Motywacje polskich użytkowników gry “Pokemon Go!” w świetle badań metodą mini FGI
Ładowanie...
Data
2023
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie
Abstrakt
Gra „Pokemon Go!” powstała w 2016 roku i regularnie generuje coraz większe zyski. Łączy technologie zamknięte w smartfonie, oferując użytkownikom rozgrywkę wykorzystującą geolokalizację, rozszerzoną rzeczywistość, możliwość interakcji ze światem rzeczywistym i innymi graczami. W literaturze określono siedem głównych obszarów motywujących graczy do użytkowania „Pokemon Go!”. Są to: aktywność fizyczna, zabawa/przyjemność, eskapizm, nostalgia, podtrzymywanie przyjaźni, inicjowanie znajomości i osiągnięcia oraz rozwój w przestrzeni gry. Celem podjętego badania jest porównanie motywacji polskich graczy z bodźcami, jakie aktywują zagranicznych użytkowników, aby sprawdzić, czy w tym obszarze istnieją jakieś różnice. Jako metodę badawczą wykorzystano wywiady prowadzone w minigrupach fokusowych, czyli metodę należącą do badań jakościowych, opisaną przez J. Lisek-Michalską. Wyniki badania pozwalają na wykazanie podobieństw i pewnych różnic w motywacji graczy, które widoczne są także na poziomie ich zaawansowania. Gracze wskazują także konkretne powody rezygnacji z rozgrywki oraz wymieniają czynniki, które motywowały ich do prowadzenia gry lub rezygnacji z niej w czasie pandemii COVID-19.
The game “Pokemon Go!” was established in 2016 and regularly generates more and more profits. It combines technologies closed in a smartphone, offering users gameplay using geolocation, augmented reality, the ability to interact with the real world and other players. The literature identifies seven main areas that motivate players to use “Pokemon Go!”. These are: physical activity, fun / pleasure, escapism, nostalgia, maintaining friendships, initiating friendships and achievements / development in the game space. The aim of the study is to divide the motivation of players depending on their level. The research method used was mini focus interviews, a qualitative research method described by J. Lisek- Michalska. The results of the study show differences, but also similarities, in the motivations of players defined as beginners and advanced. Players also show the reasons for their abandonment of the game and what would allow them to re-engage in active play during the COVID-19 pandemic.
The game “Pokemon Go!” was established in 2016 and regularly generates more and more profits. It combines technologies closed in a smartphone, offering users gameplay using geolocation, augmented reality, the ability to interact with the real world and other players. The literature identifies seven main areas that motivate players to use “Pokemon Go!”. These are: physical activity, fun / pleasure, escapism, nostalgia, maintaining friendships, initiating friendships and achievements / development in the game space. The aim of the study is to divide the motivation of players depending on their level. The research method used was mini focus interviews, a qualitative research method described by J. Lisek- Michalska. The results of the study show differences, but also similarities, in the motivations of players defined as beginners and advanced. Players also show the reasons for their abandonment of the game and what would allow them to re-engage in active play during the COVID-19 pandemic.
Opis
Słowa kluczowe
motywacja, gry mobilne, Pokemon Go!, pokemony, społeczność graczy, pandemia, pandemia COVID-19, COVID-19, koronawirus, motivation, mobile games, pokemons, gaming community, pandemic, COVID-19 pandemic, coronavirus
Cytowanie
Kultura-Media-Teologia, 2023, nr 53, s. 34-55.
Licencja
CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych

