Roczniki Teologiczne, 2003, T. 50, z. 7
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/10707
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2003, T. 50, z. 7 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 22
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Wokół książki o Kościele chaldejskimBogdan, Franciszek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Współpraca Instytutu Ekumenicznego KUL z zagranicą w 2001 rokuKoza, Stanisław Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Zawartość „Roczników Teologicznych”, Zeszyt 7: Teologia ekumeniczna w latach 1993-2002Koza, Stanisław Józef; Leśniewski, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Odpowiedzialność za jedność Kościoła w świetle adhortacji apostolskich Jana Pawła IISłowik, Renata (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Życie w służbie ekumenii – ojciec Christopher Lowe CRKantyka, Przemysław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Fr. Christopher Lowe, bom in Birmingham in 1923, died the 6th June 2001 in Warsaw. An Anglican Benedictine, a member of the Community of Resurrection, the president of the International Ecumenical Fellowship, has committed his life in the service of the others as a priest, spiritual advisor, preacher of retreats, ecumenist. His special concern was the cause of Christian Unity. Frequent visitor to Germany, Poland, Lithuania, Slovakia and Czech Republic he devoted himself to build special links of interdenominational friendship and brotherhood amongst Christians, with particular care for Benedictine Communities. Fr. Christopher was an every-year visiting lecturer in the Ecumenical Institute of the Catholic University of Lublin. His life and works led in the great discretion helped to build the new world of reunited Christendom. Modest, patient, wise, devoted to his work. We remember him as our dear Anglican brother who taught us a new kind of ecumenical, Christian relationship.Pozycja „W Tobie jest źródło pokoju”. Ekumeniczna sesja naukowa na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, 25 stycznia 2002 rokuLubelczyk, Janusz; Koza, Stanisław Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Towards a Paschal ChristianologyHryniewicz, Wacław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pojęcie chrystianologii oznacza systematyczną refleksję nad samym sposobem bycia chrześcijaninem dzisiaj. Autor wyraża i uzasadnia w artykule swoje przekonanie, że przyszłość należy do prawdziwie paschalnej wizji chrześcijaństwa, do głębokiej i egzystencjalnie doniosłej duchowości przemienienia. W duchowości takiej centralne miejsce przynależy do prawdy o zmartwychwstaniu Chrystusa i Jego przemienionym człowieczeństwie. Tym, co ma wartość ostateczną nie jest cierpienie, abnegacja i śmierć, lecz przeobrażenie, przemiana, nowe życie i nowa rzeczywistość. Prawdziwie paschalna chrystianologia – oparta na centralnej prawdzie wiary chrześcijańskiej – nadaje przeżywaniu chrześcijaństwa pogodniejszą i bardziej optymistyczną tonację. Pozwala spojrzeć na niespokojne dzieje świata z większym zrozumieniem i życzliwością dla grzesznych ludzi. Zarysowuje wizję chrześcijanina bardziej wrażliwego na światło Zmartwychwstania. Autor podejmuje refleksję nad tymi zagadnieniami na tle duchowego wyzwania naszych czasów: szybkiego rytmu przemian, utraty poczucia sensu życia, samotności i wewnętrznej pustki. Życie pozbawione pozytywnej orientacji narażone jest na zniechęcenie, obojętność, cynizm i rozpacz. Żyjemy w epoce przerostu mobilności, w której liczy się nade wszystko sukces, skuteczność i zysk. Nic dziwnego, że rozlegają się apele o uspokojenie rytmu życia i samoograniczenie. Społeczność ludzka potrzebuje nowej formy globalnej duchowości, która lepiej służyłaby instynktowi przetrwania oraz poczuciu odpowiedzialności za losy świata. Współczesne zainteresowania duchowością innych religii i doświadczeniem mistyków świadczą o tym, że potrzebujemy oświecenia i głębszego zrozumienia tajemnicy istnienia. Chrześcijanie jako świadkowie prawdy o zmartwychwstaniu Chrystusa mogą pomóc ludziom przezwyciężać poczucie absurdu i nicości. Pascha Chrystusa jest sposobem boskiej terapii dla świata. Zbawienie ma charakter terapeutyczny. Wspólnota Kościoła powinna stawać się miejscem odrodzenia i przemiany człowieka. Artykuł zarysowuje wizję chrześcijaństwa bardziej wrażliwego na prawdę o zmartwychwstaniu. Do głosu dochodzą przesłanki antropologiczne. Pascha Chrystusa wyznacza podstawowe prawo istnienia. Człowiek jest istotą dialogiczną, ekstatyczną, relacyjną i epikletyczną, czyli przyzywającą Bożego Ducha samym ubóstwem i niespełnieniem swojego życia. Epikletyczny charakter natury ludzkiej jest wyrazem jej otwartości na rzeczywistość transcendentną. Tym, co określa jakość ludzkiego istnienia jest podstawowa opcja za dobrem i prawdą. Ktokolwiek czyni dobro staje się uczestnikiem Paschy Chrystusa, sam nawet o tym nie wiedząc. Poprzez wolną decyzję czynienia dobra włączamy się w sferę zbawczej mocy zmartwychwstania Chrystusa. Dobro wskrzesza, ożywia i przemienia. Chrześcijańskie doświadczenie Wielkanocy jest wyrazem radości z człowieka i jego ikoniczności, odnowionej poprzez wyzwalający i przeobrażający trud Chrystusa. Chrystianologia paschalna jest wyzwaniem dla współczesnej mentalności sukcesu rozumianego jako najważniejsza wartość ludzkiego życia. Ukazuje ona wskrzeszający charakter miłości: „ubi caritas et amor, ibi Pascha est” Nawiązując do wypowiedzi francuskiego teologa prawosławnego, Obviera dementa, autor stwierdza, że w pewnej mierze chrześcijaństwo przyczyniło się w ciągu swej historii do sprofanowania ludzkiego erosu. Można mieć nadzieję, że w przyszłości potrafi ono bardziej twórczo i mądrze podejść do tego trudnego zagadnienia akcentując rolę relacji wzajemności, cielesności, komunii osób i poszanowania godności każdej z nich. Chrystianologia paschalna uczy, jak odkrywać ukryte piękno natury ludzkiej przez współodczuwanie, życzliwość, przyjaźń i wzajemną troskę. Głęboka duchowość człowieka wyraża się wewnętrzną kulturą wolności, zdolną oprzeć się pokusie zobojętnienia, rozpaczy, cynizmu i nihilizmu. Droga duchowego zmartwychwstania jest zadaniem całego życia człowieka. Świat potrzebuje lamentu chrześcijan, ale ich twórczej inspiracji. Chrześcijaństwo jest paschalną religią nadziei, ufności i zachęty, zdolną leczyć i przemieniać ludzkie życie.Pozycja Działalność naukowa Instytutu Ekumenicznego KUL w 2001 rokuKoza, Stanisław Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Duchowość ewangelickaJaskóła, Piotr (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja „Ex oriente lux” na drogach współczesnej ekumeniiKaim, Andrzej (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Encyklopedyczna synteza prawosławiaKuprlanowicz, Grzegorz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, 18-25 stycznia 2002 rokuGawlik, Magdalena; Koza, Stanisław Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Comprendre les réactions des frères OrthodoxesFotiju, Eleni (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Szczegółowe omówienie wypowiedzi Patriarchy Ekumenicznego Bartłomieja I z konferencji prasowej w Sejmie 25 stycznia 2000 oraz próba zasygnalizowania jej kontekstu w opracowaniach greckich teologów współczesnych. W punkcie pierwszym została przybliżona postawa Bartłomieja I wobec unii, gdy mówi o niej do prawosławnych greckojęzycznych. Punkt drugi zawiera przekład całej wypowiedzi Patriarchy z warszawskiej konferencji. Trzeci (ostatni) punkt podejmuje próbę interpretacji kontrowersyjnego określenia unii jako „dzieła sztucznego” (technito dimiurgima), które powstało jako „forma” (schima) służąca celom prozelitystycznym. Wypowiedź tę należałoby widzieć w kontekście prawosławnej eklezjologii greckiej oraz tych historycznych doświadczeń Bizantyńczyków, o których Zachód wciąż wie zbyt mało.Pozycja Sobór wszystkich chrześcijan we współczesnej refleksji ekumenicznejKaim, Andrzej (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)The General Assembly of the World Council of Churches in Uppsala (1968) set up a concrete goal of efforts intending to form a new image of Christianity. It should be crowned by a universal council of all Christians. Intensive studies were initiated on the key concepts: “conciliarity,” “conciliar process,” and “koinonia-communio.” Following investigations, a question arose as re gards the succession of bishops representing particular religious traditions at the council, the au thority of the council and the pope. There was still yet one more fundamenta, question: is it ne cessary to hold a universal council of all Christians? The answer that a prominent theologian and ecumenist from Paderborn, H. Mühlen, gave is worthy of utmost attention. Namely, he proved that this idea has all real foundations. He pointed to the fundamental and biblical grounds of a common ecclesiology (the mysterium of the Church as a work of Christ and His Spirit). One may put it briefly in a sentence: “one and the same Spirit gives His gifts also to the Churches divided through their own fault” (cf. Cor 12). The element of this ecclesiology have an invaluable value for the direction of ecumenical aspirations to build a common vision of the united Church (e.g. the Holy Spirit and time, the Holy Spirit and tradition, the Holy Spirit and membership of the Church, or consecration to a church office as a relationship between a person and a person).Pozycja Ekumeniczne znamiona duchowości Ruchu „Focolari”Gawlik, Magdalena (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja ‟Annals of Theology”, fasc. 7: Ecumenical theology table of contents in the years 1993-2002Koza, Stanisław Józef; Sarek, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Najnowsze prace Międzynarodowej Komisji Anglikańsko-Rzymskokatolickiej (ARCIC). Wizyta prof. Adalberta Denaux w KUL, kwiecień 2002 rokuPawłowski, Sławomir (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja „Charta Oecumenica” 2001. Geneza – struktura – przesłanieGórka, Leonard (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Protestanci i ekumenizmNapiórkowski, Stanisław Celestyn (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Słowiańskie nauczanie Jana Pawła IIGórka, Leonard (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)