Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2006, T. 26
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/18024
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2006, T. 26 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 31
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Manfred Lochbrunner, Hans Urs von Balthasar und seine Philosophenfreunde. Fünf Doppelporträts, Würzburg: Echter Verlag 2005, ss. 236, ISBN 3-429-02740-3.Wolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Przymioty i dobra małżeństwa z uwzględnieniem orzecznictwa sądu duchownego w Opolu jako trybunału pierwszej instancji dla diecezji opolskiej i gliwickiej w latach 1994-2004Szymański, Andrzej (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja M. Romanek (red.), Święty Tomasz teolog. Wybór studiów, Warszawa-Kęty: Wydawnictwo Antyk 2005, ss. 496, ISBN 83-89637-22-7Mycek, Stanisław (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Mandatum w średniowiecznej liturgii śląskiejWolnik, Franciszek (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Sprawozdanie z XII roku działalności naukowo-dydaktycznej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu OpolskiegoJaskóła, Piotr (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Zasady interpretacji ustaw kościelnych ujęte w kan. 17 KPKDzierżoń, Ginter (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Od kratek konfesjonału do kultury podglądania? Refleksje płynące z konfrontacji między kulturą chrześcijańską a zjawiskiem kultury popularnejCelary, Ireneusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Psychopatologiczne przejawy życia religijnegoKrok, Dariusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Religion is consistently considered to be an integral part of human life. The relationship between religiosity and psychopathology has been explored in many ways. The article concentrates on psychopathological symptoms of religious life and tries to investigate which factors are responsible for pathological behaviour in this field. It starts with describing the main methodological issues of abnormal psychology i.e. the concept of pathology and definitions of abnormality. The discussion of the terms “madness” and “insanity” leads us on to those areas of thinking and behaving that appear to deviate from normal modes of functioning. However, deciding what proper and appropriate examples of psychopathology are is not easy. As we noted, someone’s deviating behaviour from accepted norms and patterns does not mean that the person is suffering from a mental or psychiatric illness. Then, the article provides an insight into four major fields of psychopathology of religious life: neurotic concept of God, pathological guilt, religious-moral compulsions and scruples, and relationships between mental illnesses and religious behaviour. Each issue is precisely analysed from a psychological and psychiatric point of view. References to religious aspects of human life are also made. Having researched these areas we come to the conclusion that in most cases individuals showing pathological religious behaviour were insane already and have simply chosen to express their troubles in a religious way, using ideas from their religions, just as other patients may use the latest scientific or technological findings to justify their pathological thinking. Mental health is associated with intrinsic religiosity, but not so much with extrinsic. Surveys of literature find that it might by attributed to a strong impact made by the system of religious beliefs. The conclusions support clinical observations that the primary factor in explaining pathological functioning in religious patients is not their personal religious commitment but their underlying psychopathology.Pozycja Zredukowany człowiek. Kilka krytycznych uwag na temat antropologicznych założenia pluralistycznej teologii religiiMycek, Stanisław (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Teoria aktu i możności a źródła dynamizmu bytu ludzkiego. Studium Gallusa Mansera interpretacji teorii aktu i możnościDuma, Tomasz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)The dynamism is one of the fundamental manifestations of the human being. The explanation of its sources is a necessary step towards an understanding of the man. As an object of the article the human dynamism in aspects of its existence and action is taken. Refering to the works of Gallus Manser the undertaken analyses are based on the theory of act and potency, as each of these specified aspects can actualize the potentiality of the being composed by its act and potency. There is demonstrated that the existence of human soul and its essence are revealed by an analysis of the hylemorfic structure of the man. It leads to a conclusion, that the human soul must be created by God directly, since its existence is not identical with its essence. As the act of body the soul is a principle of human existence and a source of all its perfection. As the soul is not a pure act, then its action is realized by faculties, which are its direct source. The nature and activity of the faculties as well as their bilateral cooperation are explained by the theory of act and potency.Pozycja Inter Arma Caritas. L’Ufficio Informazioni Vaticano per i prigionieri di guerra istituito da Pio XII (1939-1947) (Collectanea Archivi Vaticani 52), Presentazione: Sergio Pagano, 1.1: Inventario ‒ a cura di Francesca Di Giovanni e Giuseppina Roselli, t. II: Documenti ‒ a cura di Francesca Di Giovanni e Giuseppina Roselli, Città del Vaticano 2004, ss. 1474, ISBN 88-85042-39-2.Kopiec, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Teologiczne i symboliczne treści portali kościelnych w średniowieczuLippa, Wojciech (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Alvin Dueck, Cameron Lee (wyd.), Why psychology needs theology, Grand Rapids: Mich. Eerdmans, 2005, ss. 206, ISBN 0-8028-2907-4Krok, Dariusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Eschatologiczny wymiar współczesnej antropologii teologicznejKucza, Grzegorz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)In his earthly life a man goes through the process of his personality development and his cooperation with God’s grace form the basis of this development. The problem of a man does not exist only within the present time. It is necessary to extend beyond earthly life and history in order to understand and acknowledge greatness and destiny of a man. There is a clear correlation between his life on earth today and his destiny. In the constant quest for everything that is ultimate or final to a man, anthropology is in some way linked with eschatology.Pozycja Sztuka jako narzędzie filozofii. Idea wglądu w podstawy bytu w „Narodzinach tragedii” F. NietzschegoPiecuch, Joachim (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Poglądy metaetyczne Józefa M. Bocheńskiego w okresie analitycznymWolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Henryk Misztal, Le cause di canonizzazione. Storia e procedura, tł. [z polskiego] A.M. Martinelli, R. Chowaniec, Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 2005, ss. 590, ISBN 88-209-7781-8 (tyt oryg.: Prawo kanonizacyjne. Instytucje prawa materialnego, zarys historii, procedura)Kuc, Piotr (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Wartości jako fundament treściowego przekazu edukacji religijnej w rodzinieStala, Józef (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Śmierć jako początek zmartwychwstania w świetle koncepcji ostatecznej decyzjiNowak, Joachim (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Źródła i specyfika XVI-wiecznych dyskusji teologicznych w „kwestii Indii”Miotk, Andrzej (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)The subject of the treatise refers to theological debates on the so-called “Indian question”, which arose due to Columbus’ discovery travels and the Spanish conquest of the “New World” The author gives a brief description of the attempts to justify the conquest within the mission patronage based on “Alexandrian donation”, as well as some problems connected with setting anthropological, legal and theological status of the Indian population. The justification of the Spanish invasions, which was contained in Requerimiento (1513), gave the Spanish authorities the right to use force towards the Indians who offered resistance. The “Salamanca School” played an important role in reflecting upon the Indian rights and defending their freedom; some theologians and Dominican missionaries, like Antonio Montesiono, Pedro da Cordoba, Bartolome de Las Casas, Francesco de Vitoria, Domingo and Pedro de Soto, were closely connected with that School. The situation of the Indians was, however, predominantly affected by the views of John Mair, Juan Sepulveda and some other theologians, who refused to acknowledge the Indians as full-right-humans, considering them to be slaves, according to Aristotle’s concept of “barbarians” and the so-called “sins against nature”, allegedly committed by the Indians. A renewal of scholastic theology, which took place mainly in Salamanca, made it possible to work out new theological arguments in defense of rationalism, freedom and property with regard to the Indians. It was due to drawing a distinction between the natural and supernatural order. The scholastic thinkers emphasized the autonomy of natural order, which cannot be disturbed by either sin or grace; grace can merely lead to its improvement. Consequently, all people are equal since they can tell the difference between the good and the evil thanks to the natural light of the mind. Thanks to such people as Bartolome de Las Casas and Francesco de Vitoria an ethical aspect of colonizing the Indians found expression. Chiapas Las Casas, later to become bishop, fervently unmasked injustice done to the Indians, and his famous dispute with the royal theologian Juan Sepulveda in Valladolid (1550) provided an opportunity to question all reasons for America’s conquest and reject Aristotle’s philosophical concepts as arguments to legitimize unjust enslavement of the Indians.