Roczniki Teologiczne, 2016, T. 63, nr 4
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/20600
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2016, T. 63, nr 4 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 25
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja St. Bernard (1090-1153). The 900th Anniversary of Establishment of ClairvauxMoskal, Tomasz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)The 900th anniversary of the establishment of the Monastery in Clairvaux by St. Bernard passed on the 25th of June. In this context it is worth recalling this distinguished person who strongly imprinted in the history of the twelfth-century Europe. Moreover, 800 years ago there was one of the most important councils of the Middle Ages – the Fourth Lateran. He had to sort out relationships between the Church and the secular power, announce the next crusade and deal with the sect of the Cathars. What is more, it should be mentioned that it is the 600th anniversary of the birth of Jan Długosz. His Annales are an irreplaceable source of knowledge of the history of the Polish medieval. The recalled anniversaries lead us from Cîteaux, through Clairvaux to Kraków and Jędrzejów. They connect St. Bernard with Wincenty Kadłubek and Jan Długosz. The combination of these anniversaries with the Cistercian world is the subject of this article.Pozycja Ks. Krzysztof Kaoka, Aretologia Dydyma Aleksandryjskiego. Promotor: ks. prof. dr hab. Mariusz Szram. Recenzenci: ks. dr hab. Bogdan Czyżewski, prof. UAM, ks. dr hab. Piotr Szczur, prof. KULKaoka, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja I Diari di Achille Ratti, [vol.] I – Visitatore apostolico in Polonia (1918-1919), a cura di Sergio Pagano – Gianni Venditti, Città del Vaticano, Archivio Segreto Vaticano 2013, pp. XLI+482+14, Collectanea Archivi Vaticani 93; [vol.] II – Nunzio apostolico in Polonia (1919- 1920), a cura di Gianni Venditti, Città del Vaticano, Archivio Segreto Vaticano 2015, pp. XXIII+327+11, Collectanea Archivi Vaticani 94.Jačov, Marco (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja The State of Research and Research Postulates for the Beginnings of the Monastery of the Canons Regular of the Lateran in KraśnikBielak, Włodzimierz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Klasztor Kanoników Regularnych w Kraśniku funkcjonował od roku 1469 do kasaty przez władze carskiej Rosji w 1864. Jego dzieje i wkład w kulturę regionu nie doczekały się dotąd szczegółowego zbadania i opracowania. Publikacje poświęcone wprost klasztorowi kraśnickiemu są stosunkowo nieliczne i dotyczą przede wszystkim kwestii szczegółowych. Najważniejsze opracowania dotyczące początków klasztoru kraśnickiego pochodzą od Ewy Zielińskiej (Kultura intelektualna kanoników regularnych z klasztoru w Kraśniku 1469-1563, Lublin 2002) i Janusza Kurtyki (Tęczyńscy. Studium z dziejów polskiej elity możnowładczej w średniowieczu, Kraków 1997). Nie budzi wątpliwości czas powstania klasztoru i jego najwcześniejsze uposażenie. Znana jest osoba fundatora. Wśród powodów fundacji wymieniono następujące: uczczenie pamięci ojca; uczynienie z klasztoru kraśnickiego rodowej nekropolii Rabsztyńskich; osobista pobożność Jana Rabsztyńskiego i troska o zapewnienie miejscowej ludności odpowiedniej opieki duszpasterskiej. Nierozwiązany jest problem czasu powstania parafii w Kraśniku. Zagadką pozostaje zwłoka biskupa krakowskiego Jana Lutka z Brzezia z wystawieniem dokumentu potwierdzającego fundację i erygującego klasztor w Kraśniku. Wątpliwości budzi sprawa istnienia w Kraśniku średniowiecznego skryptorium.Pozycja The Role of the Church ArchivesJończyk, Patryk (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)The subject of this article is to present the role of the church archives. The article includes a brief legal introduction concerning the regulations of the Code of Canon Law on the subject of the church archives as well as the most important part of the article – the division and a brief role description of the mentioned archives. The division of the article goes back to the desire of finding the Aurea Mediocritas, in order not to exaggerate with the secondary but with the essential content of the paper and at the same time to deal with its actual subject at length.Pozycja Grzegorz Kamil Szczecina, Aktualność przesłania moralnego bł. ks. Jerzego Popiełuszki w perspektywie przemian społecznych w Polsce po 1989 roku, Nowy Sącz 2015, ss. 141.Kachnowicz, Łukasz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja The History of Saint Michael the Archangel Uniate Church in Rogóźno in the Light of the 18th Century Church VisitationFrykowski, Janusz A. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)The following work depicts the operating of Saint Michael the Archangel Uniate Church in Rogóźno in the first half of the 18th century. The introduction contains the geographical location of the parish, its size and the place in the hierarchy of the Church. Having analyzed the Bishop of Chełm post-visitation protocols both the appearance of the church and church’s endowment is put forth. As far as possible, the appearance of the presbytery and auxiliary buildings has been determined. Then, not only was the church benefice determined but the number of the faithful and the clergy was defined.Pozycja Henryk Zamojski, Schizmy i herezje. Dzieje konfliktów dzielących świat chrześcijański, Warszawa: Bellona 2014, ss. 320.Biloshytskyi, Pavlo (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Ks. Marcin Krzysztof Nabożny, Parafia św. Mikołaja w dziejach Lubli i regionu (1277-2000). Promotor: ks. prof. dr hab. Jan Walkusz. Recenzenci: bp prof. dr hab. Jan Kopiec (Uniwersytet Opolski), ks. prof. dr hab. Anzelm Weiss (KUL)Nabożny, Marcin (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Tomasz P. Terlikowski, Edmund Bojanowski – święty na nasze czasy, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax 2015, ss. 240.Cegłowski, Przemysław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja The Abbess Magdalena Mortęska – Her Life and Reformist Initiatives Aimed at Female Education in the Post-Tridentine EraSztylc, Żaneta (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)The paper presents a model of a medieval female education, which purpose was to prepare girls to the role of a wife and of a mother. Magdalena Mortęska, who was also educated in line with this model, lost her mother just as a few years old girl, and she was entrusted by her father under the tutelage of her aunt. This practice was very common and peculiar to the standards of that time. Magdalena’s aunt raised her in a severe discipline, teaching her, in the first instance, how to be devout, diligent, resourceful and thrifty person, and she prepared her to the role of a housewife and of a mother. However, some of these lessons turned out to be fatal for her, since in her early age she lost her right eye while she was cooking a meal with kitchen servants. Magdalena did not wish to be a married woman, on the contrary, she wanted to join the Benedictine nunnery of Chełmno, and thereby she refused the will of her father. Thanks to her stubbornness and strong faith, she made her convent vows on the 4th of June, 1579, and a week later she became the abbess of the Benedictine convent of Chełmno. As the abbess she initiated the fundamental reform, which purpose was the re-reading and enforcing of the original monastic rules. The Reform of the convent of Chełmno was fundamental and all the solutions were prepared by the new generation of nuns, since the old generation had ceased. The interpretation of the Rule, worked out through many years of experiences, became the law, which has been practiced by its own legislators. With this interpretation the preservation of the identity of the convent was very significant. The Renaissance era, in which Magdalena Mortęska lived and acted, saw the new demand to spread education and culture among women. Conscious of that, the abbess took the challenge thereby the reformed congregation was provided the opportunity to educate females. Magdalena Mortęska extended this activity upon all emerging foundations, and moreover, her labor was innovative to that time. Her efforts increased the number of centers associating female youth, and thanks to her pro-educational activity, she became the pioneer of females’ development.Pozycja Agnieszka Skrzypek SBDNP, Służebniczki Dębickie w diecezji tarnowskiej w latach 1891-1989. Promotor: ks. prof. dr hab. Stanisław Wilk. Recenzenci: ks. dr hab. Jan Pietrzykowski, prof. UKSW, ks. prof. dr hab. Anzelm Weiss.Skrzypek, Agnieszka (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Ks. Alfons-Eugen Zelionca, Kościół katolicki obrządku łacińskiego na Bukowinie (1900-1940). Promotor: ks. prof. dr hab. Jan Walkusz. Recenzenci: bp dr hab. Mariusz Leszczyński, ks. dr hab. Włodzimierz Bielak (KUL)Zielionca, Alfons Eugen (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Ks. Marcin Sobiech, Rzeczywistość wiary w traktacie „De fide” i epistolografii św. Ambrożego. Promotor: ks. prof. dr hab. Jerzy Pałucki. Recenzenci: prof. dr hab. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski (UW), ks. dr hab. Tadeusz Kołosowski, prof. UKSWSobiech, Marcin (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja The Copy of the Chełm Icon of Mother of God in the Orthodox Church in Klesztów. Dating, Direct Inspiration, CultLudera, Magdalena (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)The article is a synthetic monograph of the, so far only mentioned, copy of the Chełm icon of Mother of God, which was located in the former Orthodox Church of the Assumption of Virgin Mary in Klesztów near Chełm. Controversies concerning the dating of the preserved paint layers of the icon were considered, which was not facilitated by the ambiguous results of the last conservation studies (1993). In this context, a detailed comparative analysis of the Klesztów icon was conducted, including with two poorly-known copies of the Chełm icon of Mother of God – namely the oil painting of Podhorce collection of Wacław Rzewuski (1746) and the devotional engraving (1765), now in a private collection. Whilst reconstructing the cult of the copy of Klesztów, the relationship between Węgleńscy from Klesztów and Wacław Rzewuski, the personal attitude of the latter toward the Chełm and Klesztów icons, as well as the apotropaic function attributed in the Commonwealth of Poland not only to the original, but also to its copies, worshiped by both the faithful of the Orthodox Church and the Latins, were analysed.Pozycja Aneta Anna Bartnik, Małżeństwo w myśli Tertuliana. Ewolucja poglądów w okresie przedmontanistycznym i montanistycznym. Promotor: ks. dr hab. Piotr Szczur, prof. KUL. Recenzenci: prof. dr hab. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski (Uniwersytet Warszawski), ks. prof. dr hab. Jerzy Pałucki (KUL)Bartnik, Aneta Anna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Magdalena Oleksiewicz, Marcin Luter i jego dzieło w świetle polskiej historiografii XX wieku. Promotor: ks. prof. dr hab. Jan Walkusz. Recenzenci: ks. prof. dr hab. Jan Perszon (UMK Toruń), ks. dr hab. Tomasz Moskal (KUL)Oleksiewicz, Magdalena (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Agnieszka Samsonowicz, Łowiectwo w Polsce Piastów i Jagiellonów, Warszawa: Warszawska Firma Wydawnicza 2011, ss. 564, il. 46.Grankowski, Mariusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja The Catholic Church towards Palace Chapels in Early Modern PolandCierpisz, Szymon (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Palace Chapels which used to take part in representational program of the most of the aristocratic residences remain still rather unknown. In Poland researches on this issue are particularly difficult because of the tragic historical events that led to the situation in which there is no original, untouched 18th century palace as Mariusz Karpowicz has stated. The lack of information on palace chapels in Poland should be then completed in other way. The attitude of the Catholic Church in Poland towards private places of worship, which is a subject of this article, can be regarded as one of the ways to broaden our knowledge about them. The text shows some efforts of the Polish hierarchs since the 17th till end of the 18th centuries to limit creating and existing of the chapels which has been presented with the comparison to similar actions of the French bishops.Pozycja Katarzyna Dańczura, Kościół rzymskokatolicki na ziemiach polskich podczas II wojny światowej w świetle literatury pamiętnikarsko-wspomnieniowej (1990-2012). Promotor: ks. prof. dr hab. Jan Walkusz. Recenzenci: ks. prof. dr hab. Dariusz Zagórski (UMK w Toruniu), prof. dr hab. Roland Prejs OFMCap (KUL)Dańczura, Katarzyna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)