Roczniki Teologiczne, 1996, T. 43, z. 2

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/5441

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 20 z 29
  • Miniatura
    Pozycja
    W poszukiwaniu „definicji” osoby
    Góźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Jana Kalwina pojęcie wiary
    Jaskóła, Piotr (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    O ład moralny w życiu publicznym
    Krucina, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Ipsissima verba Iesu
    Kudasiewicz, Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Znak świętości jako motyw wiarygodności Objawienia w ujęciu René Latourelle’a
    Ledwoń, Ireneusz S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Zarys historii inwektywy wczesnochrześcijańskiej
    Longosz, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Grupa z Dombes. Doktrynalne i duszpasterskie uzgodnienie na temat Eucharystii
    Napiórkowski, Stanisław Celestyn (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Maria Magdalena jako „Apostola Apostolorum”
    Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Kościół jako dar Boga dla ludzkości
    Nowicki, Andrzej (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Problematyka genezy Kościoła w eklezjologii Hansa Künga
    Borowiec, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Kościół sakramentem Trójjedynego Boga
    Dola, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Unia kościelna w Brześciu Litewskim (1596) w retrospektywie historyczno-teologicznej
    Gajek, Jan Sergiusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Wykaz publikacji profesora dra hab. Stanisława Nagy’ego SCJ
    Seweryniak, Henryk; Krzyszowski, Zbigniew (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Papież - świadek i znak jedności Kościoła
    Rusecki, Marian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Profesor dr hab. Stanisław Nagy SCJ - teolog na służbie Kościoła
    Seweryniak, Henryk (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Ostatnie dni karnawału w regionie opoczyńskim
    Kupisiński, Zdzisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
    The subject of the present paper is to present the customs, rites and beliefs connected with the period of the closing carnival. In the folk culture of our country, the end of the carnival is the time of so-called zapusty (rejoicings), while in the liturgy of the Roman Catholic Church it is the feast of the Lord’s Offering, which is kept on 2 February. The present article was prepared on the basis of stationary filed studies carried out the author in the Opoczno region as well as on the basis of the literature referring to that question. The final days of the carnival are the time of parties, sle4dging cavalcades and reasting. In folk tradition a special abundance of customs and rites was to be observend on Shrove Tuesday (auction of girls, initiation of newly wed women into the group of older ones, a dance for the harvest of flax and hemp, the walks of the disguised people). These customs were still practised in the post-war period. Today they have dissppeared almost completely. In the present reality they have lost their primary functions (agrarian, matrimonial and material ones). A lack of rational justification of the customs practised, the changing socio-economic situation of the village dwellers and the fact that those customs started to function beyond the ritual year of the Church caused the disappearance of those picturesque shows. In the discussed period a special role in the customs, rites and beliefs is assigned to the Candlemas candle biessed on the feast of the Lord’s Offering. Being included into the Church liturgy it caused that certain customs associated with it are cultivated up till now. Nowadays when the faithful come back from Church they burn down the signs of crosses on the doorframes. The candle kept its apotropeic function, as a protection against the storms and the hail. Another customs which has been maintained is one of giving the candle to the dying person - if this person dies at home. These functions are associated with a prayer to God. In the presented period one can observe the function of an ecclesistical element seen in the keeping up the material and spiritual values of the past period.
  • Miniatura
    Pozycja
    Kościół w Apokalipsie Jana
    Langkammer, Hugolin (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Kościół i Kościoły. Eklezjalny charakter wspólnot chrześcijańskich
    Górka, Leonard (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Humanistyczno-eudajmonologiczny wymiar zbawienia
    Nossol, Alfons (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Czy tolerancja jest cnotą?
    Hryniewicz, Wacław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
    Declaration of Principles on Tolerance was recently adopted and proclaimed by the UNESCO (16 November 1995). It states with emphasis that tolerance is today not only a valuable principle, but also a necessity for peace in the world. Tolerance is called „the virtue that makes peace possible, contributes to the replacement of the culture of war by a culture of peace”. The same was underlined in the introduction to the Declaration by the Director General of the UNESCO, Federico Mayor: „Tolerance is more than ever a virtue indispensable to peace-building”. The author of the article tries, as a theologian, to argue that tolerance can be considered a virtue not only in the secular sense, but also theologically. He shows first how deep and how largely wide-spread the fear of the other and of all otherness is. The fear of otherness marks also the history of Christianity. We have divided our ecclesiastical lives on the basis of difference, but difference easily becomes division. By turning difference and diversity into division we reinforce only the fear of the other. Communion with the other requires acceptance and tolerance. An open and tolerant identity is not, as the early history of Christianity shows, an easy task for the Church. A certain ethos of tolerance is necessary, of which the Apostle Paul gives a normative paradigm in his Letter to the Romans (Rm 14 to 15, 13). The Greek word bastddzein (Rm 15:1) is particularly significant in this respect. Tolerance is in fact mutual acceptance and respect: „accept one another as Christ accepted us, to the glory of God” (Rm 15:7). The paper deals also briefly with the question of tolerance and truth. One has to remember that our knowledge here on earth is only partial (cf. 1 Cor 13:9. 12). To be tolerant does not mean to be indifferent to the truth. Great culture of tolerance is shaped by people who are open to others, able to understand them and to have compassion for them, by people free of narrowness of mind and heart. What we need today is a sort of polyphonic sensitivity. Tolerance is harmony in diversity, a true virtue in a religious sense of the word.