Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2003, R. 11, Nr 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/18446
Przeglądaj
Przeglądaj Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2003, R. 11, Nr 2 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 81
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja 41. Sympozjum Biblistów Polskich (Koszalin 17-18 września 2003 r.)Jezierska, Ewa (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Aby zajaśniała w nas Wielkanoc!Biskup, Marian (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Benignus Józef Wanat OCD, Drukarnia Karmelu Fortecy Najświętszej Maryi Panny w Berdyczowie. Działalność wydawnicza i poligraficzna Karmelitów Bosych w Berdyczowie na Ukrainie, Wydawnictwo Karmelitów Bosych, Kraków 2002, ss. 167 i il.Dąbrowski, Jan (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Bóg „daje” i „czeka”Szafulski, Andrzej (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Boże obietnice umocnieniem na wielkopostnej drodzePietkiewicz, Rajmund (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Card. Zenon Grocholewski, La filosofia del diritto di Giovanni Paulo II, Editrice FALMA EDIUM, Roma 2003, ss. 63Dec, Ignacy (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Chantal Delsol, Esej o człowieku późnej nowoczesności, tłum. M. Kowalska, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2003Wadowski, Jan (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Christoph Dohmen, Die Bibel und ihre Auslegung, C.H. Beck Verlag, München 1998, ss. 112Misiewicz, Janusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Chrystus PasterzemMałachowski, Andrzej (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Chrześcijańska filozofia odpoczynkuSzafulski, Andrzej (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Chrześcijaństwo – wiosną EuropyKowalski, Jan (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Die Bibel, erschlossen und kommentiert von Hubertus Halbfas, Patmos Düsseldorf, 2001, ss. 599Misiewicz, Janusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Eucharystia – wielką tajemnicą wiary, Eucharystia buduje KościółLec, Zdzisław (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Gewissen, Wahrheit und die Würde des Menschen zur Gewissenslehre Johannes Pauls IISchwaderlapp, Dominik (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Autor artykułu przedstawia w sposób źródłowy naukę kard. Karola Wojtyły, obecnego papieża Jana Pawła II, o sumieniu. W swoich rozważaniach bazuje głównie na dwóch dziełach, w którym jest wyłożona nauka u sumieniu: Osoba i czyn oraz encyklice Veritatis splendor. Autor rozwija postawiony problem w czterech odcinkach. Najpierw ukazuje wizję osoby kard. Wojtyły, wychodząc od wyróżnienia w człowieku dwóch dynamizmów, określanych wyrażeniami: „coś dzieje się w człowieku” i „człowiek działa” Pierwszy wyznacza obszar somatyki (natury), drugi – osoby. Autor rozwija Wojtyłową tezę, że osoba staje się poprzez działanie, które jest dobre lub złe. W drugiej części autor ukazuje, na podstawie tekstów, jak to w sumieniu ludzkim uwidacznia się powiązanie wolności z prawdą. W trzeciej części rozważa o obowiązku – powinności, gdzie ma miejsce złączenie prawdy z czynem. Wreszcie w czwartej części mówi o odpowiedzialności, która jest konsekwencją rozstrzygnięcia powziętego przez sumienie. Autor konkluduje, że sumienie jest miejscem, w którym spotykają się godność człowieka, wolność i prawda. Uwydatnia także wymiar transcendentny osoby, ukazując jej otwarcie na absolutny Byt Osobowy. Ostatecznie więc antropologia kard. Wojtyły prowadzi do teologii.Pozycja Grzech jako niewola w teologii Nowego TestamentuBramorski, Jacek (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Hans Urs von Balthasar, Wiarygodna jest tylko miłość, tłum. ks. E. Piotrowski, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002, ss. 133Wadowski, Jan (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Ile teologii potrzebuje Europa?Juros, Helmut (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)How many theology is needed in Europe? – this is a question about God and a question about our responsibility for thinking service in the Church in Europe. Polish history has his own place in Europe not only in historical and economical way, but also in spiritual influences, as exchange of thought among the monasteries, shrines and universities through the centuries. Here, in Poland worked many famous scientists, philosophers, theologians, artists, writers, Nobel prizewinners, mystics and humanists. Here, in Poland, strikes of heart of European culture. Europe needs religion and theology, but sometimes does it like as supermarket of ideas and values with many possibilities and choices: this is acceptable, that is not acceptable. Religion is not a private area of human being, because of man is homo religiosus, so it wanted to be manifested in every possible way in public life of all European nations. So more important is question: What kind of theology is needed in Europe? Answer is very short, true theology, authentic knowledge of God, who reveal himself as God and as a man for all men. Theology has its own identity and is separately discipline of science. Theology is not only a “antropological need” or “very rich language” and is not possible to reduce it only to social relations, utilitarian ethic and arational esoteric. Modern theology is ill, weak in subject and finding solutions of human problems. Reveal truth and human life must be connected with Jesus Christ. Against this theology put attention for more and more complicate psychosocial discussions and moral battles, forgetting where is a mosquito and where is an elephant. Today theology must answer for human problems in request of God in context of modern culture.Pozycja Istnieje jeden Bóg w trzech odrębnych Osobach: Bóg Ojciec, Syn Boży i Duch ŚwiętyLec, Zdzisław (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja J. Ciecieląg, Poncjusz Piłat, prefekt Judei, seria „Biblioteka Zwojów. Tło Nowego Testamentu”, t. XI, red. J. Chmiel, Z.J. Kapera, S. Mędala, The Enigma Press, Kraków – Mogilany 2003, ss. 152Rosik, Mariusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Jacques Dupuis SJ, Chrześcijaństwo i religie. Od konfrontacji do dialogu, Wydawnictwo WAM, Kraków 2003, seria „Myśl teologiczna”, t. XL, ss. 356Małachowski, Andrzej (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)