Communio, 2013, R. 33, nr 2 (182)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19609
Przeglądaj
Przeglądaj Communio, 2013, R. 33, nr 2 (182) wg Autor "Bajor, Wanda"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Geneza i misja uniwersytetuBajor, Wanda (Wydawnictwo Pallottinum, 2013)Uniwersytet jest wytworem kultury średniowiecznej. Powstanie tej niezwykłej instytucji było poprzedzone w wielu krajach utworzeniem środowiska naukowego i edukacyjnego, od samego początku organizowanego przez Kościół. Stopniowy rozwój cywilizacyjno-kulturowy doprowadził do powstania nowych struktur społecznych, w tym cechów (np. rzemieślniczych), które organizowały życie zawodowe mieszczan. Cechy stały się wzorem i zawiązkiem pierwszych społeczności uniwersyteckich; spora liczba społeczności szkół połączyła się, aby bronić swoich interesów, zarówno wobec władz miejskich jak i kościelnych. Te społeczności nazywały się Universitas magistrorum et scholarium, których struktura okrzepła w XIII w. Szczególne miejsce wśród uniwersytetów zajmuje Uniwersytet Paryski. W tym mieście najbujniej rozkwitał korporacjonizm, także wśród uczniów i nauczycieli. Z czasem uniwersytety rozwinęły bogate życie intelektualne i stały się znaczącym czynnikiem wpływającym na życie całych społeczeństw, będąc swego rodzaju trzecią władzą, obok władzy kościelnej i świeckiej. Uniwersytety wniosły największe i najtrwalsze wartości w historii myśli ludzkiej, będąc instytucją kształcenia wyższego, opartą na autonomii rozumu, oświeconego i wzbogaconego prawdami wiary chrześcijańskiej. Klasyczny paradygmat uniwersytetu, ukształtowany w średniowieczu, którego korzenie sięgają kultury grecko-rzymskiej, wzbogaconej chrześcijańską wizją rzeczywistości, przetrwały do dziś w wielu uniwersytetach, zwłaszcza katolickich.