Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2012, R. 20, Nr 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/22842
Przeglądaj
Przeglądaj Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2012, R. 20, Nr 2 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 25
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Konferencja naukowa „Ecclesia in Verbo” – Zwischen Reform und Reformation. Katholische Akademie Schwerte (Niemcy), 1-3 czerwca 2012 r.Froniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Ewa K. Czaczkowska, Siostra Faustyna. Biografia Świętej, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012, ss. 398.Dołganiszewska, Elżbieta (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Zdzisław J. Kapera, Robert Feather, Doyen of the Dead Sea Scrolls. An in depth biography of Józef Tadeusz Milik (1922-2006), Qumranica Mogilanensia 17, Kraków–Mogilany 2011, ss. 240.Rosik, Mariusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Uwarunkowania kościelno-polityczne posługi biskupiej A. Bertrama we Wrocławiu w okresie pierwszej wojny światowej (1914-1918)Piela, Michał (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Terapeutyczny wymiar muzyki w katechezie szkolnejSroczyński, Piotr (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Osoba i nauczanie Jezusa Chrystusa a starotestamentowa idea mądrościPietkiewicz, Rajmund (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Kościół – domem chrześcijanJezierska, Ewa J. (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Andrzej Najda, Historiografia paradygmatyczna w Dziejach Apostolskich, Rozprawy i Studia Biblijne 39, Warszawa 2011, ss. 444.Rosik, Mariusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Bp Ignacy Dec, Transcendencja człowieka w przyrodzie. Ujęcie Mieczysława A. Krąpca OP i kard. Karola Wojtyły, Wrocław 2011, ss. 324.Sroczyński, Piotr (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Sprawozdanie z sympozjum: Kościół domem budowanym przez miłość. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin 22 marca 2012 r.Jezierska, Ewa J. (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Metafizyczny realizm źródłem prawdy o rzeczywistości. Uwagi w świetle „metafizyki zdroworozsądkowej”Mrzygłód, Piotr (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)The first and the most important issue of philosophy is a question about the existence, its condition and its causes. The second basic and equally important problem is the question whether we have the actual with the existence contact. There is also a question about the reality of the world around us and as a consequences the possibility of rational speaking of its. This article is another attempt of “justification” the ontic realism but also the theory cognitive as strategies which are proving that all what is around us really exist and we have access to them not only on the intellectual but on the sensual way as well. Through this fact this article join the discussion, which is still conducting from the beginning of philosophy on the axis: idealism and realism. The author by defending the realism of world which surrounds us and, first of all, refers to the natural human cognitive possibilities such as “common sense”, the original “rights to exist” and thinking about its. They are also called “laws of reason” and rationality. Violation of those rights always pushes the human thinking to the area of the absurd and the surrounding reality becomes incomprehensible and pointless. The final conclusion is an argument that only real reality which is the real object of metaphysics is worthy attention and philosophy’s interest.Pozycja Językoznawcze próby św. Hieronima na podstawie niektórych jego „Listów”Jóźwiak, Magdalena (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)This article for the purpose of presenting linguistic attempts by St. Jerome, in the first section contains a brief biography of this Doctor of the Church together with his heritage and in the second section reveals St. Jerome’s linguistic attempts accompanied by remarks about translating the texts from one language into another. That central point of the article is mostly based on Letter 57 addressed to Pammachius. It is an apology sent to Rufinus of Aquileia, who jeered at St. Jerome, because he allegedly mistranslated a letter from Epiphanius of Salamis to John of Jerusalem. In the days of St. Jerome it was generally considered as a great erudition when one referred to previous authors and argued using passages of their works. Therefore, firstly the arguments derived from Holy Scriptures are specified, then the authority of ancient scholars.Pozycja Bp Ignacy Dec, Siejba słowa, t. XXII: Otoczmy troską życie. Cz. II, Homilie i rozważania z drugiej połowy roku 2009, Świdnicka Kuria Biskupia, Świdnica 2011, ss. 352.Kowalczyk, Stanisław (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Teologiczne znaczenie wkładu Maxa Thuriana w przygotowanie „Dokumentu z Limy” (BEM) w zakresie eucharystycznego charakteru anamnezy (z pozycji 30 lat recepcji dokumentu)Froniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Cel i formy dialogu międzyreligijnego według Benedykta XVISłupek, Roman (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Benedict XVI, identifying himself as “the apostle of dialogue and the man of peace”, makes an important contribution to the interreligious dialogue. The Pope indicates that this dialogue cannot be treated as a “temporary choice”, but as the future depends on it, it is a “life necessity”. The aim of the dialogue is not just simple exchange of ideas, but also seeking for truth together, in the spirit of love and respect for every human being, for his culture and spiritual tradition. In this mutual search and in-depth study of truth the Church recognizes in diverse religions these aspects, which are true and sacred and at the same time confesses, that in Jesus Christ the history of Salvation is crowned and revealed most perfectly. Interreligious dialogue according to Benedict XVI has many diverse forms. The first form is “dialogue in life”, which means peaceable and full of respect existence in one space of confessors of diverse religions. Further there is a “dialogue in action”. It is expressed in taking action together, which aims at promotion of integral development of human being and involvment for peace and justice. Moreover there is an area of theological discussions, where people can exchange ideas regarding their spiritual richness, especially their experience of prayer.Pozycja Epitafium dla rektoraTomko, Andrzej (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Mieczysław Guzewicz, Zasady wychowania w Piśmie Świętym. Studium teologiczno-pastoralne, seria: Bibliotheca Biblica, Wrocław 2010, ss. 202.Rosik, Mariusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Mówienie spotkaniem Boga i człowiekaNowicki, Andrzej (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Sakrament chrztu świętego w świetle ustawodawstwa katolickich Kościołów wschodnich zawartego w „Codex canonum ecclesiarum orientalium”Hołubowicz, Rafał (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Oczyszczenie ludu Bożego z grzechów w świetle Listu do HebrajczykówAdamczyk, Dariusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)According to Hebrews purification of people of God from sins was made in excellent degree by Jesus Christ, who is shown like a originator of eternal salvation in prospect of Old Covenant in fight with sin. In this way in expiatory sacrifice like sacrifice of New Covenant is contained realization of Old Testament promise of put away all sins all over the world. Single and unique sacrifice of Jesus Christ effectively and definitively replaces all sacrifices from Old Testament. Still exists danger of committing the sin and off from her saving effects, what in prospect of New Covenant causes tragic consequences.