Studia Theologica Varsaviensia, 1979, R. 17, nr 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/38785
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 27
Pozycja Ks. prof. dr Zdzisław Obertyński (1894-1978)Stopniak, Franciszek (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja Charakter przekazów wielkanocnych jako problem w badaniach nad wiarogodnością objawieniaHładowski, Władysław (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja Egzystencjalna hermeneutyka R. Bultmanna i możliwości jej recepcjiChmiel, Jerzy (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja Antropologia Psalmu 8Grzybek, Stanisław (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja Słowo Boże a słowo proroka w tekstach starotestamentalnychHomerski, Józef (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja Posłannictwo Deuteroizajasza w świetle Iz 40, I-II i późniejszej tradycji tego tekstuStachowiak, Lech (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja Perykopa o Magach w strukturze Mt 1-2Szlaga, Jan (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja Aktualna problematyka Czwartej EwangeliiGryglewicz, Feliks (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja „Symbolik” J. A. Möhlera jako etap rozwoju teologii kapłaństwaKarwacki, Roman (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja J. H. Newmana idea uniwersytetuFijaś, Jerzy (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja Religijny charakter inicjacji plemiennejDajczer, Tadeusz (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Psychoanalytical interpretation of tribal initiation rites, in its classical form, departs from the Oedipal complex and from its consequent ambivalence of sentiments in relationships between father and son. Initiatory tests and tortures, as well as the symbolic death of the initiands are interpreted as a hostile reaction against unconscious desires of the son to eliminate the father and to take his place in relationships with the mother. One of the main functions of initiation is to prevent an open, violent revolt against paternal authority. As compared with the classical interpretation, neo-freudians have introduced marked modifications: they either discount wholly the universal character of the Oedipal conflict or they go back to the earliest period of childhood; besides they may not accept the exclusively sexual character of tension between father and son. The initiation, according to the sociological theories, plays a cardinal social role, since it makes the initiand break with the world of women and introduces him to the men’s community as its full-fledged member. The theories mentioned emphasize the role of the tribal initiation in forming social solidarity bonds and group integrating, as well as in transmitting tribal social values to the initiand. The exclusively psychoanalytical and sociological approach to the nature and functions of initiation seems to be a merely partial solution. In primitive cultures there is no distinction of the social and the cosmic; and both are deemed inseparable from the sacred. The family and tribal life is deeply penetrated by religion. The main aim of the initiation rites is to transfer the sacred life power and to make the human nature participate in the sacred. The research done by the sociology and psychology of religion as well as by the history and phenomenology of religion leads to conclusion that the tribal initiation is not only a social phenomenon but it is religious and cosmic in its very structure. If we take in consideration that the primitive man exists, functions, and views himself primarily and essentially as the integral member of Cosmos, we can understand the enormous significance of the initiatory rites – their cosmic character consisting in the integration of the younth into the Cosmic Totality.Pozycja Korporacje zawodowe w Cesarstwie Rzymskim i udział w nich chrześcijanStopniak, Franciszek (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja Wprowadzenie do Psalmów SalomonaSuski, Andrzej (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja Corpus Hermeticum XIII. Wstęp, przekład z greckiego, komentarzMyszor, Wincenty (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja Koptyjska Msza św. z X w. Wstęp, przekład z arabskiego, komentarzDembski, Wojciech (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja Kongres Polskich Biblistów (2729 IX 1977)Rubinkiewicz, Ryszard (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja Seminarium sekcji teologii fundamentalnej (29 III 1978)Rusecki, Marian (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja Joseph de Baciocchi, Jésus Christ dans le débat des hommes (Croire et comprendre 36), Paris 1975, Le Centurion, ss. 146.Rusecki, Marian (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja Pierre Schouver, L’église et la mission, Paris 1975, Le Centurion, ss. 150.Rusecki, Marian (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja Henryk Muszyński, Fundament. Bild und Metapher in den Handschriften aus Qumran. Studie zur Vorgeschichte des ntl. Begriffs THEMELIOS (Analecta Biblica 61), Romae 1975, Biblical Institute Press, ss. XXIV, 266.Jakubiec, Czesław (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)

