Roczniki Nauk o Rodzinie
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/7760
Roczniki Nauk o Rodzinie są periodykiem wydawanym od 2009 r. przez Instytut Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Do 2013 r. wydawane były pod tytułem „Roczniki Nauk o Rodzinie”, natomiast od 2014 r. nastąpił powrót do pierwotnej koncepcji wydawania zeszytów poszczególnych dziedzin w ramach „Roczników Teologicznych”. Aktualnie czasopismo stanowi 10. zeszyt „Roczników Teologicznych”, zachowało jednak ciągłą numerację. Publikowane w nim artykuły mają charakter interdyscyplinarny i ukazują zagadnienie małżeństwa i rodziny z wielu perspektyw badawczych, takich jak: teologia, socjologia, psychologia, prawo, praca socjalna.
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Nauk o Rodzinie wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 161
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Sprawozdanie z I konferencji naukowej „Stan badań na temat aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wiejskich”. Biała Podlaska, 27-28 lutego 2009 rokuStepulak, Marian Zdzisław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Pozycja Emancypacja dzieci i młodzieży a wychowanie chrześcijańskie w rodzinieParysiewicz, Beata (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)The article analyzes the effect of emancipation of children and youths on the structure of the family and on putting into effect the idea of Christian family education. It characterizes the mentioned phenomena and assesses them in the context of their usefulness in realization of the ideal of Christian education.Pozycja Rola rodziny w formacji kandydatów do kapłaństwa w nauczaniu KościołaBrzeziński, Mirosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)The changes occurring in our society on the religious plane result, among others, in a decline of priestly vocations. Hence the need of cooperation between the family, priests and the people who are responsible for the vocations is of prime importance, so that a young man to whom Christ turns with the call “Follow me” can be aided in his response to this call. Through a Christian atmosphere of its life, through an everyday testimony of faith and religious life the family helps one be formed, develop and become mature in his priestly vocation. The significance of the parents’ agreement to the son’s decision about entering the seminary as well as the attitude of support that the parents and other members of the family should assume and show the called one on the spiritual, moral or emotional plane, so that Christ’s invitation would not prove in vain, is also stressed in the article.Pozycja Kwartalnik „Życie i Płodność” 1(2007), nr 1, ss. 60.Wieczorek, Włodzimierz (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Sprawozdanie z I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Co dzieje się z wartościami? Próba diagnozy”. Bydgoszcz, 5-6 listopada 2008 rokuStepulak, Marian Zdzisław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Czynniki prowadzące do prostytucji nieletnichŚpila, Bożena (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Juvenile prostitution is a crime and belongs to social pathologies. In spite of proportionally small number, it is burdened with grave consequences. Counteraction and prophylaxis are pivotal. In the work, the factors directing an adolescent to prostitution have been discussed on the basis of literature. We have isolated culturally social, family and environmental factors, i.e. proceeding from peers. Subsequently, we have presented hypothetical grounds directly leading towards juvenile prostitution.Pozycja Teresa Ewa Olearczyk, Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Kraków: WAM 2007, ss. 291.Chmielewski, Mirosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Pozycja Pozycja Współpraca państwa i Kościoła na rzecz ochrony praw rodziny. Aspekty społeczno-etyczneKoperek, Jerzy; Koperek, Adam (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)The present study shows social-ethical aspects of cooperation between the State and the Church for protection of the rights of the family. The analyzed issues are presented in the light of the following problems: 1. Relations between the State and the Church; 2. The right of the family of active participation in the life of the national and the Church communities. Relations between the State and the Church based on cooperation and mutual respect of the autonomy of each result in protection of the rights of the family in the democratic society.Pozycja Pozycja Naturalne Planowanie Rodziny w ujęciu wybranych dyscyplin naukowych, red. ks. Włodzimierz Wieczorek, Ewelina Flader, Renata Krupa, Joanna Płońska, Agnieszka Zaremba, Lublin: Gaudium 2008, ss. 497.Wieczorek, Włodzimierz (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja L’antropologia dell’amore coniugale: unità ed alterità. Prospettiva biblica (Gen 1, 26-28: 2, 18-25)Witaszek, Gabriel (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Podstawowe teksty Starego Testamentu mówiące o małżeństwie znajdują się w księdze Rodzaju, w opowiadaniach o stworzeniu Rdz 1, 26-28: 2, 18-25. Umieszczają one powstanie instytucji małżeństwa pod koniec aktywności stwórczej Boga. Małżeństwo w Piśmie Świętym jest powiązane z aktem stworzenia osoby ludzkiej, czyli mężczyzny i kobiety, na obraz i podobieństwo do Boga. Różnica seksualna pomiędzy mężczyzną, a kobietą nie sprowadza się jedynie do różnicy fizycznej, ale ma charakter komplementarności w realizacji jedności, która angażuje całe życie. Pod koniec aktu stworzenia ma miejsce Boże błogosławieństwo, które wyraża się w życzeniu płodności. Płodność, chciana przez Boga, staje się dla małżeństwa zadaniem i powołaniem, które możemy określić mianem społecznym, jako że powinna się ona otwierać na świat i panować nad nim. Seksualność jest rzeczą dobrą do momentu, gdy wyraża zamiary Stworzyciela. Małżeństwo jest paradygmatem, którym posługuje się Bóg, aby objawić, kim On jest: realizacją miłości i przyjaźni, wzajemności oraz przymierza określonego kategorią podobieństwa. Osoba – jako mężczyzna i kobieta – stanowi obraz Boga, który jest miłością, a zatem miłość jest zasadą wzajemności i komplementarności. Bóg, stwarzając człowieka, kierował się samym sobą, swoją miłością. Małżeństwo zatem wyraża obraz Boga.Pozycja ПPOБЛEMA ФOPMУBAHHЯ CИCTEMИ ДИCПOЗИЦIЙ У ДITEЙ B MOЛOДШOMУ ШKIЛЬHOMУ BIЦI B KOHTEKCTI ФУHKЦIOHAЛЬHO HECПPOMOЖHOЇ CIM’ЇBOЛOШOK, OЛEHA; Vołoszok, Olena (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)W niniejszym artykule autorka prezentuje psychologiczne badania odnośnie do jakości społecznego funkcjonowania oraz preferencji w zakresie własnych dążeń, zainteresowań, systemu wartości dziecka wychowującego się w rodzinie dysfunkcjonalnej. Badania empiryczne zostały przeprowadzone na grupie 120 dzieci w wieku szkolnym (grupę eksperymentalną stanowiło 60 dzieci z rodzin zdiagnozowanych jako dysfunkcjonalne, regularnie otrzymujących pomoc społeczną, grupa kontrolna zaś składała się z dzieci pochodzących z rodzin prawidłowo funkcjonujących). Analizowany w pracy materiał ilościowy i jakościowy został zgromadzony za pomocą testów projekcyjnych oraz pisemnych kwestionariuszy. Dane ilościowe dotyczące ogólnych kierunków społecznych dążeń zostały zebrane na podstawie Testu Zdań Niedokończonych (R. Żyła); ocena przez dzieci specyfiki swojej sytuacji w rodzinie i istniejących w niej wewnętrznych relacji została przeprowadzona na podstawie danych jakościowych pochodzących z Testu Rysunku Kinetycznego „Moja rodzina” (w opracowaniu R. Burnsa i S. Kaufmana). Interpretacja otrzymanych danych obejmowała analizę systemu wartości dzieci oraz analizę sfery relacji międzyosobowych w rodzinie i specyfiki odbioru swojej sytuacji w rodzinie przez dzieci. Badania wskazują, iż niezależnie od negatywnych nastawień badanych dzieci jako najważniejsze okazały się rozpatrywane w kontekście egzystencjalnym takie kategorie, jak nauka, szkoła, ja oraz przyszłość. Specyficzne dla badanej grupy eksperymentalnej, którą stanowiły dzieci z rodzin dysfunkcjonalnych, było to, iż te kategorie bardziej wiązały się z pozytywnym lub negatywnym nastawieniem dziecka wobec własnej przyszłości, podczas gdy dzieci pochodzące z rodzin funkcjonalnych swoje niepokoje w tych sferach łączyły bezpośrednio z rozwojem własnej rodziny lub bezpośrednio z rodzicami. Przeprowadzone badania umożliwiły szczegółową analizę danych psychologicznych dotyczących rozumienia przez dziecko własnej sytuacji w rodzinie dysfunkcyjnej. Wnioski z badań pozwalają na zrozumienie dysharmonijnego kształtowania się predyspozycji systemu wartości dzieci doświadczających niewydolność rodziny własnej.Pozycja „25 lat Karty Praw Rodziny – aktualność i wartość przesłania”. Naukowe sympozjum zorganizowane przez Instytut Nauk o Rodzinie KUL. Lublin, 21 października 2008 rokuGorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Zachowania ryzykowne młodzieży – definicje, modele teoretyczne oraz czynniki ryzykaMakara-Studzińska, Marta; Morylowska, Justyna (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Adolescence is a developmental period of rapid changes, when teenagers begin to surmount challenges and learn autonomy. It is also unfortunately the period of many threats for youth. Much of the adverse health consequences experienced by adolescents are, to a large extent, the result of risk behaviors. In this article we have described adolescent health risk behaviors. We have concentrated on theories of risk behaviors contextualizing biological, psychological and environmental aspects. We have also listed risk factors for engaging in risk behavior by adolescents.Pozycja „Kościół, który gromadzi się w domu”. Sprawozdanie z konferencji naukowej zorganizowanej przez Instytut Nauk o Rodzinie KUL. Lublin, 2-3 grudnia 2008 rokuWyżlic, Małgorzata (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Wychowanie jako dzieło miłości. Perspektywa teologicznaCzaja, Andrzej (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)The author shows educating a man as a work of love. What he means is formation of the humanity by God who loves each man, and the cooperation of teachers and pedagogues in this work. He bases his argument on analysis of Pope John Paul II and Benedict XVI’s thought, and he clearly indicates education as a special form of evangelization, in which the teacher and the pedagogue’s role is to bring the pupil to Christ and to emerge him in His love, which requires a living faith on the part of the educator. Being faithful he looks at the pupil with Christ’s eyes and notices a lot more than can be seen on the outside. The article consists of four parts. In the first one the author presents basic elements of the Christian message on education. In the second part he points to the harmful mechanisms of the Polish schooling system. In the third part he develops the basic elements of his interpretation of education understood as forming humanity by God’s love and he defines man’s contribution to this work. The whole is concluded by suggestions for a modern educator.Pozycja Sprawozdanie z V Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Mistyka jako stan świadomości i typ doświadczenia religijnego jednostki ludzkiej”. Poznań, 25-26 lutego 2009 rokuStepulak, Marian Zdzisław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)