Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie, 2002, t. 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/4102
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie, 2002, t. 2 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 18 z 18
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Dekalog w nauczaniu JezusaAdamczewski, Bartosz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2002)Jesus has left us no thorough comment to the Ten Commandments (Exod 20:2-17; Deut 5:6-21). His only extensive citation of the text of the Decalogue (Mark 10:17-22 par.) is, probably deliberately, imprecise - Jesus quotes only half of the commandments, changing their order and adding a new one. This feature might suggest that Jesus meant to abolish the binding character of the Mosaic commandments. There are, however, other Gospel passages that may be surely attributed to Jesus and that bear witness to the basic continuation between the will of God as revealed in the Decalogue and the principles of the Kingdom of God as taught by Jesus. Jesus proclaims God as the Creator, Lawgiver, Judge, and King. God’s omnipresence and omniscience should not be called into question (Jas 5:12 I Matt 5:34a.37). He has the power to judge and condemn all, even hidden, human attitudes: hostility, contempt, lust, and egoism (Matt 5:2In; 5:27n; Mark 7:10-12 par.). Jesus’ summons to proclaim the eschatological Kingdom of God can sometimes prevail over the traditionally cherished religious values as Sabbath rest (Mark 2:25n par.; 2:27; Matt 12:11 / Luke 14:5) or personal care for one’s own parents (Mark 7:10-12 par.). More important for Jesus is, however, revealing the proper, soteriologic sense of the Commandments (Mark 2:27; 3:4; Matt 12:11 / Luke 14:5). The eschatological Kingdom of God restitutes also the original order of creation, spoiled later by the human sin (Mark 2:27; 10:2- 11 par.). God remains always close to humans (Jas 5:12 / Matt 5:34a.37). The whole world (including traditionally acknowledged, cultic spheres of sacrum) is subject to the faithful that strive together with Jesus for God’s Kingdom (Mark 2:25-28 par.). Humans are called to live in personal, spiritual-emotional-bodily integrity (Mark 3:4), faithfully serving God the King. God’s eschatological Rule restores proper social relationships: between men and women (Matt 5:27n), between adult children and older parents (Mark 7:10-12 par.) and in the whole society (Matt 5:21n; Jas 5:12 / Matt 5:34a.37; Matt 12:11 / Luke 14:5). The Decalogue, as interpreted by Jesus, is a necessary presupposition for the greatest commandment of the Kingdom - the commandment of love.Pozycja Intertekstualizm w badaniach biblijnych na przykładzie ApokalipsyLinke, Waldemar (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2002)Pozycja Ks. Marek Parchem, Pojęcie Królestwa Bożego w Księdze Daniela oraz jego recepcja w pismach qumrańskich i w apokaliptyce żydowskiej, Rozprawy i Studia Biblijne 9, Oficyna Wydawanicza Vocatio, Warszawa 2002, ss. 510.(Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2002)Pozycja Wiara - teologia - katechezaTomasik, Piotr (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2002)Discussing the role and aims of catechesis is interesting not only for teachers, parents and pupils but many others who want to take partin the discussion, especially theologians. This is why it is necessary to show the relationship between catechesis and systematic theology; both are connected with faith.Pozycja Adam Łopatka, Dziecko. Jego prawa człowieka, Polskie Wydawnictwo Prawnicze - Iuris, Warszawa 2000, ss. 200.Warchałowski, Krzysztof (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2002)Pozycja Odpowiedź Świętego Augustyna na memoriał Orozjusza w sprawie błędów pryscylian i orygenistówObrycki, Kazimierz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2002)Pozycja Psychologiczno-społeczne podstawy duszpasterstwa chorychWielebski, Tomasz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2002)Pozycja Tajemnica Chrystusowej obecności w KościeleNeumann, Jacek (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2002)Pozycja Wpływy języka huryckiego na hebrajski język biblijnyBartoszewicz, Dariusz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2002)Pozycja Cechy osobowości u osób z syndromem postaborcyjnym. Badania empiryczneNowosielski, Mirosław (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2002)The Author of this article looked for psychological factors in post abortion syndrom. His researches, with the group of women, show the neurotic element in characteristics.Pozycja Historia Pragi „zapisana” w mapach WarszawySolarczyk, Marek (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2002)The history of Prague, one of the Warsaw’s parts, was writted on official maps since 1765. The Author shows development of the urbanistic shape of this district.Pozycja Kilka uwag o autoformacji w seminarium duchownymMadej, Wacław (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2002)This article allows to understand some parts of spiritual live in the High Seminary. Author shows the psychological and religiouse factors of the spiritual way. His base is teaching of the pope John Paul II.Pozycja Interpretacja jako potencjalne źródło dezinformacji w budowaniu teorii naukowychKukowski, Jarosław (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2002)A paradigm takes the important place in the modern scientifical theories, but sometimes it misses the true. Author of this article shows the example of the situation like this - according ideas of Suworow, he argues that the II Word War was prepared by Stalin not by Hitler. In the end of the article author asked about existing of the paradigm in the theology.Pozycja Homilia 12 Jana Chryzostoma na List do Kolosan - wprowadzenie i przekładKrykowski, Jerzy (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2002)Pozycja Nuncjusz Apostolski Achille Ratti - Przyjaciel PolskiSolarczyk, Marek (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2002)Achille Ratti in the period 1918-1921 was the nuncio in Poland. The Author shows how friendship between Ratti and polish people was borning.Pozycja Element mistagogiczny w homiliiSwędrowski, Jerzy (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2002)Mystagogy is an explanation of the doctrine of faith at the same time an introduction to the mystery of Christ. The exposition of the liturgical and sacramental sings opens the way to participation in the life of God. The purpose of homily in the its mystagogic dimension, homily which is deeplyrooted in the Eucharist, is to lead to the full union with God. This union enables people to live a life worthy of their Christian name.Pozycja H. Lalleman - DE Winkel, Jeremiah in Prophetic Tradition. An Examination of the Book of Jeremiah in the light of Izrael’s Prophetis Traditions, Contributions to Biblical Exegesis and Theology 26, Peeters, Leuven 2000, ss. 279.Klimek, Piotr (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2002)Pozycja Gwarancje wolności religijnej w Polsce w latach 1945-1956Siwek, Michał (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2002)The history of relations between PRL’s government and Catholic Church in Poland (1945-1956) is the subject of this article. Author focused on the guarantees of the religious independence in official documents.