Roczniki Nauk o Rodzinie
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/7760
Roczniki Nauk o Rodzinie są periodykiem wydawanym od 2009 r. przez Instytut Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Do 2013 r. wydawane były pod tytułem „Roczniki Nauk o Rodzinie”, natomiast od 2014 r. nastąpił powrót do pierwotnej koncepcji wydawania zeszytów poszczególnych dziedzin w ramach „Roczników Teologicznych”. Aktualnie czasopismo stanowi 10. zeszyt „Roczników Teologicznych”, zachowało jednak ciągłą numerację. Publikowane w nim artykuły mają charakter interdyscyplinarny i ukazują zagadnienie małżeństwa i rodziny z wielu perspektyw badawczych, takich jak: teologia, socjologia, psychologia, prawo, praca socjalna.
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Nauk o Rodzinie wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 161
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „25 lat Karty Praw Rodziny – aktualność i wartość przesłania”. Naukowe sympozjum zorganizowane przez Instytut Nauk o Rodzinie KUL. Lublin, 21 października 2008 rokuGorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja 25-lecie Archidiecezjalnego Studium Życia Rodzinnego. Lublin, 15 listopada 2008 rokuDudziak, Urszula (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Active Learning Serving FamilyJęczeń, Jarosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Nowe media, ukształtowane przez człowieka, teraz kształtują jego samego. Internet kształtuje aktywne nauczanie (w obszarze nauczania) i nowy styl komunikowania w ogóle (w obszarze kultury życia). Interesująca jest także inna relacja, jaka zachodzi pomiędzy aktywnym nauczaniem a interaktywnością. Nauczanie jest częścią stylu życia człowieka, częścią kultury. Zatem aktywne nauczanie zawiera się w interaktywnym stylu życia, zwłaszcza młodego pokolenia, określanego mianem generacji Y. Interaktywność wpływa na aktywne nauczanie i jednocześnie aktywne nauczanie wymusza niejako na stylu życia człowieka nowe zastosowania interaktywności w konkretnych metodach i sposobach docierania do młodego człowieka. Aktywne nauczanie musi być zatem częścią stylu życia każdej rodziny, w której są dzieci. To nauczanie prowadzi do większej interaktywności pomiędzy członkami rodziny, tym samym do skutecznego porozumiewania się między rodzicami a dziećmi, inaczej: między pokoleniem Boomers (dziadkowie) i Generation X (rodzice) a Generation Y. Prowadzi do zaistnienia w rodzinie tych komponentów, które stanowią o aktywnym nauczaniu: wymiana doświadczeń i dialog. Aktywne nauczanie zmienia relacje pomiędzy członkami rodziny, tym samym zmienia współczesną rodzinę.Pozycja Analiza cech narcystycznych ujęć tych w kontekście wybranych czynników rodzinnych u kobiet z zaburzeniami odżywianiaPawłowska, Beata (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)The aim of the paper was to search for differences between women with feeding disturbances and healthy women concerning the parents’ educational attitudes and intensity of narcissism, as well as to reveal the dependencies between perception of educational attitudes in patients and their narcissistic features. 168 female subjects were studied who were diagnosed as having feeding disturbances, and 168 healthy ones. The average age of women in both groups (clinical and control ones) was 17.5 years, the average age when the disturbed women developed their illness was 16.2 years, and the average time the illness lasted was 4.1 years. In the study the following psychological tests were used: The Deneke, Hilgenstock, Muller Narcissism Inventory translated into Polish and edited by Januszewski, on whose basis narcissistic features were defined in the subjects, and the Parent Children Relations Questionnaire compiled by Roe and Siegelman and edited in Polish by Kowalski, used for assessing the subjects’ fathers and mothers’ educational attitudes. The results of the statistical analyses were the basis for formulating the following conclusions: 1. The educational attitudes that best differentiate women with feeding disturbances from healthy women is their mothers’ hostile, rejecting attitude and lack of their fathers’ acceptance and support experienced by the subjects. 2. Women with feeding disturbances are characterized by a more negative – than in healthy women – attitude towards their own body, greater helplessness, feeling of being worthless, of lack of meaning of life, and a fear of a negative appraisal made by others, 3. Their fathers’ exacting and rejecting attitude experienced by women with feeding disturbances occurs alongside with an intensified sense of lack of meaning of life, impulsiveness, a negative appraisal of their own bodies, a fear of a negative appraisal made by others, a tendency to escape from reality into daydreaming, and aspiring to self-sufficiency.Pozycja Antonio Sciortino, La famiglia cristiana. Una risorsa ignorata, Milano: Edizioni Mondadori 2009, ss. 125.Brzeziński, Mirosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2012)Pozycja Badania postaw Polaków wobec moralności małżeńsko-rodzinnejDudziak, Urszula (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Marital and parental love, as significant values both for particular individuals and for the whole society, require special protection. It is ensured by moral norms, and especially by: premarital chastity, marital fidelity, indissolubility of marriage, and parental responsibility connected with opposition to abortion and contraception. In numerous studies devoted to the attitudes towards marital-familial morality it turns out, however, that a considerable part of the respondents do not accept these norms. This is significant information for pastoral theologians, educationalists, family life counselors and pastors, because the efficiency of the efforts they make requires a diagnosis of the reality they encounter. And the diagnosis, as appears from the empirical research, should incline one not only to make careful educational, but also prophylactic, preventive and re-educational efforts.Pozycja Beata Marta Parysiewicz, Wychowanie do miłości. Studium z duszpasterstwa rodzin, Lublin: Wydawnictwo KULKoperek, Jerzy (Towarzystwo Naukowe KUL, 2012)Pozycja BIД БEЗПPИTУЛЬHИЦTBA TA БEЗДOГЛЯHУTOCTI ДO ПOBHOЦIHHOЇ POДИHИ: ПPOБЛEMA COЦIAЛЬHOГO CИPITCTBA B ЧAC EKOHOMIЧHOЇ KPИЗИДУБHЯK, MAKCИMIЛIAH (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Światowy kryzys ekonomiczny przyczynił się do znacznego wzrostu bezrobocia na Ukrainie, tym samym mocno wpłynął na funkcjonowanie wielu rodzin, prowadząc do coraz większego zjawiska dezadaptacji zarówno rodziców, jak i dzieci. Codziennie na terenie całego kraju wzrasta problem sieroctwa społecznego, który zyskuje wspólne cechy, podobne do problemu ubóstwa dzieci w innych krajach. Na Ukrainie, podobnie jak i w Polsce, znaczna część sierot społecznych to są tzw. eurosieroty. Skala zjawiska aspołeczności dzieci porzuconych przez rodziców w czasie ekonomicznego kryzysu nie jest jeszcze precyzyjnie dookreślona i zbadana. Jednak faktem jest aktualność danej problematyki w literaturze i pracach badawczych psychologów, socjologów i pedagogów pracujących w wielu krajach Europejskich. Brak jednoznaczności w rozpoznaniu sytuacji dzieci opuszczonych przez rodziców na skutek migracji zarobkowych oraz umiejscowienia ich problemów w szerokiej kategorii sierot społecznych skłonił autora artykułu do podjęcia się tego tematu, odwołując się do sytuacji na Ukrainie. Celem artykułu jest przegląd skali dziecięcego „zubożenia” i braku opieki prawnej nad dziećmi oraz ukazanie istniejących kierunków udzielanego wsparcia rodzinom w rozłące migracyjnej. Autor szczegółowo analizuje terminologię naukową dotyczącą problematyki sieroctwa społecznego na Ukrainie, ukazując skalę tego zjawiska na tle niektórych krajów Europy. Opuszczanie dzieci, wyjazd rodziców do pracy, często poza granice, w celu zapewnienia im lepszego bytu jest zjawiskiem złożonym, mającym wiele aspektów zarówno pozytywnych, jak i negatywnych dla ubogich rodzin. Są one często bagatelizowane i nieuświadamiane zarówno przez dorosłych, jak i przez dzieci, wspólnie godzących się na rozłąkę, aby móc zaspokoić podstawowe potrzeby materialne. Autor artykułu przedstawia dwa kierunki wsparcia „eurosierot” na Ukrainie. Pierwszy to bezpośrednia praca z rodzicami planującymi wyjazdy zagraniczne na czas nieokreślony. Działania te mają miejsce na poziomie Kościoła, Cerkwi, stowarzyszeń, szerokiej akcji informacyjnej wśród społeczeństwa, przede wszystkim w kierunku uświadomienia rodzicom konieczności zapewnienia opieki prawnej własnym dzieciom przed wyjazdem z kraju, gdyż bez niej dziecko jest socjalnie niezabezpieczone i nie ma możliwości korzystania z opieki zdrowotnej, prawnej, zasiłku socjalnego itp. Drugi kierunek działań jest skierowany ku organom władzy, które przygotowują projekty mające na celu obniżenie skali migracji zarobkowej rodziców niepełnoletnich dzieci.Pozycja Carl Anderson, José Granados, Chiamati all’amore. La teologia del corpo di Giovanni Paolo II, Milano: Edizioni Piemme 2010, ss. 278.Brzeziński, Mirosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Chiesa domestica. La Chiesa – famiglia nella dinamica della missione cristiana, Eds. Rinaldo Fabris, Erio Castellucci, Milano: Edizioni San Paolo, Cinisello Balsamo 2009, ss. 345.Brzeziński, Mirosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Children, Adolescents, and the Media, Eds. Victor C. Strasburger, Barbara J. Wilson, Amy B. Jordan, Los Angeles–London–New Delhi–Singapore: SAGE Publications 2009, ss. 615.Jęczeń, Jarosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Christian M. Steiner, Lei e Lui… una sinfonia? Verso nuove dimensioni di vita nuziale e familiare, Venezia: Edizioni Marcianum Press 2009, ss. 293.Brzeziński, Mirosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2012)Pozycja Czynniki prowadzące do prostytucji nieletnichŚpila, Bożena (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Juvenile prostitution is a crime and belongs to social pathologies. In spite of proportionally small number, it is burdened with grave consequences. Counteraction and prophylaxis are pivotal. In the work, the factors directing an adolescent to prostitution have been discussed on the basis of literature. We have isolated culturally social, family and environmental factors, i.e. proceeding from peers. Subsequently, we have presented hypothetical grounds directly leading towards juvenile prostitution.Pozycja Diagnoza gotowości dzieci z rodzin migracyjnych do komunikacji z innymi w świetle badań rysunkiem „moja rodzina”Gorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)The subject of the research presented in the article is the migrant family, defined in the subject literature as a “temporarily incomplete” family, that is characterized by structural disorganization. The study included 77 children in a long-term separation with one or both parents. The control consisted of 64 children brought up in families, in which there was no separation. Children were selected for this group intentionally, on the basis of demographic variables: age, sex and the place where the child was living. The projective drawing with instruction “My family” was used as the research tool. Statistical analysis and interpretation of the obtained results of the research compared the two groups of children as far as their readiness to communicate with their closest environment, indices of good and poor communica tion presented in the drawing, loneliness of the child in the picture and relations with the parent separated with the child for labor reasons and the one taking care of him were concerned. The obtained results show the occurrence of significant disturbances in the sphere of communication with the closest ones in the children from the families separated because of the labor migration as compared to the children in the control group.Pozycja Dialog na drodze życia duchowego małżonkówBrzeziński, Mirosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)The article considers the issue of dialogue in the development of the spiritual life of spouses. Its starting point is the fact of the creation of man in the image of God, whose life is the dialogue of love between the Father and the Son in the Holy Spirit. Man realizes this image through a life lived in dialogue. This takes place in the fullest manner in matrimonial life. Next we have presented matrimony as a union of two people based upon a dialogue of love. This dialogue of love reflecting the relation between the Persons of the Holy Trinity and the dialogue of love of Christ-Bridegroom with the Church, His Spouse, is one of the foundations on the path of the development of spiritual life in matrimony and family.Pozycja Dlaczego rodzić w domu? Poród domowy w perspektywie interdyscyplinarnej, red. Marian Zdzisław Stepulak, Anna Irzmańska-Hudziak, Joanna Płońska, Lublin: Wydawnictwo KUL 2011, ss. 214.Kiereś, Barbara (Towarzystwo Naukowe KUL, 2013)Pozycja Dojrzałość do małżeństwa w świetle teorii dezintegracji pozytywnej. Wielopoziomowość rozwoju osoby według Kazimierza DąbrowskiegoLelonek-Kuleta, Bernadeta (Towarzystwo Naukowe KUL, 2012)This article presents the problem of maturity for marriage in Kazimierz Dąbrowski’s Theory of Positive Disintegration. The human nature in this theory is multidimensional and its development is based on emotional foundations. Without passing through very difficult experiences and even something like psychoneurosis and neurosis we cannot understand human beings and we cannot realize our multidimensional and multilevel development toward higher and higher levels. Positive disintegration is necessary to develop. People on a higher level of personality development have more chances for a success in their marriage.Pozycja Duszpasterstwo rodzin w Polsce wobec współczesnych wyzwańWojaczek, Krystian (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)The challenges that pastoral care in Poland has to face today are not less numerous than at the time when it was established several dozen years ago. It seems that we should begin our survey of these challenges from inidicating a group of challenges that may be called challenges to marraige and family. Here we find that the structure of marriage as a relationship between heterosexual persons: a husband and wife is more and more commonly questioned; marriage is questioned as the foundation of family; the processes of marital disintegration increase, divorces and remarriages; free unions that last for years. The causes for this group of challenges as ideaological or practical. Another group of challenges consists of separation due to economic reasons, mainly going abroad to work. This causes the increasing process of marrital disintegration, rapid growth of social orphans, old parents and often ill are left unattended by their adult emigrating children. It follows from job problems that the competitive model of interpersonal relations is extrapolated on the marrital bond. We have to add the issues of psychological and physical violence in the family, abortion and calls to legalise euthanasia. A further group of challenges consists of those related to sexual activity. Contraceptive mentality and practices are popular, the phenomenon of marrital infertility is increasing, life is conceived beyond its natural and marrital milieu. In view of the above challenges, pastoral care for families in Poland should change its legal-moral categories of marriage and family iinto sociological and theological, it should purify the image of God from its anthropomorphic elements. It depends much on this image that man can understand himself and build his marrital relationship. Another important issue is to link theological knowledge and adequate aspects of the particular sciences. This link must be methodologically correct in pastoral care. Theological knowledge shows a model of marriage and family, whereas the particular sciences provide practical solutions how to accomplish this model. All this calls for an ordering of basic concepts of marriage and family, as there is much disorder there. Eventually, such actions should bring about milieus of support for the family that would make it easier to defend the principal Christian values.Pozycja Dylematy moralne komunikacji w kontekście pediatrycznej opieki paliatywnej w świetle badań rodziców i personelu medycznegoWieczorek, Włodzimierz (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)The aim of the article is to describe the moral obligation connected with the rule of the truth telling in the context of the pediatric palliative care. The practical aim is to answer the question about proper attitude of the family and the medical staff toward a dying child. The answers take into account the right of the child to the truth about his or her physical state. The theoretical reflections are confronted with the empirical survey among the physicians and the parents. The answers for the six questions of the questionnaire illustrate the practice of the doctors who deal with the sick children and their families and compare the practice with the opinions of the parents.Pozycja Edukacja domowa. Teoria i praktyka, red. Marzena i Paweł Zakrzewscy, Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam” 2009, ss. 495.Bajda, Jerzy (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)