Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/30199
Przeglądaj
Przeglądaj Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne wg Autor "Bartoszek, Antoni"
Teraz wyświetlane 1 - 11 z 11
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Cataldo Zuccaro, Teologia śmierci, tłum. Krzysztof Stopa, Kraków, WAM 2004 (Myśl Teologiczna, t. 45), 159 s.Bartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Głęboko ludzki i prawdziwie chrześcijański sens cierpieniaBartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 1999)Pozycja Lucien Israël, Eutanazja czy życie aż do końca, tłum. A. Wojciechowski, Kraków, WAM 2002, 195 s.Bartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Moralne aspekty „jakości życia” w opiece paliatywnejBartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Nauka a jakość życiaBartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Nicolas Aumonier, Bernard Beignier, Philippe Letellier, Eutanazja, tłum. E. Burska, Warszawa, Instytut Wydawniczy PAX 2003, 128 s.Bartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2004)Pozycja Osoby niepełnosprawne w życiu społeczeństwa i KościołaBartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja „Spór o człowieka” a praktyka transplantacji. Na marginesie książki Marii Nowackiej „Etyka a transplantacje”Bartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2004)There has been an argument going on in the contemporary society about the nature of man. The quest for an answer to that question is growing more and more intense in the face of scientific and technological development. One of the branches of science, which provokes a discussion on its moral and anthropological character, is transplantology. Closely connected with this discussion is the book Ethics and Transplantations by Maria Nowacka. On one hand, these considerations outline her standpoint on the ethical dimension of such activities, and on the other hand, they embark on a discussion with her opinions. While Maria Nowacka argues that the application of transplantology is the realisation of the Cartesian philosophy, with its mechanistic view of human body, whereas the author of the article argues that transplantation is based upon an integral vision a person. At this point he emphasizes that the „informed consent” of donor is the prerequisite for taking a human organ to be morally right and to express human solidarity. The author also stresses that in the integral vision of human being as a bodily and spiritual unity, the human organism is the sign of a living man. The death of an organism as a whole is the sign of death of a human being. The death of an organism takes place only after the death of its integrating element, that is the brain. The author disagrees with Mrs. Nowacka’s opinion that a human being is a living organism which is actually or potentially conscious. According to the author the consciousness element is too much emphasized. The whole truth about man is that he is spirituallybodily unity. This holistic theory of a human person forms the basis of both philosophical system called personalism and the modern teaching of the Catholic Church.Pozycja The “Samaritan Paradigm” in Modern Palliative CareBartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pojęcie „paradygmat Samarytanina” oznacza tutaj stworzony przez Jezusa, w przypowieści o miłosiernym Samarytaninie, pewien konkretny wzorzec postępowania odnośnie do osób cierpiących. W przedstawionych analizach „paradygmat Samarytanina” jest odniesiony do współczesnej opieki paliatywnej, posługującej osobom znajdującym się w terminalnej fazie choroby. Istotnymi elementami „paradygmatu Samarytanina” są: zatrzymanie się przy ciężko chorym jako gotowość pomocy, integralne odniesienie do człowieka umierającego, pierwszeństwo bezpośrednich relacji międzyludzkich nad instytucją, konieczność rozwijania profesjonalnego leczenia paliatywnego, gotowość poświęcenia czasu i pieniędzy na rzecz terminalnie chorego, właściwe kształtowanie zależności między pracą etatową a wolontariatem w ramach opieki paliatywnej, szacunek wobec odmienności przekonań bliźniego, umacnianie właściwie ukształtowanej współpracy w ramach zespołu hospicyjnego oraz pogłębianie opieki paliatywnej o wymiar nadprzyrodzony.Pozycja XVI Międzynarodowy Kongres IFOTES – „Radość życia” (Lubiana 10-14 VII 2003 r.)Bartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2004)Pozycja Życiem otulana śmierćBartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2005)