Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2011, T. 31
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/18129
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2011, T. 31 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 29
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Bernhard W. Scholz, Das geistliche Fürstentum Neisse. Eine ländliche Elite unter der Herrschaft des Bischofs (1300-1650) (Paul Mai [red.], Forschungen und Quellen zur Kirchen- und Kulturgeschichte Ostdeutschlands. Im Auftrag des Institutes für Ostdeutsche Kirchen- und Kulturgeschichte 42). Böhlau Verlag, Köln - Weimar - Wien 2011, ss. 488, il., mapy.Kopiec, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Cudowna legenda o powstaniu kościoła Trójcy Świętej w Koszęcinie w 1564 roku i jego restauracji w 1722 rokuGórecki, Piotr (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Człowiek wobec cywilizacji naukowo-technicznej. Perspektywa teologicznaAnderwald, Andrzej (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Gérard-Henry Baudry, Les symboles du christianisme ancien. Ier-VIIe siècle, Éditions du CERF, Milan 2009, ss. 238, ISBN 978-2-204-08893-0Wójcik, Monika (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Interpretacja aktów dotyczących przywilejówDzierżoń, Ginter (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)In the presented study, the author focused his attention on the issue of acts concerning privileges. The analyses carried out showed that current dispositions concerning the rules of interpretation referring to privileges (can. 77 CIC) remain directly related to classical interpretative rules developed in the period of classical canon law. Furthermore, the author pointed out that regulations included in can. 77 CIC particularly accentuate the nature of a privilege because according to the legal definition of a privilege, this type of a decision by a competent authority is an act of mercy. This is why this objective aspect should be taken into consideration in the interpretation of acts concerning privileges and usually, in reference to such decisions, wide interpretation ought to be in use. With the instances codified in can. 36 § 1 CIC, which remain an exception strict interpretation should be used.Pozycja Josepha Ratzingera uzasadnienie syntezy wiary i rozumuCichoń, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Jürgen Werbick, Einführung in die theologische Wissenschaftslehre, Freiburg 2010, ss. 383, ISBN 978-3-451-30222-0.Cichoń, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Ks. Andrzej Hanich, Dekanaty i parafie Administracji Apostolskiej Śląska Opolskiego w latach 1945-1946, Wydawnictwo Instytut Śląski, Opole 2009, ss. 548, ISBN 978-83-7126-245-6Kisielewicz, Danuta (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Ktizeologiczna perspektywa uzdrowienia w szabat człowieka z uschłą ręką (Łk 6,6-11)Nowak, Dominik (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Leszka Kołakowskiego refleksja nad sensem w historii i sensownością dziejówStefanik, Grzegorz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)The subject of the meaning of history is one of main problems with which Leszek Kołakowski struggled through the whole his intellectual path. At the beginning of his academic career, when he joined the communist party, he also adopted Marxist theory of the law of development of human history. Very soon however he became disappointed with mainstream in politics and philosophy in Poland. This caused changes in his approach to the question of the meaning of history which evolved in time and brought him nearer to theological approach. According to Kołakowski, a scientist, who wants to ask about intelligibility of history, has to look at it as a whole. He says, that we are facing the alternative: to see the history which is built in logic order (every event receives its meaning from the whole), or to see only events which are entities who have nothing in common with each other. He also doesn’t agree with philosophers of hermeneutic orientation, esp. Gadamer, who wrote, that world and nature show to people their meaning in symbols. Polish Philosopher agrees that everything what happens to us can be important and meaningful, but it doesn’t mean that it is at the same time important for history as such. When Leszek Kołakowski asks about the meaning of history, he has in mind its objective and intrinsic meaning. In this live, we can see it only through the God’s Word and Revelation. Although Kołakowski notices the importance of religion, esp. Christianity, in satisfying human longing for meaning, he remains on the side of skepticism.Pozycja Magdalenki na Górnym ŚląskuStefaniak, Piotr (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Małżeństwo w nauce pism wyznaniowych Kościołów reformowanychJaskóła, Piotr (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Małżeństwo, rodzina i wychowanie w nauczaniu św. Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29 (2009), t. LIII-LIV, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Ośrodek Badań nad Antykiem Chrześcijańskim, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2010, ss. 1125.Marczewski, Marek (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Michał Jagosz, Clero Liberiano a servizio della Salus Populi Romani 1800-2010 (Studia Liberiana: Studi e documenti sulla storia della Basilica Papale e del Capitolo di Santa Maria Maggiore. Edizioni Capitolo Liberiano 2), Lisanti Editore, Roma 2011, ss. 511, il.Kopiec, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Ostrzeżenie przed chciwością (Łk 12,13-21)Ziaja, Krystian (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Pacelli Emilia Paola, The good Earth. Reflection on Evangelization, International Secretariat of the Pontifical Missionary Union „Propaganda Fide”, Rome 2010, ss. 347.Gajda, Janusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Paradoksy i aporie chrześcijańskiej idei Boga. Antropologiczna perspektywa ponowoczesnej refleksji religijnejPiecuch, Joachim (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Pozycja Powiązania preferencji wartości z dobrostanem psychicznym w ujęciu hedonistycznym i eudajmonistycznymKrok, Dariusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)The main aim of this article is to investigate the relations between preferences of value system and subjective well-being studied in the framework of hedonistic and eudaimonistic traditions. Theories and research concerning value system and subjective well-being were thoroughly presented in order to gain a deep insight into the structures and functions of both concepts. Values are desirable goals, varying in importance, that serve as guiding principles in people’s lives. They represent basic motivations and show robust links to goals. Therefore, they play an important role in forming hedonistic and eudaimonistic well-being. Subjective well-being in the hedonistic perspective reflects a general evaluation of a person’s life in the categories of happiness, while well-being in the eudaimonistic perspective represents optimal human functioning and internal integration. In order to verify the formulated hypotheses 189 people were subjected to four questionnaires: Scheier’s Value Scale, Satisfaction with Life Scale, Positive and Negative Affect Scale, and Psychological Well-Being Scale. The results revealed a number of interesting findings. Values show positive connections with the cognitive dimension of subjective well-being and positive affect, but not with the negative one. Vital, esthetic and sacred values have positive links with an overall satisfaction with life. The more individuals prefer sacred and moral values the higher is the level of eudaimonistic well-being. Actions taken in pursuit of each type of values have psychological consequences that can increase subjective well-being.Pozycja Problem recepcji teologii ikony na ZachodzieJasiewicz, Arkadiusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)This article surveys various ideas around the use of icons in Christianity. Included is a discussion around the historical Orthodox theology of icon and a related critique. Practical suggestions are given regarding the possibility of inclusion of icon in contemporary worship context.Pozycja Przyswajanie wiadomości na lekcji religii w ujęciu nowych dokumentów programowych. Między tradycyjnym a nowoczesnym nauczaniemZellma, Anna (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2011)Various conceptions of teaching religion are being searched for in a modem catechesis didactics. Some researchers follow the modem didactic solutions while others prefer the traditional ones, based on the word. Only few choose an integral approach to the methodology of religious instruction presenting the process of learning by heart and active participation in the teaching-learning process as a didactic value. These discussions influence the conditions and the ways of accomplishing aims and tasks that are recommended in the new curriculum. In connection with it, the analysis made in this article aims at looking for an answer to such questions: how the process of acquiring information during religion lesson is presented in the new religion curriculum and to what extent the proposed methodological solutions show traditional or modem approach to a teaching-learning process during religion instruction. While seeking the answer, at first the term “acquiring information” is explained and next the proposed in the new catechesis core curriculum and new religion syllabus conditions and ways of executing the assumptions of the syllabus are analysed. Finally, the postulated areas of planning and the ways of executing the process of religion teaching where acquiring information does not exclude other methodological solutions but completes them creating an integral wholness, are shown.