Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2006, T. 26
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/18024
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Psychopatologiczne przejawy życia religijnegoKrok, Dariusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Religion is consistently considered to be an integral part of human life. The relationship between religiosity and psychopathology has been explored in many ways. The article concentrates on psychopathological symptoms of religious life and tries to investigate which factors are responsible for pathological behaviour in this field. It starts with describing the main methodological issues of abnormal psychology i.e. the concept of pathology and definitions of abnormality. The discussion of the terms “madness” and “insanity” leads us on to those areas of thinking and behaving that appear to deviate from normal modes of functioning. However, deciding what proper and appropriate examples of psychopathology are is not easy. As we noted, someone’s deviating behaviour from accepted norms and patterns does not mean that the person is suffering from a mental or psychiatric illness. Then, the article provides an insight into four major fields of psychopathology of religious life: neurotic concept of God, pathological guilt, religious-moral compulsions and scruples, and relationships between mental illnesses and religious behaviour. Each issue is precisely analysed from a psychological and psychiatric point of view. References to religious aspects of human life are also made. Having researched these areas we come to the conclusion that in most cases individuals showing pathological religious behaviour were insane already and have simply chosen to express their troubles in a religious way, using ideas from their religions, just as other patients may use the latest scientific or technological findings to justify their pathological thinking. Mental health is associated with intrinsic religiosity, but not so much with extrinsic. Surveys of literature find that it might by attributed to a strong impact made by the system of religious beliefs. The conclusions support clinical observations that the primary factor in explaining pathological functioning in religious patients is not their personal religious commitment but their underlying psychopathology.Pozycja Zasady interpretacji ustaw kościelnych ujęte w kan. 17 KPKDzierżoń, Ginter (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Teoria aktu i możności a źródła dynamizmu bytu ludzkiego. Studium Gallusa Mansera interpretacji teorii aktu i możnościDuma, Tomasz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)The dynamism is one of the fundamental manifestations of the human being. The explanation of its sources is a necessary step towards an understanding of the man. As an object of the article the human dynamism in aspects of its existence and action is taken. Refering to the works of Gallus Manser the undertaken analyses are based on the theory of act and potency, as each of these specified aspects can actualize the potentiality of the being composed by its act and potency. There is demonstrated that the existence of human soul and its essence are revealed by an analysis of the hylemorfic structure of the man. It leads to a conclusion, that the human soul must be created by God directly, since its existence is not identical with its essence. As the act of body the soul is a principle of human existence and a source of all its perfection. As the soul is not a pure act, then its action is realized by faculties, which are its direct source. The nature and activity of the faculties as well as their bilateral cooperation are explained by the theory of act and potency.Pozycja Od kratek konfesjonału do kultury podglądania? Refleksje płynące z konfrontacji między kulturą chrześcijańską a zjawiskiem kultury popularnejCelary, Ireneusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Poglądy metaetyczne Józefa M. Bocheńskiego w okresie analitycznymWolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja „Oberschlesisches Jahrbuch” 20 (2004), Hans-Ludwig Abmeier, Peter Chmiel i in. (red.), Münster: Aschendorff Verlag, 2006, ss. 286, ISBN 3-402-02493-4Gębołyś, Zdzisław (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Zredukowany człowiek. Kilka krytycznych uwag na temat antropologicznych założenia pluralistycznej teologii religiiMycek, Stanisław (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Źródła i specyfika XVI-wiecznych dyskusji teologicznych w „kwestii Indii”Miotk, Andrzej (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)The subject of the treatise refers to theological debates on the so-called “Indian question”, which arose due to Columbus’ discovery travels and the Spanish conquest of the “New World” The author gives a brief description of the attempts to justify the conquest within the mission patronage based on “Alexandrian donation”, as well as some problems connected with setting anthropological, legal and theological status of the Indian population. The justification of the Spanish invasions, which was contained in Requerimiento (1513), gave the Spanish authorities the right to use force towards the Indians who offered resistance. The “Salamanca School” played an important role in reflecting upon the Indian rights and defending their freedom; some theologians and Dominican missionaries, like Antonio Montesiono, Pedro da Cordoba, Bartolome de Las Casas, Francesco de Vitoria, Domingo and Pedro de Soto, were closely connected with that School. The situation of the Indians was, however, predominantly affected by the views of John Mair, Juan Sepulveda and some other theologians, who refused to acknowledge the Indians as full-right-humans, considering them to be slaves, according to Aristotle’s concept of “barbarians” and the so-called “sins against nature”, allegedly committed by the Indians. A renewal of scholastic theology, which took place mainly in Salamanca, made it possible to work out new theological arguments in defense of rationalism, freedom and property with regard to the Indians. It was due to drawing a distinction between the natural and supernatural order. The scholastic thinkers emphasized the autonomy of natural order, which cannot be disturbed by either sin or grace; grace can merely lead to its improvement. Consequently, all people are equal since they can tell the difference between the good and the evil thanks to the natural light of the mind. Thanks to such people as Bartolome de Las Casas and Francesco de Vitoria an ethical aspect of colonizing the Indians found expression. Chiapas Las Casas, later to become bishop, fervently unmasked injustice done to the Indians, and his famous dispute with the royal theologian Juan Sepulveda in Valladolid (1550) provided an opportunity to question all reasons for America’s conquest and reject Aristotle’s philosophical concepts as arguments to legitimize unjust enslavement of the Indians.Pozycja Ewangelia Izajasza w Liście do RzymianLorek, Piotr (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)It may be observed that Apostle Paul explicitly refers to the concept of the Gospel (using a noun ϵύαγγϵλιον and a verb ϵύαγγϵλίζω) in the Letter to Romans in its strategic rhetorical points (inter alia at the beginnings and ends of the ancient epistolary components). This suggests that the theme of the letter is the Gospel. The question arises about the source for Paul’s formulation of the Gospel. The article proposes that it comes from the book of Isaiah. The argument is that in the surroundings of the passages in which Paul directly mentions the Gospel one finds quotations from Isaiah, and in one case the quotation from LXX Isaiah itself contains the verb ϵύαγγϵλίζω. Once this compository aspect is noticed, what remains is to interpret Paul’s Gospel fragments in the light of the citations from and allusions to Isaiah as well as in the general message of the prophet. The intertextual analysis provides a typological picture of the return of Israel from the exile in Babylon with its various topics, that function as a type for Paul’s Gospel. This typological interpretation allows the reader to comprehend the nuances of the presentation of the Gospel in the Letter to Romans more clearly.Pozycja Sztuka jako narzędzie filozofii. Idea wglądu w podstawy bytu w „Narodzinach tragedii” F. NietzschegoPiecuch, Joachim (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Das Internationale Edith Stein Institut Würzburg (red.), Edith Stein Jahrbuch, t. XII, Würzburg: Echter Verlag 2006, ss. 168, ISBN 3-429-02790-X; ISBN 978-429-02790-2.Wolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Mandatum w średniowiecznej liturgii śląskiejWolnik, Franciszek (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Przymioty i dobra małżeństwa z uwzględnieniem orzecznictwa sądu duchownego w Opolu jako trybunału pierwszej instancji dla diecezji opolskiej i gliwickiej w latach 1994-2004Szymański, Andrzej (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Wartości jako fundament treściowego przekazu edukacji religijnej w rodzinieStala, Józef (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Organy w kościołach i instytucjach kościelnych na terenie parafii katedralnej w OpoluPoźniak, Grzegorz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Teologiczne i symboliczne treści portali kościelnych w średniowieczuLippa, Wojciech (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Miłość zasadą działalności charytatywnej Kościoła w encyklice papieża Benedykta XVI „Deus caritas est”Smolka, Bonawentura Zygfryd (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Die Gottesherrschaft als zentrale Botschaft Jesu. EinleitungObronczka, Joachim (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)J. Obronczka przytacza na wstępie artykułu opinie teologów, zgodnie z którymi orędzie Jezusa o królestwie Bożym zajmuje centralne miejsce w Jego nauczaniu. W treści artykułu zmierza do interpretacji tych opinii, pokazując relację orędzia o królestwie Bożym do śmierci Jezusa, etyki Jezusa do etyki królestwa Bożego, królestwa Bożego do chrześcijańskiej eschatologii oraz Kościoła do orędzia o królestwie Bożym. Nowotestamentowe źródła nie zawierają wypowiedzi, które mogłyby świadczyć o sprzeczności między śmiercią Jezusa na krzyżu a orędziem o królestwie Bożym. Orędzie to nie zostało zakwestionowane przez krzyż. Krzyżowa śmierć widziana w perspektywie zmartwychwstania Jezusa potwierdziła ostatecznie słowa Jezusa o łaskawej i przebaczającej miłości Boga do człowieka. Orędzie o królestwie Bożym nie zawiera etyki w sensie konstruowania teorii etycznej. Jezus nie dokonuje krytycznej refleksji nad normami i ich uzasadnieniem. Chodzi mu o ukazanie sensu ludzkiego życia i jego kształtowania w kontekście królestwa Bożego. Orędzie o królestwie Bożym zawiera liczne elementy eschatologiczne. Samo królestwo jest wydarzeniem eschatologicznym. Stąd też chrześcijańska refleksja eschatologiczna skupia się na nadziei wypełnienia dziejów i całego stworzenia przy końcu czasów w królestwie Bożym. Kościół i królestwo Boże nie są z sobą tożsame. Z drugiej strony nie można zrozumieć Kościoła w oderwaniu od orędzia o królestwie Bożym. Podstawowym zadaniem Kościoła jest tworzenie przestrzeni, w której mogłaby się urzeczywistniać Boska sprawiedliwość i Boży pokój. Ukazanie chrystologicznego, etycznego, eschatologicznego oraz eklezjologicznego wymiaru orędzia o królestwie Bożym potraktowane zostało przez autora artykułu jako postulat do takiego skonstruowania teologii, by orędzie o królestwie Bożym stanowiło jej zasadniczą treść.Pozycja Śmierć jako początek zmartwychwstania w świetle koncepcji ostatecznej decyzjiNowak, Joachim (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Miejsce i rola Kościoła w całokształcie życia społeczno-moralnego chrześcijanKluz, Marek (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)