Przeglądaj wg Autor "Wiszowaty, Edward"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Dzień Pański jako determinanta przepowiadania homilijnegoWiszowaty, Edward (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2016)For many priests the requirement of preaching a homily it remains a challenge. This happens for many reasons. Older priests – trained on the traditional schema of preaching – believe that the most important thing is to teach the truths of faith and morals, the younger ones – often do not understand the essence of the homily. For them it is also hard to break habits and clichés. In the light of the teaching of Vatican Council II the homily is an integral part of the liturgy, and thus, by its very nature, is subject to the dynamics and character of the Lordʼs day – Sunday – when it first of all should be preached. Therefore, the submitted paper an attempt was taken up to make the paschal, community-friendly, joyful and eschatological dimension of the homily closer to readers. These are also important signs of the weekly memorial of the Lord. Taking into account the paschal dimension in the homily will allow the participants the Mass to recognize that they really take part in the mystery of the death and resurrection of Christ, leading the faithful to participate more fully in the Eucharist. This in turn enables them to true brotherhood among themselves, that is why the homily should also be an encouragement, especially for small communities (families) to live the day together. Homilies preach the good news of salvation, which takes place today, hence its joyful character. Every Sunday is also the time of joyful expectation of the coming of the Lord, so the homily must focus the minds of the gathered to the mystery of His second coming.Pozycja Pobożność ludowa w religijności policjantów i jej znaczenie pastoralneWiszowaty, Edward (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Pozycja Policja wobec wartości w demokratycznym państwie prawaWiszowaty, Edward (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2010)Pozycja Przepowiadanie homilijne w społeczeństwie medialnymWiszowaty, Edward (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)W drugiej połowie XX wieku jeden z francuskich homiletów wyraził opinię, że ponowne odkrycie homilii było jednym z najdonioślejszych odkryć teologicznych tego pokolenia. Wraz z ukształtowaniem się społeczeństwa medialnego, w którym szeroko rozumiane media stały się środowiskiem człowieka, pojawiła się wątpliwość, czy homilia ponownie nie utraci swojego znaczenia. W artykule autor stawia pytanie: Czy w tej nowej rzeczywistości głos z ambony ma szanse zaistnieć, jako mające jeszcze jakiekolwiek znaczenie i zobowiązujące słowo Boże? Nie pretendując do znalezienia wyczerpującej odpowiedzi, zwraca uwagę na konieczność podjęcia w tym zakresie pogłębionej refleksji homiletycznej. Wskazuje, że społeczeństwo medialne nie jest jedynie zewnętrznym środowiskiem, w którym człowiek przebywa, zachowując swoją niezmienną strukturę percepcyjną, lecz jest zjawiskiem głęboko transformującym człowieka i jego stosunek do rzeczywistości. Na tym tle ukazuje konieczność dostosowania przekazu homilijnego do tej nowej rzeczywistości.Pozycja Rekolekcje szkolne jako miejsce przeciwdziałania hejtowi internetowemu wśród młodzieżyZellma, Anna; Wiszowaty, Edward (Uniwersytet Szczeciński, 2020)W działalności wychowawczej, którą Kościół podejmuje wśród młodzieży, ważne miejsce zajmują rekolekcje szkolne. To dlatego katechetycy i pastoraliści coraz częściej zwracają uwagę nie tylko na tradycyjne formy organizacji rekolekcji szkolnych, ale także na innowacje pedagogiczne. Słusznie za istotne uznają nawiązanie do doświadczeń młodzieży. Współcześnie każdy uczestnik rekolekcji szkolnych potrzebuje wsparcia w rozpoznawaniu, rozumieniu i rozwiązywaniu aktualnych problemów. Jednym z nich jest „hejt internetowy”. Młodzież bezpośrednio lub pośrednio styka się z tym zjawiskiem. Zgodnie z zasadą wierności Bogu i człowiekowi dobrze przeprowadzone rekolekcje szkolne są okazją do podejmowania różnych zagadnień związanych z hejtowaniem w Internecie. Pozwalają podejmować to zagadnienie w kontekście przykazania miłości Boga i bliźniego oraz wartości chrześcijańskich. Mogą motywować uczestników do zmiany myślenia i postępowania w kwestiach związanych z hejtem. Wymagają jednak - obok dobrze przepowiadanego słowa Bożego i jego aktualizacji - innowacyjnych inicjatyw wychowawczych, które służą zapobieganiu hejtowi internetowemu wśród młodzieży. W czasie rekolekcji szkolnych warto zorganizować m.in. spotkanie z psychologiem i policjantem oraz z osobami, które są dla młodych autorytetem. To właśnie osoba znacząca może zachęcić młodzież do akceptacji zasad życia chrześcijańskiego i ich respektowania w codziennym życiu, m.in. w przestrzeni wirtualnej.Pozycja Współpraca szkoły z Policją w zakresie przeciwdziałania demoralizacji młodzieżyZellma, Anna; Wiszowaty, Edward (Uniwersytet Szczeciński, 2011)Currently, the Ministry of National Education pays special attention to preventative, educational and resocialization activities at school. School heads and teachers are obliged to prevent moral corruption of the young and to cooperate with the police. The aim of this article is to present cooperation of schools with the police. To begin with, the scope of the meaning of the term ,,moral corruption of the young” and the etiology of the phenomenon are described. One also points to the ,,actual extent of moral corruption of the young” as recorded in the police statistics. Then, the fundamental tasks of the school concerning prevention of moral corruption of the young are presented as well as the areas and ways of cooperation of school employees with the police on preventing moral corruption among the young.