Roczniki Teologiczne, 2016, T. 63, nr 4
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/20600
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2016, T. 63, nr 4 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 25
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja A Christian in the Roman Empire in the Light of Saint Augustine’s "Enarrationes in Psalmos"Ziółkowska, Marta (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)The question of Christian’s identity was an imperative issue in the socio-religious realities of the fourth and fifth centuries. This topic was undertaken by St. Augustine as a priest of the community of Hippo. Taking examples from the life of the faithful people it explicates the events from the fundamental perspective, i.e. from the point of view of a Christian. This publication presents the first part of the Christian attitude with regard to others. The second part is devoted to the overriding respect for the world in which people live as Christians. The third part presents the Christian as a citizen of the Roman Empire. Numerous moralistic indications create a somewhat handbook for Christians and present the concrete postulates for Christian formation.Pozycja Agnieszka Samsonowicz, Łowiectwo w Polsce Piastów i Jagiellonów, Warszawa: Warszawska Firma Wydawnicza 2011, ss. 564, il. 46.Grankowski, Mariusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Agnieszka Skrzypek SBDNP, Służebniczki Dębickie w diecezji tarnowskiej w latach 1891-1989. Promotor: ks. prof. dr hab. Stanisław Wilk. Recenzenci: ks. dr hab. Jan Pietrzykowski, prof. UKSW, ks. prof. dr hab. Anzelm Weiss.Skrzypek, Agnieszka (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Aneta Anna Bartnik, Małżeństwo w myśli Tertuliana. Ewolucja poglądów w okresie przedmontanistycznym i montanistycznym. Promotor: ks. dr hab. Piotr Szczur, prof. KUL. Recenzenci: prof. dr hab. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski (Uniwersytet Warszawski), ks. prof. dr hab. Jerzy Pałucki (KUL)Bartnik, Aneta Anna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Anna Mularska, Święty wśród nas. Błogosławiony ksiądz Jerzy Popiełuszko, Kraków: Dom Wydawniczy RAFAEL 2015, ss. 456.Szczecina, Grzegorz Kamil (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Grzegorz Kamil Szczecina, Aktualność przesłania moralnego bł. ks. Jerzego Popiełuszki w perspektywie przemian społecznych w Polsce po 1989 roku, Nowy Sącz 2015, ss. 141.Kachnowicz, Łukasz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Henryk Zamojski, Schizmy i herezje. Dzieje konfliktów dzielących świat chrześcijański, Warszawa: Bellona 2014, ss. 320.Biloshytskyi, Pavlo (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja I Diari di Achille Ratti, [vol.] I – Visitatore apostolico in Polonia (1918-1919), a cura di Sergio Pagano – Gianni Venditti, Città del Vaticano, Archivio Segreto Vaticano 2013, pp. XLI+482+14, Collectanea Archivi Vaticani 93; [vol.] II – Nunzio apostolico in Polonia (1919- 1920), a cura di Gianni Venditti, Città del Vaticano, Archivio Segreto Vaticano 2015, pp. XXIII+327+11, Collectanea Archivi Vaticani 94.Jačov, Marco (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Katarzyna Dańczura, Kościół rzymskokatolicki na ziemiach polskich podczas II wojny światowej w świetle literatury pamiętnikarsko-wspomnieniowej (1990-2012). Promotor: ks. prof. dr hab. Jan Walkusz. Recenzenci: ks. prof. dr hab. Dariusz Zagórski (UMK w Toruniu), prof. dr hab. Roland Prejs OFMCap (KUL)Dańczura, Katarzyna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Ks. Alfons-Eugen Zelionca, Kościół katolicki obrządku łacińskiego na Bukowinie (1900-1940). Promotor: ks. prof. dr hab. Jan Walkusz. Recenzenci: bp dr hab. Mariusz Leszczyński, ks. dr hab. Włodzimierz Bielak (KUL)Zielionca, Alfons Eugen (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Ks. Krzysztof Kaoka, Aretologia Dydyma Aleksandryjskiego. Promotor: ks. prof. dr hab. Mariusz Szram. Recenzenci: ks. dr hab. Bogdan Czyżewski, prof. UAM, ks. dr hab. Piotr Szczur, prof. KULKaoka, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Ks. Marcin Krzysztof Nabożny, Parafia św. Mikołaja w dziejach Lubli i regionu (1277-2000). Promotor: ks. prof. dr hab. Jan Walkusz. Recenzenci: bp prof. dr hab. Jan Kopiec (Uniwersytet Opolski), ks. prof. dr hab. Anzelm Weiss (KUL)Nabożny, Marcin (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Ks. Marcin Sobiech, Rzeczywistość wiary w traktacie „De fide” i epistolografii św. Ambrożego. Promotor: ks. prof. dr hab. Jerzy Pałucki. Recenzenci: prof. dr hab. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski (UW), ks. dr hab. Tadeusz Kołosowski, prof. UKSWSobiech, Marcin (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Magdalena Oleksiewicz, Marcin Luter i jego dzieło w świetle polskiej historiografii XX wieku. Promotor: ks. prof. dr hab. Jan Walkusz. Recenzenci: ks. prof. dr hab. Jan Perszon (UMK Toruń), ks. dr hab. Tomasz Moskal (KUL)Oleksiewicz, Magdalena (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Marcin Ernest Ogar OFM, Sapientia vitae. Mądrość w życiu chrześcijanina na podstawie korespondencji i dzieł moralno-ascetycznych św. Ambrożego z Mediolanu. Promotor: ks. prof. dr hab. Jerzy Pałucki. Recenzenci: ks. dr hab. Michał Kieling (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu), bp dr hab. Piotr Turzyński (KUL)Ogar, Marcin Ernest (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Sprawozdanie z przebiegu seminarium naukowego poświęconego Słudze Bożemu ks. Władysławowi BukowińskiemuSzczecina, Grzegorz Kamil (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja St. Bernard (1090-1153). The 900th Anniversary of Establishment of ClairvauxMoskal, Tomasz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)The 900th anniversary of the establishment of the Monastery in Clairvaux by St. Bernard passed on the 25th of June. In this context it is worth recalling this distinguished person who strongly imprinted in the history of the twelfth-century Europe. Moreover, 800 years ago there was one of the most important councils of the Middle Ages – the Fourth Lateran. He had to sort out relationships between the Church and the secular power, announce the next crusade and deal with the sect of the Cathars. What is more, it should be mentioned that it is the 600th anniversary of the birth of Jan Długosz. His Annales are an irreplaceable source of knowledge of the history of the Polish medieval. The recalled anniversaries lead us from Cîteaux, through Clairvaux to Kraków and Jędrzejów. They connect St. Bernard with Wincenty Kadłubek and Jan Długosz. The combination of these anniversaries with the Cistercian world is the subject of this article.Pozycja The Abbess Magdalena Mortęska – Her Life and Reformist Initiatives Aimed at Female Education in the Post-Tridentine EraSztylc, Żaneta (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)The paper presents a model of a medieval female education, which purpose was to prepare girls to the role of a wife and of a mother. Magdalena Mortęska, who was also educated in line with this model, lost her mother just as a few years old girl, and she was entrusted by her father under the tutelage of her aunt. This practice was very common and peculiar to the standards of that time. Magdalena’s aunt raised her in a severe discipline, teaching her, in the first instance, how to be devout, diligent, resourceful and thrifty person, and she prepared her to the role of a housewife and of a mother. However, some of these lessons turned out to be fatal for her, since in her early age she lost her right eye while she was cooking a meal with kitchen servants. Magdalena did not wish to be a married woman, on the contrary, she wanted to join the Benedictine nunnery of Chełmno, and thereby she refused the will of her father. Thanks to her stubbornness and strong faith, she made her convent vows on the 4th of June, 1579, and a week later she became the abbess of the Benedictine convent of Chełmno. As the abbess she initiated the fundamental reform, which purpose was the re-reading and enforcing of the original monastic rules. The Reform of the convent of Chełmno was fundamental and all the solutions were prepared by the new generation of nuns, since the old generation had ceased. The interpretation of the Rule, worked out through many years of experiences, became the law, which has been practiced by its own legislators. With this interpretation the preservation of the identity of the convent was very significant. The Renaissance era, in which Magdalena Mortęska lived and acted, saw the new demand to spread education and culture among women. Conscious of that, the abbess took the challenge thereby the reformed congregation was provided the opportunity to educate females. Magdalena Mortęska extended this activity upon all emerging foundations, and moreover, her labor was innovative to that time. Her efforts increased the number of centers associating female youth, and thanks to her pro-educational activity, she became the pioneer of females’ development.Pozycja The Catholic Church towards Palace Chapels in Early Modern PolandCierpisz, Szymon (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Palace Chapels which used to take part in representational program of the most of the aristocratic residences remain still rather unknown. In Poland researches on this issue are particularly difficult because of the tragic historical events that led to the situation in which there is no original, untouched 18th century palace as Mariusz Karpowicz has stated. The lack of information on palace chapels in Poland should be then completed in other way. The attitude of the Catholic Church in Poland towards private places of worship, which is a subject of this article, can be regarded as one of the ways to broaden our knowledge about them. The text shows some efforts of the Polish hierarchs since the 17th till end of the 18th centuries to limit creating and existing of the chapels which has been presented with the comparison to similar actions of the French bishops.Pozycja The Copy of the Chełm Icon of Mother of God in the Orthodox Church in Klesztów. Dating, Direct Inspiration, CultLudera, Magdalena (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)The article is a synthetic monograph of the, so far only mentioned, copy of the Chełm icon of Mother of God, which was located in the former Orthodox Church of the Assumption of Virgin Mary in Klesztów near Chełm. Controversies concerning the dating of the preserved paint layers of the icon were considered, which was not facilitated by the ambiguous results of the last conservation studies (1993). In this context, a detailed comparative analysis of the Klesztów icon was conducted, including with two poorly-known copies of the Chełm icon of Mother of God – namely the oil painting of Podhorce collection of Wacław Rzewuski (1746) and the devotional engraving (1765), now in a private collection. Whilst reconstructing the cult of the copy of Klesztów, the relationship between Węgleńscy from Klesztów and Wacław Rzewuski, the personal attitude of the latter toward the Chełm and Klesztów icons, as well as the apotropaic function attributed in the Commonwealth of Poland not only to the original, but also to its copies, worshiped by both the faithful of the Orthodox Church and the Latins, were analysed.