Colloquia Theologica Ottoniana
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19
Colloquia Theologica Ottoniana jest rocznikiem redagowanym w Instytucie Nauk Teologicznych Uniwersytetu Szczecińskiego. Zawartość czasopisma stanowią przede wszystkim oryginalne artykuły naukowe (w języku polskim lub w którymś z języków kongresowych) z zakresu teologii, prawa kanonicznego, filozofii, psychologii, pedagogiki lub socjologii. Oprócz artykułów, na łamach CTO ukazują się także polemiki, krytyczne recenzje niedawno wydanych książek i sprawozdania z doniosłych wydarzeń związanych z nauką.
W latach 1991-2000 pod auspicjami Arcybiskupiego Wyższego Seminarium Duchownego w Szczecinie ukazywał się periodyk naukowy „Szczecińskie Studia Kościelne”. Czasopismo „Colloquia Theologica Ottoniana” stało się kontynuacją tej serii. Zostało powołane do życia w 2001 roku, w związku z rozpoczęciem prac przygotowawczych do otwarcia na Uniwersytecie Szczecińskim Wydziału Teologicznego. Do momentu powstania wydziału czasopismo ukazywało się w ramach szczecińskiego seminarium duchownego, któe wówczas było afiliowane do Wydziału Teologicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Pierwsze trzy numery ukazały się w formie rocznika, w latach 2004-2019 czasopismo było półrocznikiem, a od roku 2020 znów wydawane jest ono jako rocznik. Pierwszym redaktorem naczelnym był ks. dr hab. Piotr Briks, prof. US (2001-2007), a kolejnym ks. dr hab. Grzegorz Wejman, prof. US (2008-2019).
Przeglądaj
Przeglądaj Colloquia Theologica Ottoniana wg Data wydania
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Racje przemawiające za powołaniem Wydziału Teologicznego na Uniwersytecie SzczecińskimKrzystek, Andrzej (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2001)Pozycja „Błogosławieni, którzy wprowadzają pokój, albowiem oni będą nazwani synami bożymi” (Mt 5,9). Komentarz egzegetyczno-teologicznyBriks, Piotr (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2001)Pozycja Kościół a prawa człowiekaHierold, Alfred; (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2001)Pozycja Początki New AgeWańka, Andrzej (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2001)The article is contribution to the research about the roots of New Age Movement. One of the main sources of New Age Movement is the Theosophical Society. The Theosophical Society is a worldwide organization, founded in 1875 in New York City. Its founders were Helena P. Blavatsky (1831 - 1891), Col. Henry Steel Olcott (1832 - 1907) and William Quan Judge (1851 - 1896). Also Annie Besant (1847 - 1933) was one of the most important members of the Theosophical Society in its history. The headquarters of the International Theosophical Society is located in the Madras suburb of Adyar, India. Three declared objects of the Theosophical Society are: 1. To form a nucleus of the Universal Brotherhood of Humanity, without distinction of race, creed, sex, or color. 2. To encourage the study of comparative religion, philosophy, and science. 3. To investigate unexplained laws of nature and the powers latent in man. But theosophical writers have made it clear, that the key idea of the Theosophical Society is intention of unification all existing religions. To introduce this idea of religion union they created a thesis that existing religions are insufficient and should submit to the highest authority of theosophy. Today, the Theosophical Society is one of the classical representatives of New Age and theosophical ideas are presented in a large literature, and there are branches of the Society in some sixty countries throughout the world.Pozycja Koncepcja duszy według Świętego AugustynaWenta, Mariusz (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2001)The studies of St. Augustin on the human soul have been presented. For many centuries that matter has been regarded as a serious problem for many thinkers. St. Augustin encountered it, too. His ideas are strogly influenced by Platonic and neo - Platonic philosophy. The attribute of immortality in his analysis is unquestionable, although he notices a basic difference between the essence of the soul and its powers. Though the soul is the better side of man it is not perfect. It integrates the human nature and fulfills several functions simultaneously which may be weakened due to the original sin. St. Augustin regards that eventas a loss of soul unconditional control of the body. The soul remains strong if it is faithful to the God. St. Augustin points at traces of the Holy Trinity in the human soul. The body is just an obstacle to recognize idealestic values; it weakenes sensitiveness of the soul and leads to separation of the soul from the body life. Regarding ontology, St. Augustin believes in personal unity of man. Though the soul is one of elements of the human nature, a human being is created by its permanent connection with the body. However, regarding that problem from the ethical point of view, St. Augustin postulates submitting the material body to the control of the soul and calls the body a servant of the soul. In opinion of St. Augustin the ultimate objective of the human life is connected with the soul and that is why the soul includes the most essential elements of the human nature.Pozycja Między zoologiczną koncepcją człowieka a antropologiczną wizją zwierzęciaDyk, Wiesław (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2001)Pozycja „Gabrielu wyjaśnij temu to widzenie”. Wizja apokaliptyczna i jej wyjaśnienie: studium struktury rozdziału ósmego Księgi DanielaKorzec, Cezary (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2001)Pozycja Fenomen Sathya Sai Baby. Próba analizy religioznawczo-psychologicznejWańka, Andrzej; Bukalski, Sławomir (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2002)Article contains a critical analysis of religious occurrences of Sathya Sai Baba (Sathyanarayana Ratnakra Raju, bom in 1926), from religiological and psychological point of view, based on literature sources. From religiological aspects the article intends to give an answer to a question on religious-metaphysical principles, that determine the fundamental teaching of Sathya Sai Baba, but from psychological angle it endeavors on the base of religious analysis concerning the reliability of person, methods of activity and motives of membership. On the basis of conducted researches the authors reached the following findings: the principle elements of doctrinal teaching of Sathya Sai Baba (idea of Absolute, concept of universe, man and religion) stays under strong influence of Hindu Upanishad with some clearly marked elements of Hindu bhakti, however opposes the partition of Hindu society into castes. The system introduced by Sathya Sai Baba is characterizes also with universal aspirations that involves some elements of other religions. From psychological point of view Sathya Sai Baba appears as a hardly reliable person, acting basically on sophisticated methods, founded on contestant attitudes accompanied with demands on alternative coherent viewpoint.Pozycja Inicjatywa czasopisma Ephemerides Liturgicae w przygotowaniu generalnej reformy liturgicznej za pontyfikatu papieża Piusa XIIKrzystek, Andrzej (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2002)Pozycja Liberalny Kościół Katolicki zapomniane źródło New AgeWańka, Andrzej (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2002)The aim of this article is presentation of history of Liberal Catholic Church from the point of view of the history of religion, understood as religiology of science. Liberal Catholic Church was founded in London, England, in 1918 as a result of breaking in British Old Catholic Church. Its founders and bishops (J. I. Wedgwood, C. W. Leadbeater, I. S. Cooper, G. S. Arundale), tied it compactly with Theosophical Society. This close relationship by privileges meant also obligations and contributed to numerous controversies bounded with its own identities and became the main source of differences and partitions. Through the relationship to Theosophical Society, Liberal Catholic Church belongs to the list of precursors of New Age Movement. Liberal Catholic Church was developed mostly in Europe, U.S.A., Canada and Australia. Nowadays, this denomination does not play any significant cultural or social part.Pozycja Udział Polski w procesie integracji Europy wyzwaniem dla duszpasterstwa emigracyjnegoNecel, Wojciech (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2002)Die Struktur und die Organisation der polnischen Seelsorge in West Europa geht aus dem Besorgnis der Kirche in Polen um polnische Migranten hervor, und wurde durch das Bemühen der gesamten Kriche um das religiöse Leben dynamisiert. Die Veränderungen im Phänomen der Mobilität führten zur notwendigen Anpassung der Struktur der polnischen Seelsorgeeinrichtungen an die neue Realität. Die Veränderungen, die nach 1989 in Polen stattfanden und der gegenwärtiger Prozess der Einführung Polens in die Europäische Union stellen die polnische Migrantenseelsorge vor neuen Herausforderungen. Die Anwesenheit polnischer Arbeiter, Techniker, Führungskräfte, Wissenschaftler und Künstler wird durch den Austausch neuer Technologien und des Kapitals bestimmt. Die Bedürfnisse der neuen polnischen Migranten können nicht immer durch schon existierende Seelsorgestrukturen abgedeckt werden. Ebenso Erwartungen der Migranten werden sich anders gestalten. In gleicher Weise sollte sich die Seelsorge in Polen auf die Anwesenheit der Gläubigen von anderen Nationalitäten öffnen und sie nach Möglichkeit seelsorgerlich betreuen.Pozycja Bhagavan Dasa koncepcja „religii powszechnej”. Przyczynek do badań nad źródłami idei religii globalnejWańka, Andrzej (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2002)The aim of this article is critical analysis, from religious science point of view, little known subject till now, to create one world universal religion, which was introduced by Indian thinker and social active person - Bhagavan Das (1869- 1959). B. Das proposes to form one total, syncretic, „Universal Religion" on the ground of distillation of existing religions all common truths, from which then, on the way of synthesis, would become one absolute „Universal Religion" On the basis of passed analysis the author reached the conclusion, that represented by B. Das project of global religion leans on premises founding equality of existing religions, in aspect of truth, what drives to relativation of the world religions. However, this concept is lacking in respect for the right to own world religion’s identity.Pozycja W kierunku lepszego rozumienia Biblii - metoda analizy retorycznejPosadzy, Andrzej (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2002)Lo studio della Bibbia è come anima della teologia: come tale cerca da sempre di capire i Libri Sacri. Secondo l’ultimo documento della Pontifìcia Commissione Biblica, intitolato L’interpretazione della Bibbia nella Chiesa, l’esegesi deve essere un grande aiuto a chi cerca dentro la Bibbia l’ispirazione per la vita e il suo agire umano. L’esegesi deve raggiungere il senso autentico del testo sacro o i suoi differenti sensi e comunicare questo senso al destinatario della Sacra Scrittura che è, se possibile, ogni persona umana, ritraducendo il pensiero biblico in un linguaggio contemporaneo, sempre fedele però al originale. La gamma metodologica degli studi esegetici è molto ampia. Lungo la storia della Chiesa vengono proposti nuovi metodi e nuovi approcci nell’interpretazione della Bibbia. Essi continuano a suscitare, anche nei nostri giorni, un vivo interesse, provocando vivaci discussioni. E logico, perché la Bibbia stessa presenta varie difficoltà da affrontare. Tra i cosiddetti nuovi metodi di analisi letteraria della Bibbia, Pontificia Commissione Biblica presenta l’analisi retorica. Essa fa parte del campo della linguistica e cerca la strutturazione del testo sacro. La retorica intende di dimostrare ed indicare l’organizzazione o la composizione dei testi. In altre parole, l’analisi retorica cerca di trovare dentro il libro scritto una certa omogeneità strutturale e così, con questo risultato, comprendere il testo. Questo articolo è un tentativo di presentare l’analisi retorica, i suoi vantaggi e anche i suoi limiti. Dal nostro lavoro risulta chiaro che, come metodo, è molto utile, facile da applicare e che i risultati che escono sono affascinanti. Dall’altra parte non possiamo dimenticare i limiti i quali non permettono di applicare il metodo dell’analisi retorica a tutti i testi sacri, in modo particolare ai testi narrativi.Pozycja Godność osoby ludzkiej podstawą oceny postępu w biotechnologiiDyk, Wiesław (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2002)Pozycja Zarys organizacji i instytucji kościelnych diecezji szczecińsko-kamieńskiejWejman, Grzegorz (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2002)Papież Paweł VI bullą Episcoporum Poloniae Coetus z dnia 28 czerwca 1972 r. erygował cztery nowe diecezje w Polsce, w tym również szczecińsko-kamieńską. Obejmowała ona obszar 12 754 km2 z liczbą 922 tys. ludności. Miastem biskupim został Szczecin liczący 367 tys. mieszkańców. Na katedrę wyznaczono, będący w ruinie, kościół pw. św. Jakuba Apostoła. Konkatedrą został, niegdyś katedralny, kościół pw. św. Jana Chrzciciela w Kamieniu Pomorskim. W 30-rocznicę istnienia diecezji (od 25 marca 1992 r. archidiecezji) mieszka w niej 1 078 800 wiernych, skupionych w 267 parafiach, 36 dekanatach i 696 kościołach. Posługę pełni 655 kapłanów, w tym 471 diecezjalnych, 177 zakonnych i 7 z innych diecezji. Ojcowie zakonni, z 9 zakonów i zgromadzeń zakonnych, pracują w 38 parafiach. Na terenie diecezji działają 23 zakony i zgromadzenia żeńskie w 41 placówkach (169 sióstr - 1996 r.) oraz 9 placówek Wspólnoty Sióstr Uczennic Krzyża (75 sióstr - 2002 r.). W tym czasie została odbudowana katedra, powstał nowy budynek kurii metropolitalnej oraz seminarium duchownego (AWSD w Szczecinie jest sekcją Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu; zaawansowane są prace związane z powołaniem Wydziału Teologicznego na Uniwersytecie Szczecińskim), a sąd biskupi otrzymał miejsce po dawnej kurii biskupiej. Spośród pozostałych instytucji naukowych działają: Instytut Studiów nad Rodziną i Kolegium Teologiczne, a z centralnych struktur diecezjalnych: kapituły - katedralna i 3 kolegiackie; sanktuaria - 6 maryjnych, 2 Miłosierdzia Bożego i jeden Najświętszego Serca Pana Jezusa; muzeum, powstaje także archiwum. Duszpasterstwo zwyczajne jest dobrze rozwinięte, działają stowarzyszenia, a także coraz prężniej instytucje charytatywne i oświatowe.Pozycja Jerozolima - miasto pokoju?Briks, Piotr (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2002)Pozycja Historia w rozumieniu starożytnych HebrajczykówBriks, Piotr (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2002)Beim Lesen der Bibel würde es sehr viele Probleme geben, die man ganz und gar nicht lösen könnte, wenn man ihre so genannte geschichtliche Erzählungen auf eine gegenwärtige und europäische Weise verstehen möchte. Am Anfang des Artikels gibt der Autor einige Beispiele solcher logischen oder geschichtlichen Paradoxen aus dem Genesisbuch. Die nächsten Paragraphen erklären die Unterschiede zwischen der modernen und altisraelitischen Geschichtsschreibung. Für die Israeliten war die Geschichte eine Quelle der Weisheit, eine Erfahrung, die belehrte, wie man jetzt entscheiden und in der Zukunft leben sollte. Die Faktorgraphie war damals sehr gering geschätzt. Viel wichtiger war es die Geschichte, die man erzählt, klar und interessant den Hörem darzustellen, so damit sie diese mit großer Interesse zuhören und die richtigen Schlussfolgerungen ziehen. Das zweite Teil des Artikels stellt als ein Beispiel der spezifischen Geschichtsfassung in der Bibel den Hymnus vom Gott dem Schöpfer aus Gen 1,1-2,4a vor. Die kritische Analyse dieses Textes zeigt wie viele theologischen Wahrheiten unter der Form der Geschichte vorenthalten sein können.Pozycja Uwagi o etycznych i moralnych podstawach nauki o przestępstwie w polskim prawie karnymHarasimiak, Grzegorz (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2002)Der Problematik des Zusammenhangs zwischen Sittlichkeit und Ethik wurde schon seit Jahrhunderten große Aufmerksamkeit von den Wissenschaftlern gewidmet, die verschiedene Wissensgebiete repräsentieren. Im folgenden Artikel nehme ich dieses Thema in Bezug auf ein abgesonderetes Teil des Strafrechts - nähmlich Verbrechenwissenschaft auf. Jedes Vebrechen muss als „Angriff“ auf konkreten Wert betrachtet werden. Deshalb auch führe ich diese Analyse durch, indem ich mich auf die Gegenstände: Angriff und Schutz berufe. In der Analyse beschpreche ich alle Bestandteile, die den Begriff Vebrechen bilden. Gleichfalls versuche ich das Wesen, den Charakter dieser Bestandteile und Bereich des Zusammhangs, der zwischen deren und der Ethik und Sittlichkeit besteht aufzuweisen. Es werden auch Subjekte genannt, die auf dieser Basis in abstracto und in concreto was Verbrechen ist bestimmen. Anhand dessen weise ich darauf hin, dass die angenommenen ethischen und moralen Grundlagen zugrunde vieler Sachverhalte liegen. Sie bediengen die Tatsache, die einzelne Taten als verboten ansieht, üben Einfluss auf die Gestalt von der auf dieser Basis berührenden Rechtsgrundsätze, ihrer Interpretation sowie die Beurteilung des konkreten Falles aus. Sie bediengen auch gegebene juristische Konstruktionen (z.B. die Schuldfrage). Schließlich bringe ich die Tatasache ins Vordergrund, dass man sich in gezeigten Gebieten oft auf gleiche Kriterien bei der Beurteilung des einzelnes Falles beruft. Es ist also nicht von geringer Bedeutung über welche anthropologische, onthologische Betrachtweise und Werthierarchie der Subjekt verfügt, der was Verbrechen ist bestimmt und unter diesem Gesichtspunkt das konkrete Verhalten des Menschen beurteilt.Pozycja Judaizm, chrześcijaństwo i islam w pluralistycznym świecieWańka, Andrzej (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2003)Pozycja Terminologia ‘Gniewu Bożego’ w Biblii HebrajskiejStrzałkowska, Barbara (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2003)Both the New and the Old Testament Books draw rich illustration of human feelings reffered to God. The described article treats of the Hebrew terminology concerning the wrath of God in the Hebrew Bible. There are more than several Hebrew terms that define the expressions of both human and God’s anger in the Old Testament. Among them the most important are: אף, חמה , חריך, כעם , (or כעש), קצף , זעם , זעף עברה , characterized more precisely in the main part of the article. The first part contains some of the introductory informations concerning the discussed matter and some particularities of terminology in the Hebrew language and its origins. The second part enumerates each of the most important Hebrew terms of anger and wrath, indicating, if it is possible, their sources, roots, occurrences and potential and conceivable meanings. It contains eight points, each about one of the eight main terms. The third and last part depicts some of the conclusions that may be drawn of the analysis of this termonology. The Hebrew terminology expressing the wrath of God is very rich and in teresting. It may be concidered as one of the aspects of biblical athropomorphism, or more specifically - biblical anthropopathism - which is the showing or treating God as if He was human in apperance or behaviour, and, in this particular case, as if He had human feelings. The expressions of God’s anger appear in the Hebrew Bible two times more than the expressions of human one! This explains why this subject is so relevant and intriguing. And even more important as we think of the problem that many people face - that the anger of God in the Bible, being so difficult to understand and hardly acceptable, may arise difficulties in reading, comprehending and appproving the whole theological messaggio of the Old Testament. For that reason the exact study of the terminology not only is the work concerming the language, but also may be the introduction to a further reasearch in the exegetic and theological field of the Old Testament studies.