Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2003, R. 11, Nr 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/18446
Przeglądaj
Przeglądaj Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2003, R. 11, Nr 2 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 81
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „Tożsamość człowieka a jego postawa prospołeczna” – Sympozjum Teologii Fundamentalnej (Katowice, 22-24 września 2003 r.)Dołganiszewska, Elżbieta (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Eucharystia – wielką tajemnicą wiary, Eucharystia buduje KościółLec, Zdzisław (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Jedyne kryterium bycia chrześcijaninemMałachowski, Andrzej (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja „Światło na oświecenie pogan”Siemieniewski, Andrzej (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Gewissen, Wahrheit und die Würde des Menschen zur Gewissenslehre Johannes Pauls IISchwaderlapp, Dominik (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Autor artykułu przedstawia w sposób źródłowy naukę kard. Karola Wojtyły, obecnego papieża Jana Pawła II, o sumieniu. W swoich rozważaniach bazuje głównie na dwóch dziełach, w którym jest wyłożona nauka u sumieniu: Osoba i czyn oraz encyklice Veritatis splendor. Autor rozwija postawiony problem w czterech odcinkach. Najpierw ukazuje wizję osoby kard. Wojtyły, wychodząc od wyróżnienia w człowieku dwóch dynamizmów, określanych wyrażeniami: „coś dzieje się w człowieku” i „człowiek działa” Pierwszy wyznacza obszar somatyki (natury), drugi – osoby. Autor rozwija Wojtyłową tezę, że osoba staje się poprzez działanie, które jest dobre lub złe. W drugiej części autor ukazuje, na podstawie tekstów, jak to w sumieniu ludzkim uwidacznia się powiązanie wolności z prawdą. W trzeciej części rozważa o obowiązku – powinności, gdzie ma miejsce złączenie prawdy z czynem. Wreszcie w czwartej części mówi o odpowiedzialności, która jest konsekwencją rozstrzygnięcia powziętego przez sumienie. Autor konkluduje, że sumienie jest miejscem, w którym spotykają się godność człowieka, wolność i prawda. Uwydatnia także wymiar transcendentny osoby, ukazując jej otwarcie na absolutny Byt Osobowy. Ostatecznie więc antropologia kard. Wojtyły prowadzi do teologii.Pozycja Aby zajaśniała w nas Wielkanoc!Biskup, Marian (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Miłosierdzie i cierpliwość BogaWołyniec, Włodzimierz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Boże obietnice umocnieniem na wielkopostnej drodzePietkiewicz, Rajmund (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Teologiczne podstawy egzorcyzmówFerdek, Bogdan (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Wojna sprawiedliwa? Przesłanie moralne Kościoła, red. J. Nagórny, M. Pokrywka, Wydawnictwo KUL, Lublin 2003, ss. 275Reroń, Tadeusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Ile teologii potrzebuje Europa?Juros, Helmut (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)How many theology is needed in Europe? – this is a question about God and a question about our responsibility for thinking service in the Church in Europe. Polish history has his own place in Europe not only in historical and economical way, but also in spiritual influences, as exchange of thought among the monasteries, shrines and universities through the centuries. Here, in Poland worked many famous scientists, philosophers, theologians, artists, writers, Nobel prizewinners, mystics and humanists. Here, in Poland, strikes of heart of European culture. Europe needs religion and theology, but sometimes does it like as supermarket of ideas and values with many possibilities and choices: this is acceptable, that is not acceptable. Religion is not a private area of human being, because of man is homo religiosus, so it wanted to be manifested in every possible way in public life of all European nations. So more important is question: What kind of theology is needed in Europe? Answer is very short, true theology, authentic knowledge of God, who reveal himself as God and as a man for all men. Theology has its own identity and is separately discipline of science. Theology is not only a “antropological need” or “very rich language” and is not possible to reduce it only to social relations, utilitarian ethic and arational esoteric. Modern theology is ill, weak in subject and finding solutions of human problems. Reveal truth and human life must be connected with Jesus Christ. Against this theology put attention for more and more complicate psychosocial discussions and moral battles, forgetting where is a mosquito and where is an elephant. Today theology must answer for human problems in request of God in context of modern culture.Pozycja Mieć pokój w sercuBorecki, Krzysztof (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Jacques Dupuis SJ, Chrześcijaństwo i religie. Od konfrontacji do dialogu, Wydawnictwo WAM, Kraków 2003, seria „Myśl teologiczna”, t. XL, ss. 356Małachowski, Andrzej (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Trzy dary w Jezusowym TestamencieCembrowicz, Paweł (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja „Pokój wam! Jak Ojciec mnie posłał, tak i Ja was posyłam”Łuźniak, Adam (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Wrocław – miasto życia i działalności Sługi Bożego ks. Roberta SpiskegoMachał, Michał (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Przyszłość cywilizacji Zachodu (materiały z sympozjum zorganizowanego przez Katedrę Filozofii Kultury KUL), Lublin 2003, ss. 199Dec, Ignacy (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja „Kto mnie miłuje będzie zachowywał moje przykazania, a Ojciec mój umiłuje go i do niego przyjdziemy”Łuźniak, Adam (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja On mi przebaczył!!!Biskup, Marian (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Grzech jako niewola w teologii Nowego TestamentuBramorski, Jacek (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)