Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2016, nr 23
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/12212
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2016, nr 23 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 29
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Sprawozdanie z konferencji naukowej „Małżeństwo i rodzina w nauczaniu i duszpasterskiej praktyce Kościoła”, Koszalin, 16 kwietnia 2016Bujak, Janusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Pozycja Perspektywa ekumeniczna Ukraińskiego Kościoła GreckokatolickiegoTrochanowski, Arkadiusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Katolickie Kościoły wschodnie (KKW) stanowią integralną część Kościoła powszechnego Dekret o Kościołach Wschodnich Katolickich „Orientalium Ecclesiarum” podkreśla, że posiadają one taką samą godność w relacji do siebie oraz do Kościoła łacińskiego. Działania tychże Kościołów na płaszczyźnie ekumenicznej określają dokumenty Soboru Watykańskiego II: Dekret o Kościołach Wschodnich Katolickich „Orientalium Ecclesiarum” oraz Dekret o Ekumenizmie „Unitatis Redintegratio”. KKW mają także prawo i obowiązek pomagać Stolicy Apostolskiej zrozumieć chrześcijański Wschód w poszukiwaniu utraconej jedności. Na tych Kościołach ze względu na wspólne dziedzictwo duchowe chrześcijańskiego Wschodu spoczywa odpowiedzialność współpracy z Kościołami prawosławnymi. W trosce o jak najlepsze relacje z bratnimi chrześcijanami pomocą ma służyć dokument opracowany przez Synod Biskupów Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego pt. Koncepcja ekumeniczna Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK). Dokument został ogłoszony 23 grudnia 2015 r., a swojej mocy prawnej nabrał 23 lutego 2016 r. Koncepcja, zatwierdzona na pięć lat, szczegółowo przedstawia zagadnienia dotyczące genezy UKGK. Ponadto podchodzi bardzo krytycznie do procesów historycznych, które z jednej strony utrudniały rozwój UKGK, a z drugiej stanowiły zagrożenie utraty własnej tożsamości. Koncepcja ekumeniczna UKGK ukazuje otwartość na dialog z Kościołami prawosławnymi, w sposób szczególny na Ukrainie, oraz podkreśla potrzebę zjednoczenia chrześcijan, którzy są spadkobiercami chrztu św. Włodzimierza. W zakończeniu ekumenicznej koncepcji Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego autorzy stwierdzają, że odrodzenie wiary na Ukrainie nastąpi poprzez odnowienie Kościoła kijowskiego w jednym patriarchacie w jedności z biskupem Rzymu i z innymi Kościoła partykularnymi.Pozycja Pozorne cierpienie sprawiedliwego w Księdze MądrościZieliński, Marcin (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Artykuł analizuje kwestię cierpienia człowieka sprawiedliwego w I części Księgi Mądrości. Problem ten, traktowany często przez egzegetów jako smutna rzeczywistość dotykająca sprawiedliwego, przy uważnej analizie okazuje się być pozorny. Analiza tekstów pokazuje, że autor intencjonalnie unika łączenia cierpienia z życiem sprawiedliwego i chce podkreślić, że pobożne życie, praktykowanie cnót oraz Boża opieka bronią sprawiedliwego przed doświadczeniem cierpienia. Jedyny przypadek cierpienia człowieka sprawiedliwego (Mdr 8,9) jest, w ujęciu autora, skutkiem błędów, od których nie są wolni nawet mędrcy. To cierpienie może zostać usunięte poprzez wcielanie w życie pouczeń mądrości, która objawia się niejako pocieszycielka, ale jako ta, która przestrzega i poucza. Autor artykułu sugeruje też wpływ myśli stoickiej na obraz sprawiedliwego, który jest sportretowany jako prawdziwy mędrzec, żyjący cnotliwie i w konsekwencji wolny od cierpienia.Pozycja The Open Door of Heaven: Reflections on the Book of Revelation, Chapters 4 and 5Kowalski, Beate (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)The article deals with the opening vision of the main part of Revelation (Rev 4-5). Together with 21:1-22:7 it frames the visionary narratives. The beginning and the ending visions give insight into heaven: the heavenly throne room in Rev 4-5 and the new heaven in Rev 22:1-22:7. The function, OT and liturgical background of the heavenly throne vision will be presented now.Pozycja Komunikacja interpersonalna drogą do chrześcijańskiego braterstwaŻurek, Anita (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Artykuł prezentuje problematykę chrześcijańskiego braterstwa. W teologicznym rozumieniu braterstwo zostało ukazane jako wspólnota z Bogiem i mające swe źródło już w akcie stworzenia. Człowiek stworzony na obraz i podobieństwo Boga realizuje się zarówno we wspólnocie z Bogiem, jak również we wspólnocie osób. W tej drugiej istotną rolę odgrywają procesy psychologiczne, a wśród nich uwarunkowania komunikacji interpersonalnej. Ostatnia część artykułu ukazuje dojrzałą komunikację interpersonalną jako istotny warunek tworzenia wspólnoty i wzajemnego braterstwa.Pozycja Sprawności moralne w wychowaniu wobec wyzwań współczesnej politykiWnuk, Ewa (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Celem powyższego opracowania było przedstawienie zależności zachodzących pomiędzy wychowaniem do wartości moralnych a celami osiąganymi polityce. Autor omawia koncepcje polityki i wychowania przyjęte przez Arystotelesa, św. Tomasza z Akwinu i św. Katarzynę ze Sieny. Na ich podstawie analizuje, w jaki sposób usprawnianie cnót w człowieku wpływa na jego życie codzienne, podejmowane wybory, na życie społeczne i zaangażowanie polityczne. Omówione zostały cztery cnoty kardynalne w ujęciu św. Tomasza z Akwinu. Dokonano próby wyjaśnienia, jakie jest ich znaczenie w osiąganiu przez osobę dojrzałości moralnej. Autor wskazał, jak ważne są predyspozycje moralne osób obejmujących i sprawujących władzę. Odnosi się też do aktualnej sytuacji w szkołach, do programów wychowawczych i perspektyw dla kształcenia młodego człowieka, który jako obywatel będzie musiał odnaleźć się we współczesnym świecie. Na podstawie dokonanej analizy wskazano cechy dobrego obywatela i polityka. Od prawości rządzących w znacznej mierze zależy bowiem dobrostan państwa i jego obywateli.Pozycja Religijność jako kryterium jakości narzeczeństwa i małżeństwaBukalski, Sławomir (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Artykuł podejmuje problematykę religijności nupturientów oraz małżonków widzianą jako kryterium jakości narzeczeństwa i małżeństwa. Pierwsza część artykułu prezentuje kryteria dojrzałej religijności. Tylko taka bowiem religijność może być związana z kształtowaniem zarówno ogólnej jakości życia człowieka, jak również życia w związku małżeńskim. Część druga artykułu nawiązuje do teorii jakości związku autorstwa Grahama Spaniera i Roberta Lewisa. Model tych autorów uznawany jest za najszerzej obejmujący swym zakresem znaczeniowym omawiane pojęcie, czyli jakość związku małżeńskiego. Trzecia część artykułu ukazuje związki religijności z ogólną jakością małżeństwa, z komunikacją interpersonalną oraz z rozumieniem miłości.Pozycja Liberalizm a dobro wspólneJasiński, Karol (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)The article concerns to the relation between liberalism and the concept of the common good. First, the theses of the theory of liberalism were presented, which essential feature is proceduralism (social justice is based on neutrality towards good and contractual rules). On this background, it was shown that an important feature of the state does not have to be neutral, because it leads to the problems in resolving some important issues, such as abortion and marriage. In addition, human life and the right functioning of the state should assume any recognition of the common good. The article mentions four of its ideas: liberal (the common good is the realization of individual freedom), the Aristotelian-Thomistic (the common good is to develop a rational and free potentiality of human nature), Communitarian (associated with Aristotle, but it rather emphasizes the social aspect, such as A. MacIntyre, Ch. Taylor, M. Walzer, A. Etzioni) and the concept of J. Locke (the common good is to maintain life, freedom and ownership of individual persons).Pozycja Prężność osobowości i jej rola w procesach radzenia sobie ze stresemFalewicz, Adam (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Niniejszy artykuł stanowi próbę ukazania źródeł i sposobów rozumienia prężności osobowości na gruncie psychologii. W pierwszej kolejności prezentowane są różne koncepcje prężności. W dalszej kolejności zostaje wprowadzone rozróżnienie pojęcia prężności na cechę i proces. W kolejnej części dokonana jest charakterystyka osoby prężnej. Ostatnia część ukazuje rolę prężności jako zasobu w kontekście radzenia sobie.Pozycja Rola sprawiedliwej płacy w kształtowaniu wolności odpowiedzialnej człowiekaSzulist, Janusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Zagadnienie sprawiedliwej płacy jest przedmiotem nauczania społecznego Kościoła. Właściwe wynagrodzenie ma miejsce przy spełnieniu postulatów wynikających z zasady sprawiedliwości oraz z zasady o powszechnym przeznaczeniu dóbr. W każdej z wymienionych zasad pierwszym kryterium stosowania porządku normatywnego jest osoba w zakresie jej powołania przyrodzonego i nadprzyrodzonego. W niniejszym artykule wskazano na fundamentalną zależność pomiędzy systemami płacowymi a wolnością człowieka. Zdobywane na skutek pracy dobra umożliwiają człowiekowi pogłębione doświadczenie własnej podmiotowości. W ramach procesów stanowienia są dokonywane fundamentalne wybory dotyczące odpowiedzialności za bliźnich. Wreszcie wynagrodzenie umożliwia urzeczywistnianie dynamiki rozwojowej, której kierunek człowiek określa, mając na uwadze własne uzdolnienia oraz relację do porządku Bożego. Materiały źródłowe opracowania stanowią w zasadniczej mierze dokumenty nauczania społecznego Kościoła. W opracowaniu posłużono się metodą krytycznej analizy tekstu.Pozycja Charakterystyka i pochodzenie demonów rodzaju żeńskiego w Testamencie SalomonaKardyś, Wojciech (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Apokryficzny Testament Salomona prezentuje mocno rozbudowaną demonologię. Pomiędzy złymi duchami, które przybywają przed oblicze króla Salomona, są również demony rodzaju żeńskiego: Onoskelis, Obizut i Enefigos. Osobną kategorię stanowi grupa siedmiu złych duchów, którym autor nadaje określenia rodzaju żeńskiego. Charakterystyka i pochodzenie demonów rodzaju żeńskiego, wzmiankowanych w apokryfie, stanowi przedmiot niniejszego artykułu.Pozycja Przygotowanie i przebieg i synodu diecezji koszalińsko-kołobrzeskiejŁukaszewicz, Łukasz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Synod diecezjalny to zgromadzenie wybranych kapłanów oraz wiernych świeckich, którzy służą pomocą biskupowi dla dobra ich Kościoła partykularnego. Jedynym ustawodawcą na synodzie jest biskup diecezjalny, zaś pozostali jego członkowie mają wyłącznie głos doradczy. Po zakończeniu wszystkich sesji biskup diecezjalny dokonuje ostatecznej redakcji uchwał synodalnych, podpisuje je i zarządza ich opublikowanie. Mając na uwadze wskazania prawa kościelnego, pierwszy biskup diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej Ignacy Jeż podjął decyzję o zwołaniu synodu diecezjalnego. Faza przygotowawcza synodu przypadła na lata 1984-1985. Synod rozpoczął się uroczyście 10 maja 1986 roku, a zakończył 9 grudnia 1989 roku. Złożyły się na niego przede wszystkim, następujące po sobie na przemian, prace Synodalnych Komisji Problemowych, prace i spotkania Komisji Głównej oraz kolejne sesje plenarne. Owocem prac synodu był zbiór prawa diecezjalnego promulgowany przez biskupa Ignacego Jeża w dniu ostatniej sesji synodu, 9 grudnia 1989 roku.Pozycja Kwestia kapłaństwa kobiet we współczesnym KościeleGroblewska, Justyna (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Artykuł „Kwestia kapłaństwa kobiet we współczesnym Kościele” jest próbą odpowiedzi na pytanie o miejsce kobiety w Kościele w perspektywie dążeń, jakie zachodzą w społeczeństwie oraz we wspólnotach chrześcijańskich. Prezentuje uzasadnienie jednoznacznego stanowiska Kościoła, ukazując pokrótce geniusz kobiety zaznaczony w dokumentach Jana Pawła II oraz jego propozycje dla realizacji zadań stawianych przez wspólnotę Kościoła kobiecie oraz kontynuację tej myśli u Benedykta XVI i jego odpowiedzi na święcenia kapłańskie, biskupie kobiet w kościele anglikańskim. Porusza również zagadnienie ordynacji kobiet w kościele protestanckim i wspomina o postulatach feministycznych. Przedstawia historię święceń kobiet oraz ukazuje odpowiedź Kościoła prawosławnego na postulaty dążeń kobiet do kapłaństwa.Pozycja Marek Szulakiewicz, Poszukiwania metafizyczne, Wydawnictwo Naukowe Mikołaja Kopernika, Toruń 2014, ss. 248Napadło, Marcin (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Pozycja Znaczenie średniowiecznej filozofii w rozwoju naukSienkiewicz, Edward (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Jednym z poważniejszych błędów, również współczesnych autorów, oceniających znaczenie średniowiecznej filozofii w rozwoju nauk, jest ich zapominanie o uwarunkowaniach tego okresu oraz właściwym temuż kontekście. Powodem tego jest opieranie się na ocenach pochodzących z innych epok, np. oświecenia, poza tym rzadkie, jeszcze do niedawna, sięganie do źródeł i posługiwanie się ich interpretacjami. Tymczasem średniowieczna filozofia przyczyniła się do zachowania wielu bardzo ważnych dzieł oraz tradycji starożytnej myśli, zarówno pogańskiej, jak i chrześcijańskiej. Umożliwiła niespotykaną dotąd syntezę dzięki uniwersalistycznemu, a więc szanującemu nie tylko rozum i wiarę podejściu do prawdy, ale również inne, zainteresowane nią zdobycze. To właśnie na gruncie średniowiecznej filozofii odróżniano od niej teologię jako zainteresowaną innym przedmiotem, co dawało początek wyodrębniania z niej innych nauk, zwłaszcza szczegółowych, tworzących odtąd nowe tradycje. Pierwszymi zatem uczonymi w tym sensie, jak i twórcami nauk szczegółowych, byli średniowieczni filozofowie.Pozycja Analiza egzegetyczna wypowiedzi św. Pawła Apostoła „Jeden drugiego brzemiona noście” (Ga 6,2) w kontekście Ga 6, 1-5Knut, Tadeusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Niniejszy artykuł zawiera analizę egzegetyczną Ga 6,2: „Jeden drugiego brzemiona noście”. W czterech punkach zostały omówione zagadnienia tłumaczenia, krytyki, analizy literackiej i egzegetycznej tekstu. Pareneza Ga 6,2 występuje w kontekście wolności i miłości, które są owocem ducha i którymi powinien kierować się w postępowaniu prawdziwy chrześcijanin. Wypowiedź Pawła z Ga 6,2 jest zachętą skierowaną do wszystkich, aby wzajemnie nosili brzemiona innych oraz wraz z grzesznikiem pochylali się nad jego grzechem i pomagali mu go przezwyciężać, aby dokonywało się jego nawrócenie. Termin brzemię wskazuje na ciężar w sensie moralnym. Brzemieniem są więc grzechy, w które każdy człowiek popada. Wzajemna pomoc jest ochroną przed upadkiem moralnym i troską o zbawienie bliźniego. Jest definicją solidarności międzyludzkiej oraz naśladowaniem Chrystusa i wypełnieniem prawa Chrystusowego, którego treścią jest miłość bliźniego.Pozycja Szkoła, uniwersytet i państwo w służbie wychowania PolakówWarchoł, Paweł (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Nie ma wychowania człowieka bez właściwych instytucji. Szkoła, uniwersytet i państwo są tymi, które pozwalają zdobyć wiedzę i ukształtować charakter. Dlatego ważny jest czynnik religijny i patriotyczny, czyli przekazanie miłości do Boga i ojczyzny. Polska może poszczycić się wielkimi wychowawcami, którzy wnieśli wiele twórczych inicjatyw w wychowanie młodych pokoleń. Jest to też zadanie na przyszłość.Pozycja “There Can Be No Ecology Without an Adequate Anthropology” (Ls 118). Which Man Can Take Care of Our Common Home?Piola, Alberto (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)One of the underlying thesis of Laudato si’ is the close link between anthropology and ecology. Pope Francis calls for an ecological conversion, which involves an adequate anthropology based on an authentic interpretation of man’s creation in God’s likeness. Only the man who sees himself and acts as guardian, and not as a tyrant, can take care of our common home.Pozycja Eklezja siostrzana a realizm Kościoła partykularnegoMoskałyk, Jarosław (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Urzeczywistnienie grekokatolicyzmu w Polsce, zwłaszcza w ostatnim ponadpółwieczu, przyjmowało dosyć różnorodną formę i zakres. Było to związane głównie z czynnikami zewnętrznymi oraz stosunkowo niesprzyjającymi okolicznościami rozwoju wspólnoty, w związku z czym tożsamość wschodniego Kościoła katolickiego, jak też jego partykularyzm, przechodziły różne próby „samoocalenia”. Jednak ostatecznie Kościół ten zdołał zachować swoją odrębność partykularną. Poza tym można stwierdzić, że przez swój sposób oddziaływania przyczynił się do wzrostu poczucia więzi siostrzanych między Kościołami katolickimi obydwu obrządków oraz Kościołem katolickim i Kościołem prawosławnym.Pozycja Recenzja książki „Polskie drogi do wolności. Kronika Parafii Świętej Rodziny w Pile, 6 października 1978 – 18 Czerwca 1989”, wybór, wstęp i opracowanie Jarosław Wąsowicz SDB, Piła 2015, ss. 276Wejman, Grzegorz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)