Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2004, R. 12, Nr 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19608
Przeglądaj
Przeglądaj Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2004, R. 12, Nr 2 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 59
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Norbert Hoerster, Haben Tiere eine Würde? Grundfragen der Tierethik, Wyd. C.H. Beck, München 2004, ss. 108Reroń, Tadeusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja „Przyjdź Duchu Święty!”Cembrowicz, Paweł (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Dom zbudowany na skaleSroczyński, Piotr (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Hans Waldenfels, Chrystus a religie, tłum. B. Drąg, Wyd. WAM, Kraków 2004, ss. 152Małachowski, Andrzej (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Nicholas of Cusa. A Medieval Thinker for the Modern Age, (red.) Kazuhiko Yamaki, Curzon International Series, Waseda 2002, ss. 288Małachowski, Andrzej (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Autorytet biskupa w Kościele lokalnym w ujęciu Cypriana z KartaginyDołganiszewska, Elżbieta (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Tajemnica TrójcyMałachowski, Andrzej (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Odwagi! Nie lękaj się!Rafałko, Julian (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Kim jest dla mnie Jezus Chrystus?Lec, Zdzisław (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Chrystus Pasterzem i bramą owiecDec, Ignacy (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Noc światła i wodyDec, Ignacy (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Chrześcijanin świadkiem ChrystusaKinaszczuk, Mieczysław (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Kirche und DogmaAnglet, Kurt (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Autor w artykule usiłuje ująć relację między Kościołem i dogmatem. Swoje rozważania skupia najpierw wokół trzech następujących tez: Kościół jak Ciało Chrystusa nie utożsamia się z żadną konkretną wspólnotą kościelną (teza I – eklezjologiczna); Kościół nie jest ciałem wierzącego (człowieka), lecz Ciałem Chrystusa (teza II – chrystologiczna); teologia bez dogmatu prowadzi do uhistorycznienia i uliteralnienia kościelnej nauki (teza III – pneumatologiczna). Następnie rozwija refleksje wokół wymowy objawienia Logosu w naszej ludzkiej historii oraz podejmuje problem sukcesji apostolskiej i eschaztologicznego realizmu. Fakt formułowania dogmatów łączy autor z działaniem Ducha Świętego, którego Chrystus obiecał Kościołowi. Rozważania autora są mocno osadzone w tekstach biblijnych i patrystycznych. Znajdujemy w nich także odniesienia do teologów współczesnych. Autor uwzględnia także bardzo mocno aspekt ekumeniczny rozważanego zagadnienia, co w przypadku autora proweniencji niemieckiej nie może budzić zdziwienia.Pozycja Dlaczego potrzebujemy innego Pocieszyciela?Wołyniec, Włodzimierz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Misterium Trójcy Świętej w teologii feministycznejFerdek, Bogdan (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Is it possible to express a mystery of God in female terminology? Theological grounds of attempt at doing it is a fact that woman like man has been created in image of God; she was redeemed in the same way by the Christ ; and in the same way she has been sanctified by the Holy Spirit. Because God of the Christians is triune God, that’s why E. Johnson tries to express mystery of the Trinity in female terminology. According to classical trinitology the only divine nature is fully owned by three divine persons. Therefore individual three divine persons have the same attributes. The persons differ between each other by relations, i.e. fatherhood, filiation and passive breath. These three relations constitute three divine persons: the Father, the Son and the Holy Spirit. As result of female reinterpretation of individual three persons of the Holy Trinity E. Johnson tries to replace traditionally male names of three persons as follows: non born Mother, her loved Child - Wisdom, and Spirit of mutual love. Appreciating search of female metaphors of God in the Bible, one should pay attention to the fact that starting point for that search is a grammar. While, theology can be constructed based on grammar but on revelation. So, one should respect God’s revelation which to persons of the Holy Trinity give names: the Father, the Son and the Holy Spirit. The God has no gender and therefore his mystery can be expressed by male or female metaphors. One should respect the metaphors of revelation.Pozycja Silna miłośćSroczyński, Piotr (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Filozofia pochylona nad człowiekiem. Studia dedykowane Księdzu Profesorowi Stanisławowi Kowalczykowi, red. E. Balawajder, A. Jabłoński, ks. J. Szymczyk, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2004, ss. 737Dec, Ignacy (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Osiem Błogosławieństw – konstytucja Kościoła – recepta na szczęścieDec, Ignacy (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Od wdzięczności za Eucharystię i kapłaństwo do wzajemnej służbyDec, Ignacy (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Mirosław Wróbel, Synagoga a rodzący się Kościół. Studium egzegetyczno-teologiczne Czwartej Ewangelii (J 9,22; 12,42; 16,2), Studia Biblica 3, Instytut Teologii Biblijnej VERBUM, Kielce 2002, ss. 276Rosik, Mariusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »