Itinera Spiritualia
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/29314
Przeglądaj
Przeglądaj Itinera Spiritualia wg Autor "Gogola, Jerzy Wiesław"
Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja La vita fraterna religiosa, luogo di edificazione della persona secondo le tre virtù: amore vero, distacco di sé, umiltàGogola, Jerzy Wiesław (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2013)Treść artykułu zostaje rozwinięta w dwóch odsłonach. Najpierw podkreśla się ważność osoby ludzkiej w życiu wspólnotowym, a mianowicie, że znajduje się ona w centrum zainteresowania Boga, Kościoła, a co za tym idzie także życia zakonnego. Następnie nasza uwaga zostaje poświęcona formacji osoby do miłości. Aby człowiek mógł się rozwijać, musi całkowicie oddać się Bogu i innym. Wspólnota zakonna stwarza ogromne możliwości służby własnymi talentami. Trzy terezjańskie cnoty – miłość bliźniego, oderwanie serca od stworzeń, od samego siebie i pokora – stanowią konkretną wskazówkę do wkroczenia na drogę formacji do miłości i podjęcia tej służby.Pozycja Metoda empatyczno-sapiencjalna w teologii duchowościGogola, Jerzy Wiesław (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2008)Pozycja Obowiązek pójścia za powołaniem zakonnymGogola, Jerzy Wiesław (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2009)Pozycja Rady ewangeliczne według doktorów KarmeluGogola, Jerzy Wiesław (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2016)Pozycja Rola poznania siebie na drodze zjednoczenia z BogiemGogola, Jerzy Wiesław (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2010)Pozycja Święta Teresa od Jezusa – reformatorka zakonu karmelitańskiego czy fundatorka odnowionego Karmelu?Gogola, Jerzy Wiesław (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2012)Pozycja Tematyka listów św. Rafała Kalinowskiego do rodzinyGogola, Jerzy Wiesław (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2018)Writing about the topics of Józef Kalinowski’s letters to his family required a certain approach: first, at least a brief introduction regarding the four-volume collection of these letters; second, the explanation of what the word “family” meant to Kalinowski; third, focusing on a selected group of letters, namely on the thirty-two letters addressed to the Saint’s brother Wiktor and his wife Maria (Masia.) The analysis of these letters leads to the conclusion that their topics are not of the highest importance. Kalinowski alludes to similar things in every one of them: personal issues, current situation, matters pertaining to the January Uprising, to the nation, to fellow man, as well as matters regarding the practice of one’s faith. What does come across as most important is the contact with his kin by means of exchanging letters. Moreover, all of these letters disclose the true spiritual profi le of the Saint; and it differs from the way he was commonly, and superficially, perceived by others.Pozycja Teresa of Jesus (Marchocka), Polish Discalced Carmelite Sister (1603–1652): Life and Mystical ExperienceGogola, Jerzy Wiesław (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2014)Artykuł składa się z trzech części: życie, autobiografia i doświadczenie mistyczne Teresy od Jezusa (Marchockiej). Była ona wybitną przedstawicielką pierwszej generacji polskich karmelitanek bosych. Jej autobiografia zaś stanowi pomnik literatury mistycznej na skalę co najmniej europejską. Na przykładzie jej życia mistycznego możemy się przekonać, że proces uświęcenia nie ma charakteru jasno oddzielonych od siebie okresów. Jest to proces bardzo złożony, w którym przeplatają się ze sobą różnorakie czynniki i fenomeny: oschłość, ciemność, opuszczenie, nadzwyczajne oświecenia, poczucie obecności i nieobecności Boga, doświadczenie Jego miłości i bojaźni odrzucenia.Pozycja The Influence of St John of the Cross on the Spiritual Path of St Teresa Benedicta of the Cross (Edith Stein)Gogola, Jerzy Wiesław (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2017)The article presents the claim that the basis of Edith Stein’s perfect understanding of the mystical doctrine of St John of the Cross is the similarity between these two saints, both in the historical and in the spiritual sense. Spiritual direction finds very good ground when there is perfect understanding between the spiritual director and the directee, and when they participate in the same reality. To justify this claim, the article discusses three points: the similarity of the life path of both saints on the historical level; the spiritual similarity between them; and John of the Cross as Edith Stein’s guide on her spiritual path. We can find many analogies in their respective lives: their studies, their love of own family, St Teresa of Jesus, their death. Also, although in her last work entitled Scientia Crucis Edith explains the spiritual path of St John of the Cross, the book can certainly be considered autobiographical. They both passionately sought truth and love; they both accepted being nailed to Christ’s Cross; they both attained the scientia Crucis, being united with the Crucified Lord, whether through mystical death or a death that was at the same time mystical and physical. One more factor to be considered is the Carmelite vocation. John of the Cross is the spiritual father of the Carmel and as such naturally becomes a spiritual guide to all Carmelites on their way to union with God. Moreover, Edith Stein had many personal reasons for embracing his guidance.