Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2016, nr 23
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/12212
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2016, nr 23 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 29
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Analiza egzegetyczna wypowiedzi św. Pawła Apostoła „Jeden drugiego brzemiona noście” (Ga 6,2) w kontekście Ga 6, 1-5Knut, Tadeusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Niniejszy artykuł zawiera analizę egzegetyczną Ga 6,2: „Jeden drugiego brzemiona noście”. W czterech punkach zostały omówione zagadnienia tłumaczenia, krytyki, analizy literackiej i egzegetycznej tekstu. Pareneza Ga 6,2 występuje w kontekście wolności i miłości, które są owocem ducha i którymi powinien kierować się w postępowaniu prawdziwy chrześcijanin. Wypowiedź Pawła z Ga 6,2 jest zachętą skierowaną do wszystkich, aby wzajemnie nosili brzemiona innych oraz wraz z grzesznikiem pochylali się nad jego grzechem i pomagali mu go przezwyciężać, aby dokonywało się jego nawrócenie. Termin brzemię wskazuje na ciężar w sensie moralnym. Brzemieniem są więc grzechy, w które każdy człowiek popada. Wzajemna pomoc jest ochroną przed upadkiem moralnym i troską o zbawienie bliźniego. Jest definicją solidarności międzyludzkiej oraz naśladowaniem Chrystusa i wypełnieniem prawa Chrystusowego, którego treścią jest miłość bliźniego.Pozycja Bezpieczeństwo egzystencjalne i specyfika jego wybranych noetycznych zagrożeńDanielewicz, Zbigniew (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Autor podejmuje analizę rozumienia idei bezpieczeństwa jednostki i w jej ramach bezpieczeństwa egzystencjalnego, a następnie dokłada starań w celu ustalenia tożsamości zagrożeń tych wymiarów bezpieczeństwa. Przybierają one postać zagrożeń „miękkich”, atakujących wrażliwą sferę noetyczną człowieka, związaną z pojmowaniem sensu życia i tego, jak ów sens kształtuje się poprzez wielkie kulturowe narracje. Zagrożeniom tym często towarzyszy apatia i lęk. Przejawy te są coraz powszechniej i intensywniej odnotowywane we współczesnych społeczeństwach. Obrona sensu ostatecznego (V.E. Frankl), wiązanego w sposób konieczny z uznaniem Boga, pomaga ustrzec się od pułapek owych zagrożeń.Pozycja Biblijne obrazy nieba w późnej liryce Juliusza Słowackiego. Kilka uwag badawczychKulesza, Monika (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Niniejszy artykuł jest poświęcony obrazom nieba w późnej twórczości Juliusza Słowackiego. Głównym przedmiotem rozważań są te poetyckie utwory, w których obecne są przemyślenia na temat Jerozolimy Słonecznej i związanej z nią problematyki apokaliptycznej. Owe obrazy nieba badacze zwykli byli interpretować często w kontekście (nieortodoksyjnej) filozofii genezyjskiej poety. Praca zwraca uwagę na fakt, że w późnej liryce Słowackiego, nieprzeznaczonej do publikacji, napotykamy nieco odmienną koncepcję przestrzeni niebiańskich, zgodną w swoim przesłaniu z biblijnymi obrazami nieba.Pozycja Charakterystyka i pochodzenie demonów rodzaju żeńskiego w Testamencie SalomonaKardyś, Wojciech (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Apokryficzny Testament Salomona prezentuje mocno rozbudowaną demonologię. Pomiędzy złymi duchami, które przybywają przed oblicze króla Salomona, są również demony rodzaju żeńskiego: Onoskelis, Obizut i Enefigos. Osobną kategorię stanowi grupa siedmiu złych duchów, którym autor nadaje określenia rodzaju żeńskiego. Charakterystyka i pochodzenie demonów rodzaju żeńskiego, wzmiankowanych w apokryfie, stanowi przedmiot niniejszego artykułu.Pozycja Eklezja siostrzana a realizm Kościoła partykularnegoMoskałyk, Jarosław (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Urzeczywistnienie grekokatolicyzmu w Polsce, zwłaszcza w ostatnim ponadpółwieczu, przyjmowało dosyć różnorodną formę i zakres. Było to związane głównie z czynnikami zewnętrznymi oraz stosunkowo niesprzyjającymi okolicznościami rozwoju wspólnoty, w związku z czym tożsamość wschodniego Kościoła katolickiego, jak też jego partykularyzm, przechodziły różne próby „samoocalenia”. Jednak ostatecznie Kościół ten zdołał zachować swoją odrębność partykularną. Poza tym można stwierdzić, że przez swój sposób oddziaływania przyczynił się do wzrostu poczucia więzi siostrzanych między Kościołami katolickimi obydwu obrządków oraz Kościołem katolickim i Kościołem prawosławnym.Pozycja Komunikacja interpersonalna drogą do chrześcijańskiego braterstwaŻurek, Anita (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Artykuł prezentuje problematykę chrześcijańskiego braterstwa. W teologicznym rozumieniu braterstwo zostało ukazane jako wspólnota z Bogiem i mające swe źródło już w akcie stworzenia. Człowiek stworzony na obraz i podobieństwo Boga realizuje się zarówno we wspólnocie z Bogiem, jak również we wspólnocie osób. W tej drugiej istotną rolę odgrywają procesy psychologiczne, a wśród nich uwarunkowania komunikacji interpersonalnej. Ostatnia część artykułu ukazuje dojrzałą komunikację interpersonalną jako istotny warunek tworzenia wspólnoty i wzajemnego braterstwa.Pozycja Król Saul jako przykład osoby chorej psychicznie w Starym TestamencieRosińska, Klaudia (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Choroby psychiczne są bardzo dużym problemem współczesnego świata. Coraz więcej osób jest dotkniętych jakimiś zaburzeniami psychicznymi i niemal już w każdej rodzinie można spotkać kogoś z takimi trudnościami. Ta praca przedstawia analizę stanu psychicznego Saula, pierwszego króla Izraela. Przypadek Saula jest na pewno skomplikowany, ale jednocześnie daje ogromne przesłanki, by przypuszczać, że pierwszy król Izraela miał problemy psychiczne. Najbardziej prawdopodobne w jego przypadku wydawały się trzy choroby. Była to schizofrenia, zespół urojeniowy oraz choroba dwubiegunowa. Aby jeszcze dokładniej określić, na którą z tych chorób cierpiał Saul, przyjęto trzy kryteria. Pierwszym z nich było kryterium wieku, w którym zaczęły pojawiać się pierwsze objawy. To kryterium wyeliminowało schizofrenię, gdyż okazało się, że pierwsze objawy choroby wystąpiły u Saula po 30. r.ż., co w przypadku schizofrenii raczej się nie zdarza. Drugie kryterium dotyczyło rodzajów urojeń, jakie miał Saul Były to urojenia paranoiczne, dość logiczne, bez omamów. Ten rodzaj urojeń potwierdza prawdopodobieństwo, że Saul cierpiał na zespół paranoiczny. Ostatnie kryterium dotyczyło zmienności w zachowaniu króla. Okazało się, że zmiany te były niewystarczające, by uznać je za chorobę afektywną dwubiegunową. Ostateczną diagnozą jest więc zespół paranoiczny skoncentrowany w osobie Dawida. Ponieważ nie ma możliwości bezpośredniej konfrontacji z pacjentem ani obserwacji jego zachowania, te rozważania są jedynie analizą objawów opisanych w Biblii. Nie wiadomo, na ile dokładnie opisał je autor, dlatego nie można być do końca pewnym diagnozy. Przypadek Saula pokazuje coś jeszcze. Odrzucenie i osamotnienie są podstawą chorób psychicznych. Zwłaszcza w dzisiejszym świecie, kiedy tak wielu ludzi nie czuje się akceptowanymi i kochanymi, znacznie wzrasta ryzyko występowania chorób związanych z psychiką człowieka.Pozycja Kwestia kapłaństwa kobiet we współczesnym KościeleGroblewska, Justyna (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Artykuł „Kwestia kapłaństwa kobiet we współczesnym Kościele” jest próbą odpowiedzi na pytanie o miejsce kobiety w Kościele w perspektywie dążeń, jakie zachodzą w społeczeństwie oraz we wspólnotach chrześcijańskich. Prezentuje uzasadnienie jednoznacznego stanowiska Kościoła, ukazując pokrótce geniusz kobiety zaznaczony w dokumentach Jana Pawła II oraz jego propozycje dla realizacji zadań stawianych przez wspólnotę Kościoła kobiecie oraz kontynuację tej myśli u Benedykta XVI i jego odpowiedzi na święcenia kapłańskie, biskupie kobiet w kościele anglikańskim. Porusza również zagadnienie ordynacji kobiet w kościele protestanckim i wspomina o postulatach feministycznych. Przedstawia historię święceń kobiet oraz ukazuje odpowiedź Kościoła prawosławnego na postulaty dążeń kobiet do kapłaństwa.Pozycja Liberalizm a dobro wspólneJasiński, Karol (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)The article concerns to the relation between liberalism and the concept of the common good. First, the theses of the theory of liberalism were presented, which essential feature is proceduralism (social justice is based on neutrality towards good and contractual rules). On this background, it was shown that an important feature of the state does not have to be neutral, because it leads to the problems in resolving some important issues, such as abortion and marriage. In addition, human life and the right functioning of the state should assume any recognition of the common good. The article mentions four of its ideas: liberal (the common good is the realization of individual freedom), the Aristotelian-Thomistic (the common good is to develop a rational and free potentiality of human nature), Communitarian (associated with Aristotle, but it rather emphasizes the social aspect, such as A. MacIntyre, Ch. Taylor, M. Walzer, A. Etzioni) and the concept of J. Locke (the common good is to maintain life, freedom and ownership of individual persons).Pozycja Ludobójstwo w Ponarach – obraz zbrodni w świetle relacji Kazimierza Sakowicza i Heleny Pasierbskiej cz. 1Janusiak, Joanna (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Niniejszy artykuł porusza problem niemal nieistniejącej w społecznej świadomości prawdy o zbrodni ludobójstwa, jakiej dopuścili się Niemcy i Litwini w latach 1941-1944 w Ponarach. Pierwsza część opracowania przedstawia genezę polsko-litewskiego konfliktu w przededniu II wojny światowej oraz sytuację Polaków na Wileńszczyźnie w kolejnych miesiącach okupacji. Opierając się na „Dzienniku” Kazimierza Sakowicza oraz na opracowaniu Heleny Pasierbskiej, autorka przedstawia ogrom zbrodni, której ofiarami stało się ok. 70 tys. Żydów i ponad 20 tys. Polaków, zamordowanych rękami litewskich szaulisów.Pozycja Marek Szulakiewicz, Poszukiwania metafizyczne, Wydawnictwo Naukowe Mikołaja Kopernika, Toruń 2014, ss. 248Napadło, Marcin (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Pozycja The Open Door of Heaven: Reflections on the Book of Revelation, Chapters 4 and 5Kowalski, Beate (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)The article deals with the opening vision of the main part of Revelation (Rev 4-5). Together with 21:1-22:7 it frames the visionary narratives. The beginning and the ending visions give insight into heaven: the heavenly throne room in Rev 4-5 and the new heaven in Rev 22:1-22:7. The function, OT and liturgical background of the heavenly throne vision will be presented now.Pozycja Perspektywa ekumeniczna Ukraińskiego Kościoła GreckokatolickiegoTrochanowski, Arkadiusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Katolickie Kościoły wschodnie (KKW) stanowią integralną część Kościoła powszechnego Dekret o Kościołach Wschodnich Katolickich „Orientalium Ecclesiarum” podkreśla, że posiadają one taką samą godność w relacji do siebie oraz do Kościoła łacińskiego. Działania tychże Kościołów na płaszczyźnie ekumenicznej określają dokumenty Soboru Watykańskiego II: Dekret o Kościołach Wschodnich Katolickich „Orientalium Ecclesiarum” oraz Dekret o Ekumenizmie „Unitatis Redintegratio”. KKW mają także prawo i obowiązek pomagać Stolicy Apostolskiej zrozumieć chrześcijański Wschód w poszukiwaniu utraconej jedności. Na tych Kościołach ze względu na wspólne dziedzictwo duchowe chrześcijańskiego Wschodu spoczywa odpowiedzialność współpracy z Kościołami prawosławnymi. W trosce o jak najlepsze relacje z bratnimi chrześcijanami pomocą ma służyć dokument opracowany przez Synod Biskupów Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego pt. Koncepcja ekumeniczna Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK). Dokument został ogłoszony 23 grudnia 2015 r., a swojej mocy prawnej nabrał 23 lutego 2016 r. Koncepcja, zatwierdzona na pięć lat, szczegółowo przedstawia zagadnienia dotyczące genezy UKGK. Ponadto podchodzi bardzo krytycznie do procesów historycznych, które z jednej strony utrudniały rozwój UKGK, a z drugiej stanowiły zagrożenie utraty własnej tożsamości. Koncepcja ekumeniczna UKGK ukazuje otwartość na dialog z Kościołami prawosławnymi, w sposób szczególny na Ukrainie, oraz podkreśla potrzebę zjednoczenia chrześcijan, którzy są spadkobiercami chrztu św. Włodzimierza. W zakończeniu ekumenicznej koncepcji Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego autorzy stwierdzają, że odrodzenie wiary na Ukrainie nastąpi poprzez odnowienie Kościoła kijowskiego w jednym patriarchacie w jedności z biskupem Rzymu i z innymi Kościoła partykularnymi.Pozycja Powstanie i historyczny rozwój pobożności pasyjnej w ujęciu Jerzego Kopcia CPPękul, Piotr (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Celem artykułu jest ukazanie wzajemnych relacji między liturgią a pobożnością ludową, szczególnie w okresie średniowiecza. To zwłaszcza w tym okresie nastąpiło rozbicie jedności misterium paschalnego w umysłach wiernych. Efektem przemian religijno-kulturowych dokonujących się w wiekach średnich było powstanie pobożności pasyjnej, mniej teologicznej, bardziej nastawionej na emocjonalne przeżywanie relacji z Chrystusem.Pozycja Pozorne cierpienie sprawiedliwego w Księdze MądrościZieliński, Marcin (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Artykuł analizuje kwestię cierpienia człowieka sprawiedliwego w I części Księgi Mądrości. Problem ten, traktowany często przez egzegetów jako smutna rzeczywistość dotykająca sprawiedliwego, przy uważnej analizie okazuje się być pozorny. Analiza tekstów pokazuje, że autor intencjonalnie unika łączenia cierpienia z życiem sprawiedliwego i chce podkreślić, że pobożne życie, praktykowanie cnót oraz Boża opieka bronią sprawiedliwego przed doświadczeniem cierpienia. Jedyny przypadek cierpienia człowieka sprawiedliwego (Mdr 8,9) jest, w ujęciu autora, skutkiem błędów, od których nie są wolni nawet mędrcy. To cierpienie może zostać usunięte poprzez wcielanie w życie pouczeń mądrości, która objawia się niejako pocieszycielka, ale jako ta, która przestrzega i poucza. Autor artykułu sugeruje też wpływ myśli stoickiej na obraz sprawiedliwego, który jest sportretowany jako prawdziwy mędrzec, żyjący cnotliwie i w konsekwencji wolny od cierpienia.Pozycja Prężność osobowości i jej rola w procesach radzenia sobie ze stresemFalewicz, Adam (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Niniejszy artykuł stanowi próbę ukazania źródeł i sposobów rozumienia prężności osobowości na gruncie psychologii. W pierwszej kolejności prezentowane są różne koncepcje prężności. W dalszej kolejności zostaje wprowadzone rozróżnienie pojęcia prężności na cechę i proces. W kolejnej części dokonana jest charakterystyka osoby prężnej. Ostatnia część ukazuje rolę prężności jako zasobu w kontekście radzenia sobie.Pozycja Przygotowanie i przebieg i synodu diecezji koszalińsko-kołobrzeskiejŁukaszewicz, Łukasz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Synod diecezjalny to zgromadzenie wybranych kapłanów oraz wiernych świeckich, którzy służą pomocą biskupowi dla dobra ich Kościoła partykularnego. Jedynym ustawodawcą na synodzie jest biskup diecezjalny, zaś pozostali jego członkowie mają wyłącznie głos doradczy. Po zakończeniu wszystkich sesji biskup diecezjalny dokonuje ostatecznej redakcji uchwał synodalnych, podpisuje je i zarządza ich opublikowanie. Mając na uwadze wskazania prawa kościelnego, pierwszy biskup diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej Ignacy Jeż podjął decyzję o zwołaniu synodu diecezjalnego. Faza przygotowawcza synodu przypadła na lata 1984-1985. Synod rozpoczął się uroczyście 10 maja 1986 roku, a zakończył 9 grudnia 1989 roku. Złożyły się na niego przede wszystkim, następujące po sobie na przemian, prace Synodalnych Komisji Problemowych, prace i spotkania Komisji Głównej oraz kolejne sesje plenarne. Owocem prac synodu był zbiór prawa diecezjalnego promulgowany przez biskupa Ignacego Jeża w dniu ostatniej sesji synodu, 9 grudnia 1989 roku.Pozycja Recenzja książki „Polskie drogi do wolności. Kronika Parafii Świętej Rodziny w Pile, 6 października 1978 – 18 Czerwca 1989”, wybór, wstęp i opracowanie Jarosław Wąsowicz SDB, Piła 2015, ss. 276Wejman, Grzegorz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Pozycja Religijność jako kryterium jakości narzeczeństwa i małżeństwaBukalski, Sławomir (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Artykuł podejmuje problematykę religijności nupturientów oraz małżonków widzianą jako kryterium jakości narzeczeństwa i małżeństwa. Pierwsza część artykułu prezentuje kryteria dojrzałej religijności. Tylko taka bowiem religijność może być związana z kształtowaniem zarówno ogólnej jakości życia człowieka, jak również życia w związku małżeńskim. Część druga artykułu nawiązuje do teorii jakości związku autorstwa Grahama Spaniera i Roberta Lewisa. Model tych autorów uznawany jest za najszerzej obejmujący swym zakresem znaczeniowym omawiane pojęcie, czyli jakość związku małżeńskiego. Trzecia część artykułu ukazuje związki religijności z ogólną jakością małżeństwa, z komunikacją interpersonalną oraz z rozumieniem miłości.Pozycja Rola sprawiedliwej płacy w kształtowaniu wolności odpowiedzialnej człowiekaSzulist, Janusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Zagadnienie sprawiedliwej płacy jest przedmiotem nauczania społecznego Kościoła. Właściwe wynagrodzenie ma miejsce przy spełnieniu postulatów wynikających z zasady sprawiedliwości oraz z zasady o powszechnym przeznaczeniu dóbr. W każdej z wymienionych zasad pierwszym kryterium stosowania porządku normatywnego jest osoba w zakresie jej powołania przyrodzonego i nadprzyrodzonego. W niniejszym artykule wskazano na fundamentalną zależność pomiędzy systemami płacowymi a wolnością człowieka. Zdobywane na skutek pracy dobra umożliwiają człowiekowi pogłębione doświadczenie własnej podmiotowości. W ramach procesów stanowienia są dokonywane fundamentalne wybory dotyczące odpowiedzialności za bliźnich. Wreszcie wynagrodzenie umożliwia urzeczywistnianie dynamiki rozwojowej, której kierunek człowiek określa, mając na uwadze własne uzdolnienia oraz relację do porządku Bożego. Materiały źródłowe opracowania stanowią w zasadniczej mierze dokumenty nauczania społecznego Kościoła. W opracowaniu posłużono się metodą krytycznej analizy tekstu.