Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2004, R. 12, Nr 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19608
Przeglądaj
Przeglądaj Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2004, R. 12, Nr 2 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 59
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Od wdzięczności za Eucharystię i kapłaństwo do wzajemnej służbyDec, Ignacy (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Konferencja naukowa „Etos i egzegeza” zorganizowana przez Wydziały Teologiczny i Filologiczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w dniach 19-20 XI 2004Zawadzki, Ryszard (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Mirosław Wróbel, Synagoga a rodzący się Kościół. Studium egzegetyczno-teologiczne Czwartej Ewangelii (J 9,22; 12,42; 16,2), Studia Biblica 3, Instytut Teologii Biblijnej VERBUM, Kielce 2002, ss. 276Rosik, Mariusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja „Tworzymy jedno ciało”Cembrowicz, Paweł (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Witając Nowy Rok Pański 2005Radecki, Aleksander (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja „Lud, który siedział w ciemności, ujrzał światło wielkie”Łuźniak, Adam (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Możliwości wychowywania młodzieży w szkołach KENNałęcz-Sadowski, Leonard (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja „Oto Baranek Boży”Łuźniak, Adam (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Inicjacyjno-katechumenalny kształt nowej ewangelizacji kontynentu europejskiegoCelary, Ireneusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Klaus Schatz, Prymat papieski od początków do współczesności, tłum. E. Marszał, J. Zakrzewski, Wyd. WAM, Kraków 2004, ss. 286Małachowski, Andrzej (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Działalność kościelna Antoniego i Augustyna TheinerówBłaszczyk, Tomasz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja J.H. Newmana koncepcja religiiKucza, Grzegorz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)J.H. Newman is one of the most outstanding theologians of the XIX century. He was born in the bosom of the Church of England but he converted to Catholicism as a result of a deep intellectual search. His theological reflection is strictly connected with life. The subject of the article is an attempt at the synthetic way of expressing Newman’s teaching on religion. On the basis of analyses which have been carried out we become convinced that for Newman: religion is the form of a dialogue between a man and God. On the one hand, the dialogue consists in a special ability to find God in human existence, on the other hand – in the faithful fulfilment of any duties towards Him. The crucial components of religion which complement one another and allow to evaluate it properly are: faith, mind and conscience. Newman underlines the essential difference between natural religion and religion of revelation. The first one is the fundamental and preliminary “step” at the way towards God. Mind and conscience play the particular role here. The second one: religion of revelation is the religion of faith and obedience to the truths revealed by God – the ones which have been interpreted in the light of the Scriptures and which have been announced by the Church as the truths we should believe in. Besides, Newman points out the special connection between religion and theology. Religion without theology becomes fanaticism and bigotry – whereas theology stops being believable when it is studied or practised as it were “next to” religion. For that reason, religion and theology have to complement one another. Moreover, he also pays attention to the necessity of the steady development of religious ideas: it is undoubtedly to support the fact that Christianity is the common religion that corresponds with all periods and places. To sum up, we can state that J.H. Newman belongs certainly to those theology experts whose works become a great source of inspiration for the development of modern theology.Pozycja Teocentryczny wymiar łaski usprawiedliwienia w teologii Karla RahneraLipniak, Jarosław (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Rahner’s thought may be for modern theology an antidote for artificial, exaggerated, dangerous and destroying dualisms, is a continuation of universal catholic thought. His teocentric, transcendental theology expresses and creates general trend for modern theological studies to perceive nature and grace together as connected. This trend has found the best confirmation in documents of Vatican Council II, in which generally the contrasts of natural – supernatural, nature – grace type are avoided, instead speaking about the human being in his concreteness and unity. Thanks to it, today we can better understand that that what is more human is at the same time the most Christian, and this what is the most Christian is at the same time the most human and being in grace „is true, good and happy being a man” The more human being is penetrated, justified, cured and elevated by the grace, the more stately, and the more important is his each action, in a case of the justified being always an action of person but at the same time also of grace. This teocentric dimension of the justification grace was important topic of teaching of Karl Rahner, who thoroughly and broadly worked it out. Exploration of real human nature is designed for connection him with Jesus Christ. Rahner helps to start believing that justified man realizes his life if he is in deep, true connection with the Jesus. Discovery of this truth leads far into the very mystery of selfgiving God. Fascinating though difficult Karl Rahner’s theology helps with it.Pozycja William J. Hoye, Die mystische Theologie des Nicolaus Cusanus, Wyd. Herder, Freiburg im Breisgau 2004, ss. 202Małachowski, Andrzej (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja „Oczekuję wskrzeszenia umarłych”Lec, Zdzisław (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja XXXIV Wrocławskie Dni Duszpasterskie, „Ecclesia in Europa” – Kościół w Europie i w Polsce (Wrocław, 23-25 VIII 2004)Wadowski, Jan (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Prawo zostało nadane przez Mojżesza, łaska i prawda przyszły przez Jezusa ChrystusaKowalski, Marian (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Magdalena Szymańska, Bioetyka początków życia, Wyd. Akademii Medycznej w Białymstoku, Białystok 2004, ss. 90Reroń, Tadeusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Filozofia – osoba – Bóg. O najnowszych badaniach dotyczących filozofii Edyty SteinMachnacz, Jerzy (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Hartmut Kreß, Medizinische Ethik. Kulturelle Grundlagen und ethische Wertkonflikte heutiger Medizin, Wyd. W. Kohlhammer, Stuttgart 2003, ss. 206Reroń, Tadeusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »