kontroli i karania, mogą prowadzić do pogłębiania się kryzysu dobrostanu psychicznego wśród polskich przedsiębiorców, nasilania objawów długotrwałego stresu i lęku, a w efekcie działań agresywnych.

The topic of the article is sentiment analysis in social media. The authors analyzed the posts related to the #OtwieraMY action. Some businesspeople in Poland initiated it as a response to the restrictions related to the COVID-19 pandemic in winter and spring 2021. The article aims to answer what emotions and motivations of the initiators of the action can be read from the words they use in social media. Ethical and legal issues of the action are outside the research area of the article. The data obtained from Big Data analysis were interpreted in the key of psychological theories related to stress and sense of well-being. The obtained results allow us to conclude that posts related to the #OtwieraMY on Facebook and Twitter contain a high level of negative emotions. Nevertheless, in the light of Antonovsky’s conception, the GAS model and the onion theory of happiness, entrepreneurs’ violent emotional reactions to the introduced restrictions are understandable. A long-lasting, strict system of control and punishment may deepen the crisis of psychological well-being among Polish businesspeople, intensifying symptoms of long-term stress and anxiety and, as a result, aggressive behaviour.

Opis

Zawiera wykresy i schematy.

Słowa kluczowe

pandemia, pandemia COVID-19, COVID-19, koronawirus, #OtwieraMY, media, srodki masowego przekazu, media społecznościowe, Twitter, Facebook, analiza sentymentu, Big Data, dobrostan, stres, emocje, Polska, badania, psychologia, pandemic, COVID-19 pandemic, coronavirus, mass media, social media, sentiment analysis, wellbeing, stress, emotions, Poland, research, psychology

Cytowanie

Kultura-Media-Teologia, 2022, nr 49, s. 48-76.

Licencja

CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych