Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2011, T. 31
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/18129
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2011, T. 31 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 29
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Człowiek wobec cywilizacji naukowo-technicznej. Perspektywa teologicznaAnderwald, Andrzej (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Magdalenki na Górnym ŚląskuStefaniak, Piotr (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Josepha Ratzingera uzasadnienie syntezy wiary i rozumuCichoń, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Teologiczna perspektywa grzechu w księgach mądrościowych Starego TestamentuAdamczyk, Dariusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Interpretacja aktów dotyczących przywilejówDzierżoń, Ginter (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)In the presented study, the author focused his attention on the issue of acts concerning privileges. The analyses carried out showed that current dispositions concerning the rules of interpretation referring to privileges (can. 77 CIC) remain directly related to classical interpretative rules developed in the period of classical canon law. Furthermore, the author pointed out that regulations included in can. 77 CIC particularly accentuate the nature of a privilege because according to the legal definition of a privilege, this type of a decision by a competent authority is an act of mercy. This is why this objective aspect should be taken into consideration in the interpretation of acts concerning privileges and usually, in reference to such decisions, wide interpretation ought to be in use. With the instances codified in can. 36 § 1 CIC, which remain an exception strict interpretation should be used.Pozycja Paradoksy i aporie chrześcijańskiej idei Boga. Antropologiczna perspektywa ponowoczesnej refleksji religijnejPiecuch, Joachim (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Małżeństwo w nauce pism wyznaniowych Kościołów reformowanychJaskóła, Piotr (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Jürgen Werbick, Einführung in die theologische Wissenschaftslehre, Freiburg 2010, ss. 383, ISBN 978-3-451-30222-0.Cichoń, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Sprawozdanie z działalności Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego w roku akademickim 2010/2011Krok, Dariusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Ostrzeżenie przed chciwością (Łk 12,13-21)Ziaja, Krystian (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Gérard-Henry Baudry, Les symboles du christianisme ancien. Ier-VIIe siècle, Éditions du CERF, Milan 2009, ss. 238, ISBN 978-2-204-08893-0Wójcik, Monika (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Rola cnót kardynalnych w wychowaniu moralnym człowiekaKluz, Marek (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Zaginiona średniowieczna kronika dominikanów opolskichPobóg-Lenartowicz, Anna (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Michał Jagosz, Clero Liberiano a servizio della Salus Populi Romani 1800-2010 (Studia Liberiana: Studi e documenti sulla storia della Basilica Papale e del Capitolo di Santa Maria Maggiore. Edizioni Capitolo Liberiano 2), Lisanti Editore, Roma 2011, ss. 511, il.Kopiec, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Stephen O’Shea, Morze wiary. Islam i chrześcijaństwo w świecie śródziemnomorskim doby średniowiecza, tł. R. Kot, Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis” 2009, ss. 432, ISBN 978-83-7510-087-7.Górecki, Piotr (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Pacelli Emilia Paola, The good Earth. Reflection on Evangelization, International Secretariat of the Pontifical Missionary Union „Propaganda Fide”, Rome 2010, ss. 347.Gajda, Janusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Małżeństwo, rodzina i wychowanie w nauczaniu św. Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29 (2009), t. LIII-LIV, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Ośrodek Badań nad Antykiem Chrześcijańskim, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2010, ss. 1125.Marczewski, Marek (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Leszka Kołakowskiego refleksja nad sensem w historii i sensownością dziejówStefanik, Grzegorz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)The subject of the meaning of history is one of main problems with which Leszek Kołakowski struggled through the whole his intellectual path. At the beginning of his academic career, when he joined the communist party, he also adopted Marxist theory of the law of development of human history. Very soon however he became disappointed with mainstream in politics and philosophy in Poland. This caused changes in his approach to the question of the meaning of history which evolved in time and brought him nearer to theological approach. According to Kołakowski, a scientist, who wants to ask about intelligibility of history, has to look at it as a whole. He says, that we are facing the alternative: to see the history which is built in logic order (every event receives its meaning from the whole), or to see only events which are entities who have nothing in common with each other. He also doesn’t agree with philosophers of hermeneutic orientation, esp. Gadamer, who wrote, that world and nature show to people their meaning in symbols. Polish Philosopher agrees that everything what happens to us can be important and meaningful, but it doesn’t mean that it is at the same time important for history as such. When Leszek Kołakowski asks about the meaning of history, he has in mind its objective and intrinsic meaning. In this live, we can see it only through the God’s Word and Revelation. Although Kołakowski notices the importance of religion, esp. Christianity, in satisfying human longing for meaning, he remains on the side of skepticism.Pozycja Ks. Andrzej Hanich, Dekanaty i parafie Administracji Apostolskiej Śląska Opolskiego w latach 1945-1946, Wydawnictwo Instytut Śląski, Opole 2009, ss. 548, ISBN 978-83-7126-245-6Kisielewicz, Danuta (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Theological Meaning of the ναὸς in the Sanhedrin Trial of Jesus (Mk 14,58)Mikołajczak, Mieczysław (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Autor zamierza ukazać w artykule, że św. Marek nie usiłuje przedstawić konfrontacji Jezusa z ναὸς, lecz odnosi się w tym kontekście do ἱϵρὸν. W relacji z procesu Jezusa przed Sanhedrynem (Mk 14,53-65) zawarte są fałszywe i niezgodne świadectwa (καί τινϵς άναστάντϵς ϵψϵυδομαρτύρουν κατʼ αύτοῡ λϵγοντϵς — Mk 14,57). Odpowiedź Jezusa stanowi szczególnie groźną perspektywę dotycząca sanktuarium jerozolimskiego (Mk 13,14-23). Słowa te są przestrogą dla Żydów oraz wezwaniem do opamiętania się, że nadchodzi dla świątyni koniec jej czasów. W Mk 14,58 temat ναὸς jest wyakcentowany w sposób szczególny i bardzo wyrazisty. Nie rażą wynikające z istoty tejże relacji braki będące rezultatem jego programowych założeń ewangelicznych, a także (co wyakcentował w sposób szczególny nieunikniony i konsekwentnie, zbliżający się upadek aktualnego sanktuarium jerozolimskiego) kwalifikacje diametralnie przeciwstawne nowego ναὸς, które zastąpi poprzedzającą je świątynię. Autor opracowania podkreśla (jak wynika z kontekstu relacji ewangelicznej), że wszystko pozostaje jakby w oczekiwaniu na nadejście „nowej rzeczywistości”. Nie tylko w Mk 14,58 nie są wyjawione („odsłonięte”) czasy i sposób przejścia od ναὸς żydowskiego do ναὸς eschatologicznego, ale również słowa Jezusa odnośnie tej kwestii odnoszą się w sposób wyjątkowy do Sanhedrynu, a także w znaczeniu ponadczasowym do wszystkich, poddających lekturze i studium tekst procesu Jezusa przed Sanhedrynem w szczególności werset: Mk 14,58, czyli fragment relacji przedstawiający m.in. (wspominane już powyżej) zeznanie fałszywych świadków.