Tarnowskie Studia Teologiczne, 2004, T. 23
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/15275
Przeglądaj
Przeglądaj Tarnowskie Studia Teologiczne, 2004, T. 23 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 35
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Podstawy zachowań etycznych w świetle niektórych tekstów BibliiŁach, Jan (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja W szkole biblijnej św. HieronimaŻurek, Antoni (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja Miłosierdzie i miłość. Obserwacje na temat dwóch pojęć w słownictwie biblijnymHałas, Stanisław (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja Praca w życiu i nauczaniu Ojców PustyniKurek, Ryszard (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja Rocznica kanonizacji św. Stanisława (1253-2003)Żurek, Antoni (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja Integralność i integracja teologii. Wyzwania stojące przed teologami na początku nowego wiekuKrólikowski, Janusz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja Teoria czterech sensów Pisma świętego według św. Tomasza z AkwinuMichalik, Andrzej (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja Powstanie idei mesjasza indywidualnegoJelonek, Tomasz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja Personalistyczny paradygmat aksjologii medialnejDrożdż, Michał (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja Śpiewy na uwielbienie po Komunii świętej. Zasady ogólneGarnczarski, Stanisław (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja Osoba ludzka – centrum kanonicznego procesu małżeńskiego (analiza w aspekcie zadań biegłego w procesie małżeńskiego)Rozkrut, Tomasz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja „Miranda prorsus” – zapomniana encyklika Piusa XII – reaktywacjaAdamek, Zbigniew (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)The article given above is an attempt to recall the encyclical by Pope Pius XII entitled Miranda Prorsus, a bit forgotten nowadays. The encyclical was presented in year 1957 and was devoted to the society transmission sources; film, radio and television were particularly matters of Pius XII meditations together with the role of Church in relation to them. The year the encyclical came out those media (especially television) were still a novelty, their expansion was to begin and in the range which nobody predicted then. Detecting and drawing attention to problems connected with it as well as presenting the role of Church regarding them – is a precious and simultaneously underestimated contribution of Pius XII to priestly teaching by Church. His encyclical stands with no doubts at the base of science elaborated by Vatican Ecumenical Council II in the scope. The evidence to that are expressions used in Council’s documents, the same ones used by Pius XII, as well as detailed statement of problems in which Council engaged in this range. The introduction of particular articles in the encyclical Miranda Prorsus presented above allows to notice Pius XII farsightedness, moreover, demonstrates that themes touched by him, in spite of 50 years passage, are still actual. Today, when film, television or at last home pictures influence the society so much, particularly young generation, it is necessary for priests to think over problems connected with mass media development. Reading the encyclical by Pius XII will certainly be of a great assistance.Pozycja Znaczenie biblijnej prawdy o człowieku w kontekście adhortacji „Ecclesia in Europa”Stolarczyk, Ireneusz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja Ks. dr hab. Michał BednarzŻurek, A. (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja Różaniec – skarb, który trzeba odkryć. I Bocheńskie Sympozjum Mariologiczne. Bochnia 20 września 2003 r.Królikowski, Janusz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja Jak wyrażano nowość w Nowym TestamencieKozyra, Józef (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja Źródła i redakcje Pięcioksięgu według Aleksandra RoféBrzegowy, Tadeusz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja Ks. Andrzej F. Dziuba, Spowiedź małżeńska. Życie małżeńskie a sakramentalna posługa pokuty i pojednania, Kraków: Wydawnictwo „M” 2002, ss. 124Kluz, Marek (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja Potrójne kuszenie Jezusa w opisie pierwszego Ewangelisty (Mt 4,1-11)Paciorek, Antoni (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja Wykład pochwalny charakterystyki Mądrości (Mdr 7,22b-8,1)Poniży, Bogdan (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)In the beginning of the Christian era in the climate of dialogue between Judaism and Hellenism Sophia Salomonos originated in the Alexandrian diaspora. It is a characteristic trait of the Book of Wisdom that the author attributes God’ s actions not only to God Himself, but also to Wisdom (cfr. 10:1-11:1) and to Logos (16:12.25; 18:14-16). The Book of Wisdom is often divided into three parts. The first part (chap. 1: 6:21) describes the temporal and eternal destinies of the righteous and the godless, i.e .the significance of Wisdom for the temporal and eternal life. Part two (6:22-9:18) treats Wisdom, its nature and origin. Part three (chap. 10-19) characterizes the role of Wisdom in the patriarchs’ lives and during the Exodus. In Wis 77:22b-8:1 Wisdom is described in a series of twenty – one (7 x 3) epithets, borrowed largely from Greek philosophy. In Wis 7:25-26 employing a fivefold succession of metaphors (exhalation, effluence, effulgence, mirror, image), the author states quite emphatically that Wisdom is an emanation from God’s power, glory, light, goodness. Attributes and epithets are mostly hapax legomena in the Bible. The NT uses these epithets in Christology.