Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2006, T. 26
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/18024
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2006, T. 26 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 31
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Sztuka jako narzędzie filozofii. Idea wglądu w podstawy bytu w „Narodzinach tragedii” F. NietzschegoPiecuch, Joachim (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Henryk Misztal, Le cause di canonizzazione. Storia e procedura, tł. [z polskiego] A.M. Martinelli, R. Chowaniec, Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 2005, ss. 590, ISBN 88-209-7781-8 (tyt oryg.: Prawo kanonizacyjne. Instytucje prawa materialnego, zarys historii, procedura)Kuc, Piotr (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Weizsäckers Projekt der geschichtlichen AnthropologieDrożdż, Michał (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Dorobek naukowy Carla Friedricha von Weizsäckera obejmuje bardzo szeroki wachlarz dziedzin i zagadnień, począwszy od badań nad podstawami współczesnej fizyki, filozoficznych analiz z pogranicza filozofii nauki, esejów fenomenologicznych, prac z zakresu historii filozofii, przenikniętych platońskim idealizmem, poprzez prace dotyczące problemów religii, teologii, aż do jego aktywnego udziału w polityce i zaangażowania w przezwyciężenie palących problemów współczesności, takich jak: pokój, etyka odpowiedzialności, wolność i odpowiedzialność badań naukowych. Podstawowym pojęciem, pojawiającym się w jego toku myślenia, jest pojęcie czasu. Odgrywa ono w jego analizach rzeczywistości zasadniczą rolę, szczególnie zaś wykorzystywane jest w próbie odnalezienia dróg do poznania i odtworzenia jedności przyrody, w próbie rozumienia Jedności fizyki” i jej rekonstrukcji w duchu neokantowskim oraz w próbie szukania i analiz warunków możliwości nauki. Weizsäcker traktuje pojęcia „faktyczność” i „możliwość”, w których się niejako manifestuje struktura czasu jako pojęcia fundamentalne, nieredukowalne aktualnie do żadnych innych pojęć. Wyjaśnienie, bliższa definicja i określenie tych pojęć dokonuje się w praktycznym kontekście i przy pomocy kryteriów pragmatycznych. Pojęcia czasu – według niego – nie można tylko ograniczać do obiektywnego świata doświadczeń fizyki, ale czas wchodzi także w subiektywny obszar ludzkiej zdolności poznawczej, wpływając na kształt ludzkich działań. Weizsäcker uznaje taką strukturę czasu, która normalnie jest ujmowana jako subiektywna świadomość czasu, als objektive Eigenschaft des physischen Naturgeschehens. W naszym artykule staramy się przedstawić szkicowo projekt antropologii opartej na jego koncepcji czasu. Nasze analizy mają na celu pokazać, jak Weizsäcker próbuje przenieść i zastosować rozumienie struktur czasowych i czasowej orientacji, ukierunkowania w czasie, które należą według niego do podstawowych warunków ludzkiego działania, do obszaru antropologii. Zasadniczą myślą, wokół której koncentruje się koncepcja historycznej antropologii Weizsäckera, jest wpływ rozumienia struktury czasu na życie i działania człowieka, na charakter jego naukowych poszukiwań i badań.Pozycja Śmierć jako początek zmartwychwstania w świetle koncepcji ostatecznej decyzjiNowak, Joachim (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Wartości jako fundament treściowego przekazu edukacji religijnej w rodzinieStala, Józef (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Poglądy metaetyczne Józefa M. Bocheńskiego w okresie analitycznymWolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Źródła i specyfika XVI-wiecznych dyskusji teologicznych w „kwestii Indii”Miotk, Andrzej (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)The subject of the treatise refers to theological debates on the so-called “Indian question”, which arose due to Columbus’ discovery travels and the Spanish conquest of the “New World” The author gives a brief description of the attempts to justify the conquest within the mission patronage based on “Alexandrian donation”, as well as some problems connected with setting anthropological, legal and theological status of the Indian population. The justification of the Spanish invasions, which was contained in Requerimiento (1513), gave the Spanish authorities the right to use force towards the Indians who offered resistance. The “Salamanca School” played an important role in reflecting upon the Indian rights and defending their freedom; some theologians and Dominican missionaries, like Antonio Montesiono, Pedro da Cordoba, Bartolome de Las Casas, Francesco de Vitoria, Domingo and Pedro de Soto, were closely connected with that School. The situation of the Indians was, however, predominantly affected by the views of John Mair, Juan Sepulveda and some other theologians, who refused to acknowledge the Indians as full-right-humans, considering them to be slaves, according to Aristotle’s concept of “barbarians” and the so-called “sins against nature”, allegedly committed by the Indians. A renewal of scholastic theology, which took place mainly in Salamanca, made it possible to work out new theological arguments in defense of rationalism, freedom and property with regard to the Indians. It was due to drawing a distinction between the natural and supernatural order. The scholastic thinkers emphasized the autonomy of natural order, which cannot be disturbed by either sin or grace; grace can merely lead to its improvement. Consequently, all people are equal since they can tell the difference between the good and the evil thanks to the natural light of the mind. Thanks to such people as Bartolome de Las Casas and Francesco de Vitoria an ethical aspect of colonizing the Indians found expression. Chiapas Las Casas, later to become bishop, fervently unmasked injustice done to the Indians, and his famous dispute with the royal theologian Juan Sepulveda in Valladolid (1550) provided an opportunity to question all reasons for America’s conquest and reject Aristotle’s philosophical concepts as arguments to legitimize unjust enslavement of the Indians.Pozycja Organy w kościołach i instytucjach kościelnych na terenie parafii katedralnej w OpoluPoźniak, Grzegorz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Inter Arma Caritas. L’Ufficio Informazioni Vaticano per i prigionieri di guerra istituito da Pio XII (1939-1947) (Collectanea Archivi Vaticani 52), Presentazione: Sergio Pagano, 1.1: Inventario ‒ a cura di Francesca Di Giovanni e Giuseppina Roselli, t. II: Documenti ‒ a cura di Francesca Di Giovanni e Giuseppina Roselli, Città del Vaticano 2004, ss. 1474, ISBN 88-85042-39-2.Kopiec, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Teoria aktu i możności a źródła dynamizmu bytu ludzkiego. Studium Gallusa Mansera interpretacji teorii aktu i możnościDuma, Tomasz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)The dynamism is one of the fundamental manifestations of the human being. The explanation of its sources is a necessary step towards an understanding of the man. As an object of the article the human dynamism in aspects of its existence and action is taken. Refering to the works of Gallus Manser the undertaken analyses are based on the theory of act and potency, as each of these specified aspects can actualize the potentiality of the being composed by its act and potency. There is demonstrated that the existence of human soul and its essence are revealed by an analysis of the hylemorfic structure of the man. It leads to a conclusion, that the human soul must be created by God directly, since its existence is not identical with its essence. As the act of body the soul is a principle of human existence and a source of all its perfection. As the soul is not a pure act, then its action is realized by faculties, which are its direct source. The nature and activity of the faculties as well as their bilateral cooperation are explained by the theory of act and potency.Pozycja M. Romanek (red.), Święty Tomasz teolog. Wybór studiów, Warszawa-Kęty: Wydawnictwo Antyk 2005, ss. 496, ISBN 83-89637-22-7Mycek, Stanisław (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Kurt Hübner, Glaube und Denken. Dimensionen der Wirklichkeit, Tübingen: Mohr Siebeck 2004, ss. 625, ISBN 3-16-148429-0Cichoń, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Manfred Lochbrunner, Hans Urs von Balthasar und seine Philosophenfreunde. Fünf Doppelporträts, Würzburg: Echter Verlag 2005, ss. 236, ISBN 3-429-02740-3.Wolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Teologiczne i symboliczne treści portali kościelnych w średniowieczuLippa, Wojciech (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Eschatologiczny wymiar współczesnej antropologii teologicznejKucza, Grzegorz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)In his earthly life a man goes through the process of his personality development and his cooperation with God’s grace form the basis of this development. The problem of a man does not exist only within the present time. It is necessary to extend beyond earthly life and history in order to understand and acknowledge greatness and destiny of a man. There is a clear correlation between his life on earth today and his destiny. In the constant quest for everything that is ultimate or final to a man, anthropology is in some way linked with eschatology.Pozycja Czy relikt Komunii Świętej pod dwiema postaciami w diecezji wrocławskiej w XV wieku?Dola, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Ewangelia Izajasza w Liście do RzymianLorek, Piotr (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)It may be observed that Apostle Paul explicitly refers to the concept of the Gospel (using a noun ϵύαγγϵλιον and a verb ϵύαγγϵλίζω) in the Letter to Romans in its strategic rhetorical points (inter alia at the beginnings and ends of the ancient epistolary components). This suggests that the theme of the letter is the Gospel. The question arises about the source for Paul’s formulation of the Gospel. The article proposes that it comes from the book of Isaiah. The argument is that in the surroundings of the passages in which Paul directly mentions the Gospel one finds quotations from Isaiah, and in one case the quotation from LXX Isaiah itself contains the verb ϵύαγγϵλίζω. Once this compository aspect is noticed, what remains is to interpret Paul’s Gospel fragments in the light of the citations from and allusions to Isaiah as well as in the general message of the prophet. The intertextual analysis provides a typological picture of the return of Israel from the exile in Babylon with its various topics, that function as a type for Paul’s Gospel. This typological interpretation allows the reader to comprehend the nuances of the presentation of the Gospel in the Letter to Romans more clearly.Pozycja Zasady interpretacji ustaw kościelnych ujęte w kan. 17 KPKDzierżoń, Ginter (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Alvin Dueck, Cameron Lee (wyd.), Why psychology needs theology, Grand Rapids: Mich. Eerdmans, 2005, ss. 206, ISBN 0-8028-2907-4Krok, Dariusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Przymioty i dobra małżeństwa z uwzględnieniem orzecznictwa sądu duchownego w Opolu jako trybunału pierwszej instancji dla diecezji opolskiej i gliwickiej w latach 1994-2004Szymański, Andrzej (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)