Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/30199
Przeglądaj
Przeglądaj Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 157
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Chrystologiczne podstawy Kościoła jako prasakramentuSkowronek, Alfons (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1968)Pozycja Stypendium mszalne w całości wychowania eucharystycznegoRak, Romuald (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1968)Pozycja Marginalia na temat ekumenicznego wychowania parafiiSkowronek, Alfons (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1968)Pozycja Zarys rozwoju instytucji naukowo-wychowawczych kleru diecezjalnegoBista, Stanisław (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1968)Pozycja Rezerwaty w sakramencie pokuty w świetle kościelnego ustawodawstwa synodalnego w Polsce przedrozbiorowejOrzeł, Ludwik (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1968)Pozycja Kształtowanie się pierwszej gminy muzułmańskiej w MekceStarosta, Bernard (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1968)Muhammad appears in the history not only as the creator of a new Islam religion. He appears also as an organizer and leader of the Muslim community – umma. In his public activity he has been able to unite the nomadic Arabian tribes and to form a close state with regard to religion and politic, based on theocratic organization. In order to form the first Muslim community Muhammad started his activity in Mecca in the years 610-622. Although he just became famous in the territory of Medina as a good politician, legislator, organizer and leader, we may admit, basing on the opinions of contemporary experts of this problem, that already in Mecca, proclaiming himself as a prophet and God's messenger, he has had the intention to form a community consisting of believers in one God. In the first years of his activity in Mecca he did not attain good results. His rigoristic monotheism has been accepted negatively by the rich citizens of Mecca who, in the actual relations, have been gaining profits from the cult of pagan Gods., existing in their city. Among his followers, besides few important citizens of the city, there were poor people and slaves. Muhammad organized his first community basing on quite new principles. Till Muhammad's appearance the Arabians did not create higher forms of state. They have had a tribe organization. The uniting factor for the Arabians has been the tradition of common descent. Forming his community Muhammad has broken with the old tribe organization. The uniting factor for his followers has not been the bond of blood but common worship of one God. The bond of blood, on which the Arabian tribe organization has been based Muhammad has substituted by a religion determining not only the duties of the community member but also regulating the total collective life. In autumn 622 it has come to formal breaking of the bonds with his native city and with the former tribe and race community. At that time Muhammad, with the group of his believers, has moved to Medina. The moving to Medina has been called – hidjra. Hidjra has been very important in the further history of the Muslim community and initiated a new Muslim era, existing in the Islam countries to the present time.Pozycja Pojęcie „bonum commune" na tle współczesnych kierunków etyki katolickiejKondziela, Joachim (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1968)Pozycja Centrum a polska mniejszość narodowa na terenie Niemiec w okresie kulturkampfuKlapuch, Gustaw (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1968)Pozycja Uwagi o zagadnieniu odpowiedzialności w wychowaniu kościelnym na tle soborowej deklaracji „o wolności religijnej"Wencel, Henryk (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1968)Pozycja Niektóre wnioski prawne dotyczące Kościoła wynikające z konstytucji „Lumen gentium”Sobański, Remigiusz (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1968)Pozycja Wincenty Urban, bp. Zarys dziejów diecezji wrocławskiej. Wrocław 1862, ss. 260Maroń, Franciszek (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1968)Pozycja Sapientia christianaUsowicz, Aleksander (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1969)Pozycja Wrocławska kapituła katedralna i jej stosunek do politycznych wydarzeń lat 1453-1471.Drabina, Jan (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1970)Pozycja Rozwój sieci parafialnej w diecezji katowickiej aż do końca XV w.Maroń, Franciszek (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1970)Pozycja Próba realizacji niektórych duszpasterskich wskazań soborowych na terenie parafii św. Apostołów Piotra i Pawła w KatowicachPodleski, Czesław (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1970)Pozycja Odnowa katechezy eucharystycznej w świetle instrukcji z 25. V. 1967Blachnicki, Franciszek (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1970)Pozycja Zarys rozwoju instytucji naukowo-wychowawczych kleru diecezjalnego (zakończenie). Ewolucja instytucji seminarium diecezjalnego w okresie od soboru trydenckiego do II soboru watykańskiegoBista, Stanisław (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1970)Pozycja Symulacja częściowa w ujęciu k. 1086 § 2 a nauka o małżeństwie konstytucji „Gaudium et spes”Sobański, Remigiusz (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1970)Pozycja Średniowieczny moralitet w Śląskim piśmiennictwie ludowym XIX w.Bernhardt, Jadwiga (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1970)Pozycja Kościół w Polsce. Studia nad historią Kościoła katolickiego w Polsce pod redakcją Jerzego Kłoczowskiego. Wydawnictwo, Znak, Kraków 1966, ss. 676 + 5 ampMaroń, Franciszek (Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej Księgarnia Św. Jacka, 1970)