Przeglądaj wg Autor "Dziedzic, Jan"
Teraz wyświetlane 1 - 16 z 16
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Acceptance of Euthanasia and Religiousness in the Opinion of Students of a Medical School in UkraineDziedzic, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2005)Prezentowany artykuł wpisuje się w światową dyskusję na temat eutanazji. Szczegółowej analizie został poddany wpływ religijności na postawy wobec eutanazji. Badania przeprowadzono jesienią 2000 roku wśród uczniów Liceum Medycznego w Czartkowie na Ukrainie. Ogółem badaniem objęto 150 osób (113 kobiet i 37 mężczyzn) w wieku od 17 do 19 lat. Z przedstawionych badań wynika, że zdecydowana większość wypowiadających się osób (80%) nie popiera eutanazji. Respondenci przeciwni eutanazji deklarują silny albo średni związek z Kościołem. Dla tej grupy życie ludzkie jest święte. Nikt z ludzi nie posiada kompetencji, aby rozstrzygać, kiedy i jak zakończyć życie, gdyż jest ono darem pochodzącym od Boga. Dokonywanie eutanazji świadczy o głębokim kryzysie człowieczeństwa i wypaczeniu elementarnych relacji międzyludzkich. Osoby przyczyniające się do dokonywania eutanazji mają źle ukształtowane sumienie. Postrzegane są nawet jako pospolici mordercy. Propozycję eutanazji powinna zastąpić pełna miłości obecność przy chorym. Zaspokojenie potrzeb psychicznych i duchowych chorego eliminuje każdą prośbę o eutanazję. Zdecydowana mniejszość badanych (20%) opowiada się za legalnym przyjęciem eutanazji. Są to w większości osoby o słabszym związku z Kościołem. Respondenci o niższym przywiązaniu do Kościoła częściej niż pozostali opowiadają się za autonomią w decydowaniu o swoim życiu. Zgadzają się na przyznanie choremu uprawnień do skracania życia i nie widzą przeszkód w uśmiercaniu kogoś kto wyraził na to zgodę. Dokonywanie eutanazji świadczy o przejawie solidarności społecznej, wynika z litości i współczucia oraz z wrażliwości na ból osoby cierpiącej. Legalizacja eutanazji umożliwi podtrzymywanie życia za wszelką cenę i zapewni wolny wybór końca życia bez naruszenia prawa. W niektórych przypadkach, eutanazji może zapobiec terapia zajęciowa. Mniejszą rolę pełni obecność przy chorym i okazywana mu miłość.Pozycja Beistand bei Trauer. Psychologisch-pastorale AspekteDziedzic, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2014)Almost every death of a close friend or a relative causes a bereavement. If it follows normally, it is not statistic but dynamic. Its temporariness is defined by stages of stupor, longing and quest for the lost person, disorganization and doubt, finally of smaller or bigger reorganization. If a bereavement should be completed, the mourner must pass through all the stages. The ordeal of a bereavement is important to accept the loss of a close person and acknowledge his or her death as a fact. It is necessary to recover from the stress, which is possible by naming our pain and suffering. It is not recommended to go through a bereavement in loneliness and isolation. Opening to others helps to enter into a new reality and reorganize our life. This information should be also accepted by the society to which the mourner belongs. In order to provide the proper support one should be present next to the mourners, should possess the ability to listen to and accept them as they are in a given moment. When a professional help is required, a psychotherapy may be necessary. In case of a death of a child family therapy is recommended. If the mourning ones are believers the Church’s support is essential.Christian consolation is connected with liturgy, preaching God’s word and love support. Christ who defeated the death by his resurrection brings hope to the bereaved.Pozycja Das Alter – ein Problem oder eine Chance? Versuch einer multiperspektivischen pastoralen ReflexionDziedzic, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2011)Demographic prediction, especially in Europe, indicate considerable increase in population over the age of 65. In the following years the population at generative age will be decreasing. This situation requires specific decisions from the part of a state, society and the Church. Multidimensional support to elderly people can improve the quality of their life and help to respect their dignity. Individual approach to those people is also very important. It may help to their personal (spiritual) development. This paper presents some data from sociology, psychology and theology which may be useful to integral support to an aged person. Assistance the Church offers to elderly people is not restricted to liturgical and/or pastoral care. The Church in cooperation with many other institutions runs residential homes, hospices, seniors clubs, financial support and universities (special courses) for older adults. The purpose of this paper is to better understand the needs of elderly people and to contribute to the betterment of the professional assistance to this social group.Pozycja Die Trauer nach dem Tode von Past Johannes Paul II. in PolenDziedzic, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2007)Dnia 2 kwietnia 2005 roku o godzinie 21.37 zmarł Jan Paweł II. Dzień jego śmierci przejdzie do historii nie tylko Polski ale i całego świata. W opinii wielu ludzi śmierć papieża była jednym z najważniejszych wydarzeń w historii chrześcijaństwa. Odejście papieża spowodowało przeżywanie żałoby nie tylko u chrześcijan, ale także u wyznawców innych religii i niewierzących. Dowodem na to są wpisy do ksiąg kondolencyjnych na całym świecie, a także ukazujące się publikacje opisujące zjawisko żałoby po Janie Pawle II. Prezentowany artykuł przedstawia wyniki empirycznych badań na temat przeżywania żałoby po śmierci Jana Pawła II, które zostały przeprowadzone w Małopolsce w dniach od 15.04 do 30.05.2005 roku. Grupę badawczą stanowiło 467 respondentów w wieku od 14 do 70 roku życia, w tym 60% kobiet i 40% mężczyzn. Badani odpowiadali na 38 pytań w oparciu o kwestionariusz: „Polacy po śmierci Jana Pawła II”, który został przygotowany na seminarium naukowym z psychologii religii pod kierunkiem ks. prof. Józefa Makselona. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że żałoba po śmierci Jana Pawła II była przeżywana naprawdę głęboko (72%) i widać było jej szczerość i intensywność. Wiadomość o śmierci papieża wywołała u większości respondentów smutek i płacz, prawie co drugi badany napisał o potrzebie modlitwy. Śmierć Jana Pawła II była dla wszystkich równoznaczna ze śmiercią kogoś bliskiego, kogoś, kto jest najbardziej ceniony w życiu. Doświadczenie żałoby po papieżu stało się bodźcem do zmiany postaw. Chodzi tu o przebudowanie życia i dalszy rozwój. Prawie 38% badanych zwraca uwagę na pogłębienie relacji z Bogiem (modlitwa, wiara). Ponad połowa respondentów podkreśla pozytywne zbliżenie się do wszystkich ludzi (47,8%). Śmierć papieża pomogła na nowo odkryć sens życia i śmierci 28,5% ankietowanych. W kształtowaniu postaw ma pomóc nauczanie papieskie, którym zainteresowało się bardziej po jego śmierci aż 68% respondentów. Sukces dalszego rozwoju gwarantuje, zdaniem ankietowanych, Jan Paweł II, który ju ż teraz wstawia się za nami w domu swojego i naszego Ojca.Pozycja The Family After the Prenatal Death of a Child. Theological and Moral AspectsDziedzic, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2022)The article is aimed at introducing the reader to the issue of the death of a child in the prenatal period and explaining difficult theological and moral aspects. The following issues are discussed: (1) The death of a child in the prenatal period, (2) The moral delimmas of the mother after her baby’s death (3) The duty to respect the body of a deceased child, (4) The moral duty to support the bereaved family. Miscarriage is most often due to a chromosomal abnormality (approximately 60–80% of cases) or other embryo/ foetal problems and is rarely based on choices made by women. After the death of the child, one must remember to respect the corpse. The basic moral obligation towards the deceased body is its dignified burial. The funeral of a stillborn child is not only an expression of the respect for the deceased child, but also is important for the family. It is very often the key to going through the mourning, and the basis of Christian comfort. The presented article will help the reader better understand the problems of the family after the loss of a child, provide answers to the moral dilemmas arising in this context and to teach the right attitudes towards people experiencing mourning after the loss of a loved one.Pozycja Kontekst pastoralny śmierci dziecka przed urodzeniemDziedzic, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2021)Strata dziecka martwo urodzonego jest bardzo dotkliwa. Odchodzi bowiem dziecko, z którym rodzice wiązali swoją przyszłość. Pojawia się także poczucie winy związane z odpowiedzialnością za zaistniałą sytuację. Rodzice przeżywający żałobę potrzebują często wsparcia ze strony otoczenia i Kościoła. W towarzyszeniu w żałobie ważne są: obecność, aktywne słuchanie, praktyczna pomoc. Pogrzeb dziecka martwo urodzonego jest możliwy w Kościele, mimo to nie zostało ono ochrzczone. Białe szaty liturgiczne symbolizują niewinność dziecka, a sprawowana Eucharystia za rodziców pogrążonych w żałobie daje im nadzieję, że ich dziecko jest w rękach Boga.Pozycja Korelaty akceptacji eutanazjiMakselon, Józef; Dziedzic, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2001)Euthanasia is one of the most controversial problems of our civilization. It is an intricate phenomenon, described by philosophers, theologians, doctors and also by psychologists. The present study is an outcome of empirical investigations carried among young people 18-19 years old. In April and May 2001 about 150 respondents filled Questionnaire on the attitudes towards euthanasia prepared by J. Dziedzic in the Department of the Psychology of Religion on the Pontifical Academy of Theology in Cracow. The respondents were divided into 3 groups according to their acceptance of euthanasia, namely: 1) those who accept euthanasia, 2) those who have doubts about it, and 3) those who reject it. The results show that there is a statistically significant difference among these groups. It refers to: conceptualization of euthanasia, legalization and its consequences, the people who can decide about euthanasia, justification of the request for euthanasia and other options concerning euthanasia. The understanding of the sense of suffering and of the role of religion in human life affect attitudes towards euthanasia. Gender also is responsible for differences in understanding the sense of suffering and role of religion in the acceptance of euthanasia. The results presented above show that further investigation into impact of religion and philosophy on attitudes towards euthanasia should be continued.Pozycja Kościół a ekologia ludzkaDziedzic, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2019)Artykuł omawia problematykę ekologii ludzkiej w kontekście nauczania Kościoła. Samo sformułowanie „ekologia ludzka” podkreśla, że człowiek ma naturę, którą winien szanować, i którą nie może manipulować według swego uznania. Kiedy mówimy więc o obowiązkach wobec przyrody, to musimy pamiętać, że są one związane z powinnościami wobec osoby ludzkiej. Człowiek jest bowiem odpowiedzialny za środowisko życia. Chodzi zasadniczo o poszanowanie godności osoby ludzkiej, która zakłada szacunek do życia od momentu poczęcia do naturalnej śmierci. Należy więc uznać godność wszystkich ludzi bez możliwości ich marginalizacji. Na szacunek zasługują wszyscy, niezależnie od zdrowia, pozycji społecznej czy wieku. Papież Franciszek apeluje więc o szacunek wobec ubogich, chorych i niepełnosprawnych, migrantów i osób starszych. Wypracowanie etosu ekologicznego wymaga edukacji. Należy w niej zwrócić uwagę na harmonię wewnętrzną z samym sobą oraz solidarność z innymi. Istotna jest tu postawa wstrzemięźliwości pomagająca żyć według paradygmatu „bardziej być”, niż „mieć”. W wychowaniu nieodzowne jest też formowanie wrażliwego sumienia pomagającego otaczać szacunkiem zarówno środowisko przyrodnicze, jak i środowisko ludzkie.Pozycja Kościół wobec starości. Perspektywa pastoralnoteologicznaDziedzic, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2015)The danger of a generation gap growing bigger makes us pay more careful attention to the old age. Correction of the negative attitudes is both a cultural and pedagogical challenge for all generations. A responsibility for the senior is mainly based on showing them the value of their old age. It is also vital to enable the old to appreciate the hidden advantages and help them resist the temptation of isolating from the other people and also to help them get rid of the sense of being useless and helpless. The presented article was an attempt to review the contemporary problem of the growing number of elderly people in our society. The problem breeds new challenges. We shall not let the group be excluded from the society but we need to find the way to really engage them in the community life. A significant task is also organizing help and respect the dignity which every human being deserves in this way. A transcendental dimension is also worth noticing as for the senior who is also a believer the approach to death is connected with Jesus’ promise of the eternal life.Pozycja Kościół wobec zagrożeń związanych z wykluczeniem przez starośćDziedzic, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2018)Współczesna dyskusja na temat starości koncentruje się wokół pogłębiającego się niżu demograficznego. Ta nowa rzeczywistość staje się wielkim wyzwaniem dla państwa, społeczeństwa, rodziny i Kościoła. Aby zapobiec odsuwaniu osób trzeciego i czwartego wieku na margines, należy respektować osobową godność w starości. Kościół akcentuje w swoim nauczaniu absolutną wartość osoby ludzkiej, i to w każdej bez wyjątku fazie jej istnienia. Kształtowanie dojrzałych postaw wobec starości jest kluczowym działaniem potrzebnym do eliminowania zachowań prowadzących do marginalizacji i dyskryminacji osób w podeszłym wieku. Każde społeczeństwo jest zobowiązane do szacunku wobec osób starszych. Nieodzowna jest też solidarność między różnymi pokoleniami. Człowieka starego nie należy traktować wyłącznie jako tego, który potrzebuje pomocy. Jedną z dróg do rozwiązania problemów dotyczących starzenia się ludzkości jest włączenie człowieka starszego w aktywne życie społeczne. Seniorzy nie powinni dobrowolnie wycofywać się z życia społecznego. Ich zadaniem jest wspomaganie środowisk pracy, udzielanie młodym rad, dawanie świadectwa o wartościach humanistycznych, wprowadzanie równowagi w życie społeczne.Pozycja Kulturowo-religijne aspekty żałobyDziedzic, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2003)When we speak of death, grief and bereavement we mustn’t overlook customs, religious beliefs and cultural differences between people. The article shows various responses to a loss. The state of mourning can be accentuated by a number of ceremonies lasting anything from months to years. It can also be understated and brief. Funeral rituals are also diverse. Cremation is either encouraged or strictly forbidden. The article takes a closer look at the nature of mourning in small communities, major religions of the world and in Christianity. This knowledge can be useful in recognising the conditions of effective ways of helping people. One way of searching for help was ‘ars moriendi’, which instructed people on the ‘art’ of dying or Christian consolation, which was meant to meet the needs of the bereaved. The way of helping will certainly differ from culture to culture, but to make it easier we should doubtlessly be open to learning about them.Pozycja Postawy studentek Wydziału Pielęgniarskiego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego wobec eutanazjiDziedzic, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Pozycja Religijność a postawy moralne polskiej młodzieży. Refleksja psychologiczno‑pastoralnaDziedzic, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2016)Wszystkie badania wśród młodzieży wskazują na istniejący trend obniżenia się praktyk religijnych oraz pluralizacji światopoglądów, co prowadzi do indywidualizacji wartości. Często wybór norm postępowania nie opiera się już na religii, ale wiąże się z własnymi preferencjami i interesem. Wśród młodzieży polskiej można dostrzec wyraźny spadek praktyk religijnych. Z badań wynika, że od roku 1996 do 2013 zmniejszył się on prawie o 20 proc., zaś liczba respondentów deklarująca całkowity ich brak wzrosła o 7 proc. Wraz ze słabnącym zaangażowaniem religijnym pojawia się tendencja liberalnego podejścia do podstawowych zasad moralnych. Uwidacznia się on bardzo wyraźnie w braku respektowania zasad etyki seksualnej. Zdecydowana większość młodzieży popiera współżycie przed ślubem (84,4 proc.) i antykoncepcję (75,8 proc.). Widoczny jest też brak respektu wobec ludzkiego życia, co przejawia się w akceptacji aborcji i eutanazji. Przedstawione badania, pokazujące spadek zaangażowania religijnego i związanego z nim zliberalizowania postaw moralnych, nie muszą jednak stanowić stałego trendu. Jest on możliwy do odwrócenia. Szansę na to daje choćby rozwój nowych ruchów i wspólnot religijnych. Te ostatnie mogą przyczynić się do Nowej Ewangelizacji, która winna objąć także kształtowanie postaw moralnych, w oparciu o rozwój dojrzałego sumienia, pogłębienia życia duchowego i chrześcijańskiego sposobu myślenia.Pozycja Święty Jan Paweł II i jego pontyfikat w opinii słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku UPJPII w KrakowieDziedzic, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2020)Celem prezentowanego artykułu jest ocena osoby i pontyfikatu św. Jana Pawła II z racji setnej rocznicy jego urodzin. Program badawczy został zrealizowany na podstawie zmodyfikowanej ankiety Polacy a Papież, którą przygotował ks. prof. Józef Makselon. Grupę respondentów tworzyli słuchacze, działającego przy Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie, Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Pośród 176 ankietowanych było 88,6% kobiet i 11,4% mężczyzn w wieku od 50 do 87 lat. Ankietowani to osoby zdecydowanie wierzące (59,7%) i wierzące (35,8%), charakteryzujące się wysokimi praktykami religijnymi. Święty Jan Paweł II był dla ankietowanych namiestnikiem Chrystusa (49,3%), głową Kościoła katolickiego (13,2%) i najwyższym autorytetem moralnym (19,1%). Był on postrzegany jako człowiek głębokiej wiary (27,1%), mądrości (21,7%), mocy ducha (12,2%). Głównymi osiągnięciami pontyfikatu były: odbudowa wiary (32,5%), obalenie komunizmu (28,5%) oraz pielgrzymowanie do wielu krajów (26,1%). Do najważniejszych tematów papieskiego nauczania zostały zaliczona problematyka wiary (19,2%), miłości ojczyzny (16,7%), małżeństwa i rodziny (15%). Respondenci deklarują, że są gotowi do pracy nad sobą i zmiany postaw oraz do wprowadzania w życie nauczania papieskiego. Zdają sobie jednak sprawę z czekających ich trudności, dlatego często (49,4%), a nawet codziennie (30%) modlą się do Boga za pośrednictwem św. Jana Pawła II. Ankietowani pamiętają również o modlitwie w intencji dzieci i wnuków (29,2%), o zgodę w ojczyźnie (25,4%) i o zdrowia dla siebie (22,6%).Pozycja Umieranie i śmierć Jana Pawła II a doświadczenie żałobyDziedzic, Jan (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)The death of John Paul II was a worldwide event. That was proven by the numerous gatherings that took place in many places around the world. The aim of those assemblies was to pray for the deceased Pope but also to meet the need of being together in this important moment. People felt that both close and significant person had passed. The experiences connected with the passing and the death of the Holy Father were collected in books of condolence. This article presents the research carried out on the basis of a condolence book called The Internet users in tribute to John Paul II published in 2005 by an Internet portal Onet.pl. The whole book consists of 1 040 843 statements. In our studies we focused only on 17 category words related to the death of the Pope, the mourning reactions and life-change claims. The research has shown that for the Internet users the loss of John Paul II was equal to losing a close relative or somebody you appreciate the most. Most of the respondents felt a great sadness and sorrow on hearing the grave news. Many of them mentioned the need of being in community and a need of prayer, reconciliation, unconditioned love and intensifying their faith. The experience of mourning and Pope’s teaching will serve as a trigger to change people’s attitudes and behaviour.Pozycja Zjawisko migracji Polaków. Następstwa i duszpasterska rola KościołaDziedzic, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2017)Migracje Polaków nie są zjawiskiem nowym. Już w XIX wieku Polacy podróżowali do USA i Kanady. W 1913 roku aż 40 proc. górników w Zagłębiu Ruhry stanowili Polacy. Migracje nie ustały po II wojnie światowej. Ich liczba wzrosła do 8 mln. Podobnie w latach od 1971 do 1989 Polacy szukali możliwości swojego rozwoju zagranicą. Migracje nie skończyły się także po roku 1989 i trwają do dziś. Statystyki wskazują, że obecnie najwięcej obywateli Polski wyjeżdża do Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii oraz Irlandii. Wyjazdy zagraniczne mają skutki zarówno pozytywne, jak i negatywne. Do tych pierwszych zaliczamy poznanie języka obcego, nowej kultury i obyczajów, zapoznanie się z nowymi technikami produkcji, oprawę jakości i standardu ekonomicznego życia. Wśród skutków negatywnych podaje się: osłabienie więzi małżeńskich, a nawet rozpad małżeństwa, eurosieroctwo, osłabienie życia religijnego, większe prawdopodobieństwo chorób, pracę poniżej własnych kompetencji i aspiracji. O polskich emigrantach nie zapomina Kościół. Polskie Misje Katolickie działają na całym świecie. Mają one pomagać w rozwoju religijnym migranta, zapewniając mu opiekę duszpasterską. Obecnie duszpasterstwo polskojęzyczne regularnie prowadzi ponad 2 tys. duchownych. Podkreślają oni za Janem Pawłem II, który poprzez swoje spotkania z Polonią nakreślił program formacyjny dla emigrantów, że do istotnych elementów pracy nad sobą należą: zachowanie własnej tożsamości, integracja w nowym środowisku oraz budowanie zasad moralnych opartych na paradygmacie „bardziej być” niż „mieć”.