Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2008, R. 16, Nr 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/21776
Przeglądaj
Przeglądaj Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2008, R. 16, Nr 1 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 24
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Kościół wobec dyktatury relatywizmuGiemza, Bogdan (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)The Church, while fulfilling the mission of evangelization entrusted to her by Jesus Christ, does not act in an empty and sterile space, but in particular cirumstances of time and place. Transformation of civilization and passing from society of lot into society of choice influence changes in the Church’s role in society. This role is interpreted in a narrow manner and reduced to the compensation for social needs and assistance in overcoming fragility of human life. One of the greatest challenges the mission of the Church is facing today is relativism, which under slogans of dialogue and freedom, tolerance and respect for different views, in reality means resignation from the search for truth and from reaching it. In such situation proclaming the truth about uniqueness of salvation offered us by Christ, provokes accusations of fundamentalism and of putting limits on human freedom. An example, which well illustrates such attitude was the protest against Benedict XVI’s visit to La Sapienza University in January 2008, which eventually resulted in its cancellation. In the new socio-cultural situation the Church cannot close herself as in a beset fortress or in the name of corectness and fitting in, resign from proclaiming the whole message of the Gospel. She must learn instead to present and to witness in a new way the universal truth of the Gospel in the pluralistic society. Theology, theologians and priests play substantial part in this respect. Their task is to undertake the efforts of defining anew the Church-world relationship. The mystery of the Incarnation of Christ is a vivid sign of God’s continuous presence in human history.Pozycja Uczestnictwo laikatu w podstawowych funkcjach KościołaIrek, Waldemar (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)Pozycja L’esperienza spirituale delle quinte mansioni del „Castello interiore”Lubowicki, Kazimierz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)Doświadczenie duchowe opisywane przez św. Teresę od Jezusa w piątym mieszkaniu „Twierdzy wewnętrznej” jest szczególnie interesujące, gdyż znajduje się na pograniczu między „zwyczajnym” życiem duchowym a mistyką. Rzeczywistość przeżywaną na tym etapie św. Teresa określa jako śmierć pełną słodyczy. Równie ważny w tym kontekście jest termin „śmierć” jak „słodka”. By ukazać istotę tej śmierci, Święta posługuje się obrazem jedwabnika, który z robaka staje się uroczym motylem oraz obrazem spotkania zakochanych. To doświadczenie niesie ze sobą duchowe konsekwencje. Jako pierwszą św. Teresa wymienia łaskę poznania, kim jest Umiłowany Bóg, którego człowiek ma poślubić. To poznanie – nieosiągalne własnym wysiłkiem – zmienia stosunek człowieka do Boga, do siebie samego i do innych. Ponieważ czuje, jak Bóg jest ważny i wielki – nic poza Bogiem już go nie nasyci. Wobec innych zyskuje wolność wewnętrzną, a wobec siebie pokój płynący z zawierzenia. Oczywiście doświadcza nadal trudu, radości i bólu. W świetle Boga człowiek poznaje też siebie i ogarnia go zadziwienie. Wydawało mu się, że jest jak robak i starał się umrzeć. Tymczasem odkrywa, że Bóg uczynił go pełnym blasku motylem. Widząc, że Bóg obdarował go wszystkim za darmo – staje się gotowy na wszystko dla Boga. Dyspozycyjność wobec Boga jest w nim tak bezgraniczna, jak wosku gotowego i spragnionego, by Bóg odciskał w nim swoją pieczęć. „Już nie ja żyję lecz żyje we mnie Chrystus (Ga 2,20) – to sedno tej łaski. Taki człowiek, ogarnięty potężną miłością do Boga nie lęka się wyniszczyć dla Niego; nie potrafi troszczyć się o siebie, bo przepełnia go troska o Boga. Ta miłość do Boga napełnia go często bólem, gdyż patrzy na świat Bożymi oczyma a w jego sercu brzmią echem uczucia i pragnienia Boga. Ten stan duchowy nie jest dany w sposób nieodwracalny. Można tę łaskę utracić. Św. Teresa naucza, że od osób, których życie duchowe opisuje w symbolicznie w piątej komnacie „Twierdzy wewnętrznej” wymaga się przede wszystkim zjednoczenia z wolą Bożą, które polega na tym, aby nie przeszkadzać Bogu w działaniu oraz aby wszystko – jak uboga wdowa z Ewangelii – oddać Bogu. Równocześnie wymogiem, ale też znakiem na tym etapie życie duchowego jest rozwój cnót, pośród których św. Teresa wymienia przede wszystkim miłość braterską oraz umiejętność przyjmowania prawdy o sobie samym.Pozycja Św. Teresa od Dzieciątka Jezus, Listy, Wydawnictwo Karmelitów Bosych, Kraków 2004¹, 2006², ss. 494.Lubowicki, Kazimierz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)Pozycja Mauro-Giuseppe Lepori, Simon appelé Pierre. Sur les pas d’un homme à la suite de Dieu, Parole et Silence, Paris 2007, ss. 135Nowicki, Andrzej (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)Pozycja „Prawo wolności” w liście św. Jakuba ApostołaKempiak, Ryszard (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)Pozycja O zadaniach katechezy w spotkaniu z muzyką młodzieżowąGołąbek, Emilian (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)Pozycja Von der Gabe zum Geber. Philosophische Elemente der Gotteserkenntnis Edith SteinGerl-Falkovitz, Hanna-Barbara (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)Pozycja Homilijny przekaz prawd wiaryDyk, Stanisław (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)Pozycja Antropologia dziecięctwa BożegoMachnacz, Jerzy (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)Pozycja Ks. Kazimierz Dullak, Ecclesia semper reformanda. Zjawisko synodalności w Polsce po Soborze Watykańskim II, Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007, ss. 512Wenz, Wiesław (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)Pozycja Edith Stein Jahrbuch 2007 echter, Würzburg 2007, s. 235.Machnacz, Jerzy (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)Pozycja Manu Keirse, Życie z chorobą. Przewodnik dla pacjenta, rodziny oraz osób zajmujących się zawodowo udzielaniem pomocy, tłum. I. Zajączkowska, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Radom 2007, ss. 379.Reroń, Tadeusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)Pozycja Zbigniew Marek, Podstawy i założenia katechetyki fundamentalnej, WAM, Kraków 2007, ss. 208Sroczyński, Piotr (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)Pozycja Cierpienie sprawiedliwego w „Komentarzu do Księgi Hioba” św. Jana ChryzostomaNieścior, Leon (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)Pozycja Sprawozdanie z sympozjum pastoralnego (Warszawa, 7-8 IV 2008)Giemza, Bogdan (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)Pozycja Życie religijne narzeczonych po bezpośrednim przygotowaniu do małżeństwaGłód, Franciszek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)The following study was undertaken after an intensive pastoral preparation of engaged couples to receive the Sacrament of Marriage. Besides examining the couple’s religious life – the main reason for the study – the goal was to expose the manner in which the couple’s views and religious practices actually changed during their preparation for receiving the Sacrament of Marriage. During the first sessions, the couples would often appear as if forced to attend. With time they began to get more involved in the process, until at the end they expressed gratitude for all they had heard and experienced. The study revealed that, by and large, the engaged couples were in agreement with the basic tenets of the Catholic faith. The frequency and depth of their worship also improved over time. They also experienced an enlivened aptitude for entering into dialogue on religious topics with each other and with others.Pozycja Zapewnienie poszanowania i ochrony prawnej tajemnicy sakramentalnej w polskim systemie prawaWenz, Wiesław; Janusiewicz, Michał (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)Pozycja Harmonijne doskonalenie człowieka – ideał wychowania propagowany przez bł. Marcelinę DarowskąZapotoczny, Robert (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)The model of upbringing favoured by Blessed Marcelina Darowska comprised a schema with three basic themes: the Christian woman and Christian holidays, wifehood and motherhood, and the woman as citizen and patriot. At the centre of the model are examples based on Christ, His Mother, the saints, and a demonstration of their attractiveness to those being raised. Love is given special emphasis – it forms the foundation of model and enlivens the very act of raising the young person. Sacrificial deeds – especially acts of selflessness in service to others and the Fatherland – also have their place. The burden of upbringing aims to help the individual to attain personal happiness (temporal and eternal) as well as collective happiness (earning entry into the Heavenly Kingdom). In the areas of wifehood and motherhood, the highest emphasis was placed on service in love with complete sincerity, self-sacrifice and the grace proper to women. Darowska showed the “citizen and patriot” ideal as necessitating active involvement in social work with an emphasis on the nobility of honest, hard work. She placed great importance on youth discovering and nurturing qualities such as: sacrificial love, respect for the Fatherland, familiarizing oneself with one’s culture, and undertakings seeking to ensure national unity and harmony. The unifying forces bringing all these qualities together, according to Marcelina, are love and the Catholic faith.Pozycja Wiara, rozum i lektura BibliiSiemieniewski, Andrzej (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)This practical and pastoral essay is an answer to the questions met frequently in many prayer groups and ecclesial movements: how to find a reliable Catholic commentary to the biblical text? Can we trust without reservations such commentaries and if not – what should be our approach? The answer is based on the method given us in the Benedict XVI’s book Jesus of Nazareth. The Pope urges there all readers to ask logical questions to the thesis proposed by biblical scholars: will they pass the trial of logical questioning and argumentation? This is the method applied in parts of the very text of Jesus of Nazareth and it may be appropriate to use the same method in other theological contexts.