Polonia Sacra, 2015, R. 19, Nr 4 (41)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/4191
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Egzystencjalna aplikacja dogmatu na przykładzie Thomasa MertonaStrumiłowski, Jan Paweł (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2015)Współczesna teologia kładzie bardzo silny akcent na egzystencjalny wymiar wiary. Wielkie prace teologiczne ubiegłego wieku skupiają się na antropologicznej sferze wiary. Unaoczniają nam to chociażby dokonania takich teologów jak Karl Rahner czy Hans Urs von Balthasar. Teologia bowiem potrzebuje zakorzenienia w ludzkiej egzystencji, gdyż rodzi się ona w wyniku odczytania objawienia konkretyzującego się w życiu ludzkim. Niestety bardzo często dogmaty są traktowane przez katolików jako abstrakcyjne formuły mające niewielki związek z życiem duchowym. Współczesne propozycje teologiczne poprzez zakorzenienie w tzw. zwrocie antropologicznym rzeczywiście zdają się bliższe życiu. Niemniej jednak, pomimo swojego egzystencjalnego ukierunkowania, pozostają one nadal w dużej mierze produktem intelektualnych rozważań. W tym kontekście (dążenia do zespolenia nauki wiary z praktyką życia) bardzo cenna wydaje się teologia mistyków i mistrzów duchowych, którzy nie zajmowali się profesjonalnie tą dziedziną, a jednak dzięki swojemu doświadczeniu duchowemu byli doskonałymi teologami. Jednym z takich mistrzów był Thomas Merton, którego zapiski pokazują, w jaki sposób teologia wyjaśniająca podstawowe dogmaty chrześcijańskie, takie jak dogmat trynitarny i chrystologiczny, może być nie tyle rozważaniem doktrynalnym, ile opisem doświadczenia duchowego. Ponadto tego typu teologia jest bardzo ściśle zharmonizowana z codziennym doświadczeniem świata, przez co może nam pomóc tak przyjmować prawdy wiary, by to przyjęcie prowadziło do głębokiego doświadczenia duchowego.Pozycja Rodzina XXI wieku w perspektywie nauczania Jana Pawła IIStala, Józef (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2015)The Second Vatican Council brought a new dynamism in directing the Church towards marriage and family. After Vatican II John Paul II frequently has presented family issues in his speeches, catechesis and written documents supporting not only the theology of family, but also the pastoral care of marriage and family. Pope has developed a vision of the formation towards marriage and family as a special type of “community”. The whole life of this “community” is based upon the sacramental meaning of the family, and therefore receives a special consecration. Human love, especially love in marriage and family prolongs God’s love. Parents are commissioned by God to give their children not only the gift of life, but also the gift of faith. John Paul II objectively looked at the situation and role of the family, so in his teaching he has been pointing ways of strengthening families being destroyed by death civilization.Pozycja Theologie der heiligen Pilgerstätten – biblische und pastorale AspekteOstrowski, Maciej (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2015)The article focuses on aspects of theology of shrines, which are destinations of Christian pilgrimages. The author bases on biblical texts, particularly on these concerning the Promised Land and the Holy City of Jerusalem with its temple, further on documents of the Pontifical Council for the Pastoral Care of Migrants and Itinerants. Each earthly shrine is an expression of God’s love for a human. On the one hand, God's initiative is to create a convenient place for His encounter with a man, on the other hand, a human himself searches for such a place. A shrine is a venue, where a man “has rest in God”, enters into a community with Him. Simultaneously, it anticipates future communion with God in the eternity – “eternal rest in God” after efforts of the earthly pilgrimage. It is there, where a human being will achieve complete happiness and joy. Like in the past, the Promised Land and the temple in Jerusalem were places for creating unity and identity for Israelites, nowadays shrines are means of creating and enhancing Church community, which embraces comers from all over the world. The article emphasis the fact that present shrines are not only places of intensive prayers, great liturgical celebrations, but also centres where people offer their spiritual sacrifices, do penance, further where sinners convert to God and each pilgrim renews spiritually.Pozycja Przekroczyć próg jednoczesnej sprawiedliwości i grzeszności wierzącegoMedwid, Wojciech (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2015)The article concerns the attempt to present the issue of simultaneous righteousness and sinfulness of the believer (simul iustus et peccator) in that light, in order to effectively seek to break the deadlock in the ecumenical issue and see in the long term the apparent unity of the two Christian communities, while not ignoring both traditions. It is an attempt to answer the question how the Catholics and Lutherans should approach the heart of the matter, and how to teach in this regard, to compensate for the ongoing disparity and division of Churches. For this reason, the source of complication lies in different understanding of the concept of sin by the two churches, the analysis proceeds in terms of desires and using the method of theological statement. The problem is shown in the context of the historical and theological ranging from St. Augustine, a precursor to the study, through Martin Luther, the main defender and propagator of this idea, also the documents of the Council of Trent, until the Catholic–Lutheran dialogue in the second half of the twentieth century. Interesting comments on this topic can be found in Karl Rahner, in the documents of the Second Vatican Council, especially in Joint Declaration on the Doctrine of Justification signed by Catholics and Lutherans, especially in terms of justified sinfulness.Pozycja Święcenia kapłańskie kobiet z perspektywy prawosławnejKałużny, Tadeusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2015)The present article aims at explicating the present position of the Orthodoxy on a possibility of ordaining women to the priestly office. The Orthodox Churches met with the problem of women’s ordination in 1960’s when participating in the World Council of Churches. At first, the Orthodox theologians saw this issue as something alien to their ecclesiastic awareness. In the course of time however, influenced by contacts with Christian Churches in the West, the Orthodoxy realized the importance of the problem and the need for a deeper reflection on it. The challenge was taken up by Orthodox theologians, especially those from Western Europe and the USA. The practice of ordaining women was negatively evaluated in the final document of the Rhodes Inter-Orthodox Consultation (1988). The Orthodox party took a similar position in the final documents of interconfessional ecumenical dialogues. The Orthodox arguments against ordination of women which are contained in these texts concentrate on the Tradition testified in the Holy Scriptures, anthropology, liturgical symbolism and Christian communion. Thus, the present position of the Orthodoxy on a possibility of women’s ordination to the priestly office is negative. At the same time, one can notice certain differences in opinions of Orthodox theologians on this issue, which can mean that the debate on ordination of women should not be regarded as finished.Pozycja Chrystus – Król MiłosierdziaSzczurek, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2015)Apostolska Grupa Miłosierdzia Bożego popularyzuje kult Chrystusa – Króla Miłosierdzia. Tytuł „Król Miłosierdzia” występuje w Dzienniczku św. Siostry Faustyny Kowalskiej (Dz. 83; 1146; por. 378). Artykuł poświęcony jest poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie o stosunek kultu miłosierdzia Bożego do kultu Króla Miłosierdzia. Odpowiedź streszcza się w zdaniu: kult miłosierdzia Bożego jest trynitarny, kult Króla Miłosierdzia jest chrystologiczny i podkreśla godność królewską Chrystusa, a tym samym także Jego człowieczeństwo.Pozycja Trzeci okres życia człowieka. Stagnacja czy szansa na rozwój?Pryba, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2015)The starting point for the analysis of this article are sociological and psychological studies on late maturity of a man living today. This point of view was used to further research on the issue of human functioning in the autumn of life. First, an attempt was made to define the concept of “aging process” and to present various types of human attitudes towards the phenomenon of aging. Then the analysis was conducted on the role of family in the lives of older people and attempts were made to answer the question posed in the title of the article. It turned out that for the elderly the family isthe most important reference plane. It guarantees acceptance, safety and care. Thisis where you can most effectively solve various human problems inherent in the people in the autumn of life. Man should develop on all levels of his personality throughout his life so also in the period of the late maturity. So that this development could reach the level of well-being, a person should have a clearly defined purpose and meaning of life. Theological anthropology reveals the truth about man and God – the Absolute Person who is the ultimate goal. The realization of this objective made authentically, on the level of personal dialogue leads man to the fullness of life.Pozycja Zur Wallfahrtstheologie – biblische AspekteOstrowski, Maciej (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2015)The author develops theology of pilgrimage on the base of selected scriptures of the Old and New Testament. He refers especially to the way of Abraham, Exodus of Israel from Egypt and excerpts of the Epistles of Apostle Paul. Biblical stories are prophetic announcements of Church which is described as the faithful on the pilgrimage. Moreover, the stories are symbol of a journey of each human being to the encounter with God in the eternity. The author formulates practical conclusions for the pilgrimage ministry and for pilgrims themselves. He begins the analysis with the description of the moment of taking up the journey when after time filled with restlessness the pilgrim makes decision on the future (entrusting to God, stating purposes, strengthening religious motivations of the pilgrimage, surrendering to the providence of God). In the next stage, he discusses journey alone, which is time of the trial and strengthening the pilgrim. The pilgrimage is not only about reaching destination, getting from the pilgrim’s home to the shrine, but about a spiritual journey of conversion, renewal, deepening faith and approaching God. Duration of the pilgrimage is measured not only by time in literal meaning (chronos), but by time of fulfillment of plans of God (kairos).Pozycja Gesty pielgrzyma. Na podstawie Podróży na Wschód Alphonse’a de Lamartine’aKijak-Sawska, Aleksandra (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2015)Przedmiotem analizy w artykule są doświadczenia, przeżycia i postawy pielgrzyma, odbywającego podróż religijną do Ziemi Świętej w 1832 roku. Pielgrzymem, którego doświadczenia zostały poddane analizie, jest słynny francuski poeta, historyk i polityk – Alphonse de Lamartine. W rozważaniach na temat jego pielgrzymki została wykorzystana kategoria gestu, która pozwoliła zbadać charakter relacji człowieka z Bogiem i sposób postrzegania Boga przez człowieka. Analiza zjawiska pielgrzymki jako gestu pozwoliła wyodrębnić pięć kategorii gestów pielgrzymkowych (gest Tomasza, Hioba, uczonego, oranta, dziecka), szczegółowo charakteryzujących możliwe zróżnicowanie postawy pielgrzyma w ramach jednej pielgrzymki oraz opisujących różne typy pielgrzymek.Pozycja Unterwegs zu heiligen Orten – alte und neue Wallfahrtskritik im Christentum als Inspiration für die PilgerpastoralHastetter, Michaela (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2015)According to the religious phenomenon of pilgrimage in the monotheistic religions the author references to the criticism of pilgrimage in the early church fathers. Their shifting of the focal point from the extern to an interior pilgrimage can also be considered today in the Catechism of the Catholic Church. From there consequences concerning the motivation to Christian pilgrimage, the locus sacer, the transitus from extern to interior pilgrimage as well as ecumenical aspects are discussed for the pastoral accompaniment of pilgrims.