Roczniki Nauk o Rodzinie
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/7760
Roczniki Nauk o Rodzinie są periodykiem wydawanym od 2009 r. przez Instytut Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Do 2013 r. wydawane były pod tytułem „Roczniki Nauk o Rodzinie”, natomiast od 2014 r. nastąpił powrót do pierwotnej koncepcji wydawania zeszytów poszczególnych dziedzin w ramach „Roczników Teologicznych”. Aktualnie czasopismo stanowi 10. zeszyt „Roczników Teologicznych”, zachowało jednak ciągłą numerację. Publikowane w nim artykuły mają charakter interdyscyplinarny i ukazują zagadnienie małżeństwa i rodziny z wielu perspektyw badawczych, takich jak: teologia, socjologia, psychologia, prawo, praca socjalna.
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Nauk o Rodzinie wg Autor "Gorbaniuk, Julia"
Teraz wyświetlane 1 - 15 z 15
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „25 lat Karty Praw Rodziny – aktualność i wartość przesłania”. Naukowe sympozjum zorganizowane przez Instytut Nauk o Rodzinie KUL. Lublin, 21 października 2008 rokuGorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Diagnoza gotowości dzieci z rodzin migracyjnych do komunikacji z innymi w świetle badań rysunkiem „moja rodzina”Gorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)The subject of the research presented in the article is the migrant family, defined in the subject literature as a “temporarily incomplete” family, that is characterized by structural disorganization. The study included 77 children in a long-term separation with one or both parents. The control consisted of 64 children brought up in families, in which there was no separation. Children were selected for this group intentionally, on the basis of demographic variables: age, sex and the place where the child was living. The projective drawing with instruction “My family” was used as the research tool. Statistical analysis and interpretation of the obtained results of the research compared the two groups of children as far as their readiness to communicate with their closest environment, indices of good and poor communica tion presented in the drawing, loneliness of the child in the picture and relations with the parent separated with the child for labor reasons and the one taking care of him were concerned. The obtained results show the occurrence of significant disturbances in the sphere of communication with the closest ones in the children from the families separated because of the labor migration as compared to the children in the control group.Pozycja Międzynarodowa konferencja naukowa „Wzrastanie człowieka w tajemnicy cierpienia”. Lublin, 6 października 2009 rokuGorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Zaniedbane Dzieciństwo”. Łódź, 8-9 października 2009 rokuGorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Międzynarodowa konferencja naukowa: „Wybrane aspekty pracy socjalnej w warsztacie pracownika socjalnego – doświadczenia polsko-niemieckie”. Lublin–Puławy, 15-16 grudnia 2009 rokuGorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Międzynarodowy Kongres Naukowy „Wartość i dobro rodziny” – zorganizowany przez Instytut Nauk o Rodzinie z okazji obchodów jubileuszu 10-lecia istnienia INoR. Lublin, 12-13 maja 2009 rokuGorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Preferowane modele małżeństwa i rodziny przez młodzież na etapie bliższego i bezpośredniego przygotowania do życia w małżeństwie i rodzinieWyżlic, Małgorzata; Gorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)The young man goes through some preparative stages for life in marriage and family. They are made up of his maturation and readiness to make permanent decisions. Now aside to the family, the Church and school the mass media have become important in this process. They fulfil not only entertaining and informative functions but also educational. Now when preparation for marriage and family is at stake, such values are important that determine a concrete model of marriage and family. It is interesting to know which models of marital life and preferred by young people at the stage of a closer and direct preparation for life in marriage and family. How important are their age and living circumstances in this choice? The studies presented in this paper become an additional point for further analyses and considerations how to bring the Christian model of marriage and family to those are preparing themselves for marriage.Pozycja Pozycja Słownik terminów z zakresu nauk o rodzinie i pracy socjalnejGorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2012)Pozycja Specjalistyczne seminarium naukowo-szkoleniowe „Rodzina w sytuacji rozłąki migracyjnej. Problem eurosieroctwa w Polsce”. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II 25 listopada 2010 rokuGorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Sprawozdanie z działalności Instytutu Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej KUL za rok akademicki 2011/2012Gorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2013)Pozycja Sprawozdanie z działalności Instytutu Nauk o Rodzinie za rok akademicki 2008/2009Gorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Sprawozdanie z międzynarodowej konferencji naukowej „Przemoc w społeczeństwie – założenia i oddziaływanie służb socjalnych”. Wizyta studyjna w Eichstätt-Ingolstadt. 26-29 maja 2010 rokuGorbaniuk, Julia; Jęczeń, Jarosław; Chuchra, Maria (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja ПCИXOЛOГIЧHI ACПEKTИ MIЖOCOБИCTICHOЇ ПEPЦEПЦIЇ B CИCTEMI ПEДAГOГIЧHИX BЗAЄMИH „CTУДEHT-BИKЛAДAЧ”ГAПOH, HAДI; Hapon, Nadija; ГOPБAHЮK, ЮЛIЯ; Gorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2012)Artykuł prezentuje wyniki badań empirycznych dotyczących narracji studentów wobec nowoczesnego wykładowcy (nauczyciela akademickiego). Analiza uzyskanych wyników wskazuje, że w pełni odzwierciedlają one wyobrażenie studenckiej młodzieży o osobistych i zawodowych cechach współczesnego nauczyciela. Podkreślana jest konieczność kształtowania postawy samooceny nauczyciela. Refleksja nad własnym wizerunkiem może być wzbogacona o postrzeganie studentów swojego wykładowcy, które stanowi jednocześnie informację zwrotną odnośnie do wielu wymiarów interakcji między studentem a nauczycielem. W artykule zostały zaproponowane i opisane dwa sposoby wzmacniania wizerunku wykładowcy: relacja dialogu ze studentami i budowanie własnego potencjału wartości. Dialog jest pierwszym warunkiem do przekształcenia humanistycznych wartości edukacji w przedmiot duchowych potrzeb studentów. Dialog interakcyjny jest możliwy przy akceptacji nauczyciela akademickiego przez studentów i pełnej tolerancji studentów przez ich wykładowcę – pomijając własne interesy, potrzeby i aspiracje. Funkcja pedagogiczna dialogu jest możliwa tylko wówczas, gdy inicjuje ją wykładowca dysponujący znacznym zasobem „pozytywnych emocji”. Drugim warunkiem przekształcenia humanistycznych wartości edukacji w przedmiot duchowych potrzeb studentów jest zakres hierarchii wartości wykładowcy. Wartości humanistyczne muszą być uznawane przez wykładowcę za podstawowe w tej hierarchii, jak również orientacja „ku człowiekowi” powinna stanowić trwałą cechę jego osobowości. Realizacja tego warunku jest możliwa przede wszystkim poprzez odpowiedzialne podejście do przedmiotu nauczania. Rolę wewnętrznego motywatora pełni tu stałe monitorowanie oraz ocena jakości własnej pracy metodycznej, a także dążenie do utrzymania jej na wysokim, profesjonalnym poziomie. Zewnętrznym zaś motywatorem jest zrównoważona kontrola administracji szkolnictwa wyższego odnośnie do zdobywania kwalifikacji dydaktycznych przez nauczycieli akademickich oraz ich doskonalenia.