Logo repozytoriumLogo repozytorium
Zbiory i kolekcje
Wszystko na DSpace
AAAWysoki kontrastWysoki kontrast
  • English
  • Polski
Zaloguj
Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autorów

Przeglądaj wg Autor "Wajda, Anna Maria"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk przeglądania
Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
  • Wyników na stronę
  • Opcje sortowania
  • Miniatura
    Pozycja
    Obrazy ze świata przyrody w nauczaniu Jezusa o ubóstwie i bogactwie
    Wajda, Anna Maria (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2016)
    Obecność licznych przedstawicieli świata zwierząt i roślin na kartach Nowego Testamentu, często połączona z opisem cech charakterystycznych dla ich wyglądu lub sposobu życia czy wykorzystania ich przez człowieka, związana jest z posługiwaniem się przez Jezusa językiem obrazu. Równocześnie należy podkreślić, że ten bogaty świat przyrody jest dla Mistrza z Nazaretu narzędziem pomocnym w przekładaniu orędzia Boga na język ludzki. Dlatego poznanie znaczenia i symboliki zwierząt i roślin pojawiających się na kartach Pisma Świętego pozwala współczesnemu człowiekowi lepiej zrozumieć perykopy biblijne, w których są one przywoływane. W Nowym Testamencie występują opisy, w których Chrystus dla zilustrowania swojej nauki o ubóstwie i bogactwie nawiązuje do życia zwierząt. Przykładem tego są słowa Jezusa: „Lisy mają nory i ptaki powietrzne – gniazda, lecz Syn Człowieczy nie ma miejsca, gdzie by głowę mógł oprzeć” (Mt 8, 20). W swym nauczaniu na ten temat Jezus odwołuje się także do ptaków: „Przypatrzcie się ptakom w powietrzu: nie sieją, nie żną i nie zbierają do spichlerzy, a Ojciec wasz niebieski je żywi” (Mt 6, 26). Powyższe słowa świadczą o tym, że słuchacze Jezusa dobrze musieli znać te stworzenia, a zwłaszcza sposób zdobywania pokarmu oraz gnieżdżenia się. Natomiast Jezusowe odniesienie do mola ubraniowego podkreśla znikomość ziemskich bogactw. Zniszczenie ubrań przez mole na terenach biblijnych nie było sporadyczne, ale było czymś, co, biorąc pod uwagę czas, musiało się stać, jak zapisano w słowach Chrystusa: „Nie gromadźcie sobie skarbów na ziemi, gdzie mól i rdza niszczą i gdzie złodzieje włamują się, i kradną” (Mt 6, 19 i Łk 12, 33).
  • Miniatura
    Pozycja
    Posłuszeństwo oczekiwaną odpowiedzią Izraela na wierność Boga
    Wajda, Anna Maria (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2017)
    Miłość Boga, która trwa na tysiąc pokoleń, jest wiernością (por. Wj 34, 6–7). Prawda ta stanowi klucz do zrozumienia całego działania Boga w ramach biblijnej historii zbawienia, zarówno w odniesieniu do społeczności (narodu wybranego), jak i jednostek (np. Abrahama). Bóg daje się poznać przez swoje dzieła, przez moc, potęgę, wierność swoim obietnicom (por. Pwt 7, 7–9). W zamian wzywa do posłuszeństwa, które należy rozumieć jako dobrowolne przyjęcie Jego planów i wejście z Nim w dialog miłości. Biblijne posłuszeństwo nie ma bowiem nic wspólnego z wymuszoną uległością i biernym poddawaniem się silniejszemu i dzierżącemu jakąś władzę. Jest ono powierzeniem się z miłością i w całości Bogu, z własnej wolnej decyzji.
  • Miniatura
    Pozycja
    Przyczynek do metodyki tłumaczenia terminów zoologicznych w tekstach biblijnych na przykładzie wybranych gatunków ssaków (Mammalia)
    Wajda, Anna Maria (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2011)
    Translation of zoological terms occurring in the biblical texts, from Hebrew or Greek into Polish, may cause difficulties to translators. The aim of this paper is to show what a translator of biblical books should pay attention to, in order to remain faithful to the intentions of the inspired author and to a contemporary knowledge about the fauna of the Holy Land. In case a word in an original text of the Scripture could not be assign clearly to a certain species of animal the inspired author meant, firstly the word should be considered in a wider context of the text that is being translated. This allows, among others, to state whether the text is dealing with a wild or a domesticated animal. Then it should be answered if the natural range of this animal (especially wild species) covered an area of Asia Minor and North Africa in biblical times. Such knowledge brings zoogeography, a field of science which investigate and describe the change of ranges of animal species. As far as domesticated species are concerned, it is important to determine the time and place of domestication and ways of uses of domesticated animals in the area. In this case another branch of zoology, called zooarchaeology, can be helpful. Translation of zoological terms can be facilitated also by referring to structurally related to them words, used in other Semitic languages – Akkadic, Ugaritic, and Arabic, in which similar-sounding names of animals survived. Therefore, a consultation with a biblical linguist is essential to obtain an important completion to an analysis of the word, especially on natural science level. While translating, it is necessary also to take into account literary and historical context of particular biblical pericopes, which contain references to animals, what was presented on the example of translation problems with Hebrew words תּחשׁ taḥaš and קפּﬢ qippōd.
  • Miniatura
    Pozycja
    The Biblical World of Animals
    Wajda, Anna Maria (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2013)
    Numerous references to animals in the Bible show that biblical authors had a broad knowledge of nature. According to the current classification of living organisms and method of research used by modern zoology, it is stated that these observations do not have the characteristics of scientific research. In spite of this, they are the evidence of the clear-sighted observation of animals, which is reflected not only in the knowledge of the appearance of individual species, but also of specific behaviours related to their way of life. It concerns not only domestic animals, raised for the purpose of gaining meat, fur, hide and labour, but also wild representatives of the fauna. Bible references concerning the latter apply to the species perceived as highly dangerous to man and domestic animals, i.e.: lions, wolves, bears, leopards or snakes. Amongst the Bible animals one can distinguish these which aroused admiration because of their appearance, such as gazelle, deer, ibex or dove. At the same time, it is essential to emphasise the fact that this rich animal world is just a vivid background of the biblical story of Salvation and a tool used to translate God’s address into human language. For this reason, the knowledge of animal symbolism in the Sacred Scripture makes more accurate understanding of the pericopes possible.
  • Miniatura
    Pozycja
    W trosce o Matkę Ziemię. Zarys biblijnego tła encykliki Laudato si’
    Wajda, Anna Maria (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2017)
  • Miniatura
    Pozycja
    Wybrane zagadnienia z ornitologii biblijnej na warsztacie tłumacza i egzegety
    Wajda, Anna Maria (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2017)
  • Miniatura
    Pozycja
    X Walne Zebranie Biblistów Polskich oraz 51. Sympozjum Biblistów Polskich (Toruń, 17–19 września 2013)
    Wajda, Anna Maria (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2014)
  • Miniatura
    Pozycja
    Zoomorficzne aspekty obrazu Boga w Piśmie Świętym związane z bydłem domowym (Bos taurus taurus)
    Wajda, Anna Maria (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2017)
    Niniejszy artykuł podejmuje zagadnienie motywu bydła domowego (Bos taurus tau rus), który przez autorów biblijnych został wykorzystany do przedstawienia przymiotów Boga i Jego działania. Głównym celem tego studium jest wskazanie zoologicznych i kulturowych podstaw symboliki biblijnej związanej z hodowlą wspomnianego gatunku. Jest bowiem wysoce prawdopodobne, iż takie cechy bydła, jak siła, żywotność czy niezależność stały się główną przyczyną odniesienia jego obrazu do Boga. Kolejne punkty tego opracowania zawierają: (1) krótkie omówienie roli bydła domowego w wierzeniach i obrzędach starożytnego Bliskiego Wschodu, antycznej Grecji i Rzymu, (2) wyjaśnienie, dlaczego dobra znajomość tych zwierząt hodowlanych, jaka niewątpliwie cechowała starożytnych, zaowocowała uczynieniem z byka symbolu mocy Boga, (3) prezentację niektórych kwestii związanych z biblijną symboliką rogów bydlęcych.
  • O repozytorium
  • Finansowanie
  • Kontakt

Polub nas

Liczba publikacji w Repozytorium:

37767

Katolicki Uniwersytet LubelskiKatolicki Uniwersytet Lubelski

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS delivered by PCG Academia, enhanced by Pentacomp Systemy Informatyczne S.A.