Kultura-Media-Teologia, 2022, nr 49
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/37197
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2022, nr 49 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Komunikacja perswazyjna kampanii społecznych w Australii w czasie pandemii COVID-19. Komunikat z badańStępniak, Krzysztof (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2022)Artykuł jest fragmentem projektu badawczego dotyczącego materiałów reklamowych zastosowanych przez WHO oraz wybrane kraje świata w kampaniach społecznych w czasie pandemii COVID-19. Prezentuje studium przypadku – kampanię w Australii, porównując jej przekazy z plakatami i ulotkami WHO. Jako główną tezę autor przyjmuje twierdzenie Iwana Krastewa, że w obliczu pandemii żyjemy w „Jednym Świecie”. W badaniu zastosowano triangulację takich metod badawczych jak case study i modalność kompozycyjna Gillian Rose. W celu zbadania warstwy werbalnej komunikatów posłużono się modelem komunikacji językowej Romana Jakobsona.Pozycja Topos w filmie. Rys teoretyczny o argumentacyjnej funkcji toposuFiołek-Lubczyńska, Bogumiła (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2022)Celem artykułu jest prezentacja jednego ze sposobów retorycznego argumentowania w filmie. Podjęta została próba wyjaśnienia tego, czym jest topos w filmie i jakie pełni w nim funkcje. Analizie poddano znane i rozpoznawalne toposy w kinie gatunków (np. bohater samotny w westernie) i ich „topiczną wędrówkę”. Rozpoznawalnym toposem w filmie faktów i fikcji jest topos twarzy, który jest składnikiem tzw. struktur afektywnych. Rozważaniom teoretycznym i analizie tego typu toposu w filmie (fikcji i filmie faktów) została poświęcona główna część artykułu. Nadrzędną funkcją toposu w filmie jest wpływanie na skuteczność komunikacyjną. Powszechnie znane i rozpoznawalne toposy pozwalają retorowi (twórcy filmu) nawiązać kontakt z widzem. Topos jest również kojarzony z patosem, dlatego w artykule pojawiły się uwagi związane z retoryczną funkcją movere. Autorka posługuje się wiedzą z zakresu badań nad filmem i retoryką, które mają światowy zasięg i rozpoznawalność.Pozycja Disconnected or Free: The Human Direction of The Fourth Industrial RevolutionMendoza, Cristian (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2022)In the first section of this article we explore some of the authors who approve or disapprove of the use of digital industry technologies and artificial intelligence, basing their observations on the consequences that this new industrial revolution has for the human person. In the second section, following some of the observations of the well-known Italian sociologist Pier Paolo Donati we question what is the real role of traditional ethics in the face of an instrumental system that is capable of directing social action on a massive scale. Finally, we consider that throughout history, when important instruments of production have emerged to the point of shaping an „industrial revolution”, warnings and teachings aimed at protecting the dignity and freedom of individuals have emerged. A good example of these teachings is the social doctrine of the Church, which has not yet pronounced itself on the digital industry or on artificial intelligence in a systematic way. Our thesis is that the magisterium has not pronounced itself on these fields, because the Church’s social teaching is awaiting the intellectual contribution of the Church’s lay faithful who are experts in these fields.Pozycja Homo communicans (o komunikacji nie tylko społecznej)Jastrzębski, Bartosz; Jastrzębski, Jerzy (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2022)Komunikacja człowieka z otaczającym go światem jest wielostronnie uwarunkowana przez naturę, kulturę, społeczeństwo, historię, ekonomię, procesy psychiczne i wiele innych czynników, które odgrywają większą lub mniejszą rolę w aktach i procesach komunikacyjnych. Sposób istnienia podmiotów komunikacji, ich ontologia i wzory zachowań tworzą uniwersum znacznie rozleglejsze niż te, które zwykliśmy określać mianem „komunikacji społecznej”, w praktyce zawężanej zwyczajowo do jednolub dwukierunkowej, zmediatyzowanej lub bezpośredniej komunikacji interpersonalnej. Należy jednak poświęcić baczniejszą uwagę takim zjawiskom i praktykom jak intrakomunikacja, komunikacja ze zwierzętami znanymi z doświadczenia i wyobrażonymi, komunikacja z demonami, komunikacja ze zmarłymi, komunikacja z Transcendencją i Absolutem (Bogiem, bogami), komunikacja z siłami i zjawiskami natury. Można mówić o komunikacji z różnymi obiektami, rzeczywistymi lub wyobrażonymi, ale też o komunikacji różnymi kanałami i w różnych stanach obu stron (sen, ekstaza, wizje religijne, objawienia, upojenie środkami naturalnymi, tańcem szamańskim, odmienne stany świadomości).Pozycja Entropia w filozofii informacjiCzernicki, Cyprian (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2022)Tematem pracy są wybrane zagadnienia związane z pojęciem entropii oraz wybranymi teoriami informacji a także wykazanie kilku możliwych związków jakie zachodzą pomiędzy wskazanymi zagadnieniami. Autor artykułu posługiwał się metodami analizy komparatystycznej dostępnych opracowań oraz stosowaną w filozofii metodą analityczną. Uzyskane wnioski przedstawione zostały w formie syntezy. Choć zagadnienie entropii omawiane jest przede wszystkim w literaturze z dziedziny fizyki, doczekało się również wielu opracowań na gruncie teorii informacji. Autor stwierdza, że procesy entropii mają wpływ zarówno na ilość, jak i na jakość oraz sam proces przesyłania informacji. Konkluduje, iż w trosce o wspólną przestrzeń informacyjną ludzkości należy unikać generowania informacji bezużytecznych.Pozycja Pandemia, przedsiębiorcy, emocje i social media. Co mówi o akcji #OtwieraMY analiza sentymentu w mediach społecznościowych?Gaweł, Arkadiusz; Popek, Magdalena; Adamski, Andrzej (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2022)Przedmiotem artykułu jest analiza sentymentu w mediach społecznościowych. Autorzy przeanalizowali wpisy związane z akcją #OtwieraMY. Była ona zainicjowana przez część przedsiębiorców w Polsce jako odpowiedź na obostrzenia związane z pandemią COVID-19 zimą i wiosną 2021 roku. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, jakie emocje i motywacje inicjatorów akcji można wyczytać ze słów używanych przez nich w mediach społecznościowych. Kwestie etyczne i prawne akcji leżą poza obszarem badawczym artykułu. Uzyskane z analizy Big Data dane zostały zinterpretowane w kluczu teorii psychologicznych związanych ze stresem i poczuciem dobrostanu. Uzyskane wyniki pozwalają stwierdzić, że wpisy związane z akcją #OtwieraMY na Facebooku i Twitterze zawierają duży ładunek emocji negatywnych. Tym niemniej w świetle koncepcji Antonovsky’ego, modelu GAS i cebulowej teorii szczęścia, zrozumiałe są gwałtowne reakcje emocjonalne przedsiębiorców na wprowadzane obostrzenia. Długotrwały, surowy system kontroli i karania, mogą prowadzić do pogłębiania się kryzysu dobrostanu psychicznego wśród polskich przedsiębiorców, nasilania objawów długotrwałego stresu i lęku, a w efekcie działań agresywnych.Pozycja Konstrukcje ojcostwa w szwajcarskiej niemieckojęzycznej literaturze kobiet na przełomie XX i XXI wiekuKrauze-Pierz, Justyna M. (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2022)Tematem artykułu jest zagadnienie konstrukcji ojcostwa w szwajcarskiej niemieckojęzycznej literaturze kobiet przełomu XX i XXI wieku. W artykule przeprowadzona zostaje przykładowa analiza postaci ojców na podstawie wybranych tekstów trzech szwajcarskich autorek: Ruth Schweikert, Zoë Jenny i Gertrud Leutenegger. Teksty literackie, z których zaczerpnięto analizowane postacie ojców, powstały na przełomie XX i XXI wieku, a więc w czasie, gdy w Szwajcarii ugruntowała się już literatura kobiet. Równolegle z przemianą wizerunku kobiety w tekstach szwajcarskich pisarek pojawia się nowe spojrzenie na postacie ojców. Analizowane teksty szwajcarskich autorek łączy motyw społeczeństwa pozbawionego miłości, opartego na porządku patriarchalnym. Jednocześnie pojawia się w tym świecie nowy typ ojca, który wprawdzie nadal symbolizuje patriarchalną władzę i stoi na straży istniejącego porządku, jednak uderza w nim jego narastająca słabość i nieobecność, która zasadniczo idzie w parze z wypuszczeniem synów i córek. Literacki ojciec nie ma już nic wspólnego z surowymi ojcami z epoki klasycznego wychowania. Raczej wycofuje się on z procesu wychowania i odwraca się od swoich ojcowskich obowiązków. Jego obecność w życiu dzieci jest odczuwalna bardziej poprzez dźwięki i zapachy, poprzez nawyki czy nałogi, i wyraża się w pełni w jego nieobecności.