Colloquia Theologica Ottoniana
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19
Colloquia Theologica Ottoniana jest rocznikiem redagowanym w Instytucie Nauk Teologicznych Uniwersytetu Szczecińskiego. Zawartość czasopisma stanowią przede wszystkim oryginalne artykuły naukowe (w języku polskim lub w którymś z języków kongresowych) z zakresu teologii, prawa kanonicznego, filozofii, psychologii, pedagogiki lub socjologii. Oprócz artykułów, na łamach CTO ukazują się także polemiki, krytyczne recenzje niedawno wydanych książek i sprawozdania z doniosłych wydarzeń związanych z nauką.
W latach 1991-2000 pod auspicjami Arcybiskupiego Wyższego Seminarium Duchownego w Szczecinie ukazywał się periodyk naukowy „Szczecińskie Studia Kościelne”. Czasopismo „Colloquia Theologica Ottoniana” stało się kontynuacją tej serii. Zostało powołane do życia w 2001 roku, w związku z rozpoczęciem prac przygotowawczych do otwarcia na Uniwersytecie Szczecińskim Wydziału Teologicznego. Do momentu powstania wydziału czasopismo ukazywało się w ramach szczecińskiego seminarium duchownego, któe wówczas było afiliowane do Wydziału Teologicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Pierwsze trzy numery ukazały się w formie rocznika, w latach 2004-2019 czasopismo było półrocznikiem, a od roku 2020 znów wydawane jest ono jako rocznik. Pierwszym redaktorem naczelnym był ks. dr hab. Piotr Briks, prof. US (2001-2007), a kolejnym ks. dr hab. Grzegorz Wejman, prof. US (2008-2019).
Przeglądaj
Przeglądaj Colloquia Theologica Ottoniana wg Tytuł
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja 10 lat działalności edukacyjno-środowiskowej Centrum Ekologiczno-Rekolekcyjnego „Przymierze” w WisełceCiaciura, Marian; Nowak, Anna (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2007)There is description of the Ecology-Retreat Centre „Alliance” in Wisełka in this paper. The description refer to environmental education activity during 10 years. This education includes organisation of symposia, ecological festivals, „green schools” etc. There are description and concrete solutions on it.Pozycja 20 lat Nowicjatu Towarzystwa Salezjańskiego w Swobnicy 1983-2003Wąsowicz, Jarosław (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2004)Pozycja 43. Sympozjum Biblistów Polskich Łowicz 20-22 września 2005 r.Korzec, Cezary (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2005)Pozycja Adekwatna - czyli niepesymistyczna – antropologia na podstawie historii upadkuMisiak, Rafał (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2007)Pozycja Ahura Mazda - zaratustriańskie inspiracje jahwizmu?Briks, Piotr (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2006)Pozycja Andrzej Krzystek, Katedra – nigdy nie ukończona, dziedziczona i zadawana, Szczecin 2017, ss. 215.Konecki, Krzysztof (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2017)Książka ks. dr. Andrzeja Krzystka: Katedra – nigdy nie ukończona, dziedziczona i zadawana to wartościowe i potrzebne opracowanie, zrealizowane niezwykle rzetelnie, świadczące o wszechstronności i erudycji autora, o jego szerokim, a zarazem fachowym i dojrzałym warsztacie naukowym. Dzięki temu można je zaliczyć do najciekawszych i najbardziej wartościowych pod względem merytorycznym i poziomu naukowego warsztatu spośród znanych mi, wydanych ostatnio publikacji zwartych dotyczących tematyki ścisłego związku budownictwa sakralnego i liturgii posoborowej. Polecam ją studentom teologii, sztuki i architektury, a także wszystkim, którzy pełnią posługę przewodników po miejscach świętych.Pozycja Antropologia Imago Dei jako odpowiedź na antropologię genderBujak, Janusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2014)Gender theory głosi, że istnieje odwieczny konflikt mężczyzn i kobiet, któremu można zaradzić jedynie przez zaprzeczenie istnienia płci biologicznej i zaakceptowanie „płci kulturowej” – gender, tak by zniknęły różnice pomiędzy mężczyzną i kobietą i powstało społeczeństwo aseksualne. Celem artykułu jest ukazanie, na czym polega ideologia gender i wskazanie na jej filozoficzne zaplecze w postaci marksizmu i konstruktywizmu. Odpowiedzią na tę niszczącą jednostkę, rodzinę i społeczeństwo ideę jest przesłanie Księgi Rodzaju 1–2, gdzie mowa jest o stworzeniu człowieka na obraz i podobieństwo Boga – imago Dei. Dziś szczególnie mocno trzeba przypominać, że wierzymy nie tylko w Odkupienie człowieka przez Boga – Człowieka, ale i w Boga – Stwórcę świata i człowieka, i wszystkie konsekwencje, które z tego wynikają.Pozycja Apostoli Pauli Omnia et singula. Próba syntezy dzieła św. PawłaOczachowski, Andrzej (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2008)The thirteen Letters of St. Paul constitute an extremely rich source of the Church’s theology. The reading of these Letters enables us to learn about the way of life of the early Christian communities and equally about the way Paul responded to any emerging errors. Publishers of the New Testament ascribe apposite headings, so-called theological titles, to each of the Letter’s chapters. These number about two hundred. The classification of these headings, when considered in relation to the work in its entirety, gives us a concept of the fundamental principles and direction of Paul’s theology. It appears that the main theme is that of Christology - the mystery of Jesus Christ as the first-born of all creation. Another theme is that of justification and its eternal consequences for mankind. From the latter there emerge subsequent themes of ecclesiology and anthropology, and finally, the subject of Paul himself, his life and his apostolic mission.Pozycja Archeologia – Teorie Metody PraktykaBriks, Piotr (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2003)Pozycja Architektura w dziejach teologiiLiszka, Piotr (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2015)Architecture has always been a means of expressing world viewpoints that are governing in a given society. Gothic architecture expressed man’s desire to come closer to divine infinity. Gothic cathedrals would combine two worlds separated by an infinite metaphysical distance. Baroque architecture attempted to include in the vertical scheme the whole heritage of the passing and the temporal: aspects of nature, human existence and the richness of human spirituality. All this in a temporal, diachronic aspect, an aspect subjected to constant change, an aspect full of energy, dynamics and motion. The 20th century introduced trends that attempted to unite the visible world with the divine. Matter was divine and the divinity was material. This pantheistic interpretation of nature was reflected in architecture. Will Christian architecture come to an end or will it triumph? Will architecture be a stumblingblock or a spring-board for the Christian faith? This triumph will not be achieved by looking for new arguments in the never-ending debate, but through a better understanding of Christian Revelation, which is known but superficially, both by Christians and their adversaries. That is the reason why architecture contains and expresses merely a general outline of Christian doctrine. Ideas expressed in other architectural styles also have a superficial influence.Pozycja Armut als Herausforderung die franziskanische Armutsbewegung und die Anfänge der SozialethikSchallenberg, Peter (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2013)Am Beginn jedes neuen Pontifikates wird mit Spannung erwartet, welche thematischen Schwerpunkte der neue Pontifex herausstellt. Schon sehr schnell machte Papst Franziskus deutlich, dass die Armen und Notleidenden neu ins Zentrum der kirchlichen Praxis und der Verkündigung gerückt werden müssen. Seine Namenswahl sollte dabei also Programm sein. Der Bezug zu Franz von Assisi und damit dem Ideal der Armut ist unübersehbar wiederum ins Zentrum der Weltkirche gerückt. Dass sich die Kirche besonders gegenüber den Armen solidarisch zeigen muss, war dabei selbstverständlich nie in Vergessenheit geraten. Jene Solidarität stellt nach wie vor eine Hauptintention der katholischen Soziallehre und der Sozialethik dar. Jene Sozialethik hat sich in einem langen Prozess zu einem sich weiterhin wandelnden Korpus entwickelt, der uns heute vor Augen steht.Pozycja Aspekt historiograficzny Herodota,Tukidydesa i Plutarcha w chrystologii Dziejów ApostolskichSługocka, Katarzyna (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2019)Pierwsza część artykułu ukazuje początki starożytnej historiografii i przedstawia sposób pisania historii w konwencji pierwszych historyków greckich, takich jak Herodot, Tukidydes oraz Plutarch, i na ich tle prezentuje księgę Dziejów Apostolskich, ze wskazaniem jej miejsca w standardach historiografii tego czasu. Druga część przedstawia aspekt historiograficzny prologu w Dziejach Apostolskich. Poświęcono mu sporo miejsca, gdyż jego obecność i zawartość wskazuje bezpośrednio na powiązania Dziejów z hellenistyczną historiografią starożytną i wyjaśnia rolę i funkcję, jaką czasy starożytne nadały prologom. Trzecia część artykułu koncentruje się na aspekcie chrystologii Dziejów Apostolskich i szuka do niej klucza w greckiej historiografii starożytnej poprzez odniesienia do ojców historiografii.Pozycja Babiloński ślad wydarzeń biblijnych?Briks, Piotr (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2008)Pozycja Bazylika katedralna w SzczecinieWejman, Grzegorz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2010)The history of the church of st. James the Apostle is closely linked with the history of Western Pomerania. Although the temple suffered as a result of hurricane and military operations that left lasting signs, especially those with the greatest time of World War II and the political obstacles to the communist period - still exists. Unique character and richness raised it to the dignity: June 28th 1972 - the cathedral, and May 3rd 1983 - the cathedral basilica. From March 25th 1992, populary called ‘cathedral’ The dignity of the temple, beauty of its yard, architecture and wealth of facilities made it become a center of religious state, as well as a place of pilgrimage groups and individuals not only from Poland. Installed in 2008, the tower and the new organ, and including the floor added ever greater charm, and above all, the unique architectural and wood-carver’s achievements. For sure it would be valuable to give the first church in the Archdiocese of uniform style interior equipment (altar, pulpit and stalls). Also finding many sources and archival materials, which are probably now in Berlin, Bamberg and Greifswald, would increase our knowledge of this particular monument of West Pomerania.Pozycja Bezkompromisowa postawa biskupów Teodora Benscha i Wilhelma Pluty. Na drodze do stabilizacji organizacji kościelnej na Ziemiach ZachodnichWejman, Grzegorz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2022)In 1956, the Gorzów Church had the first bishop in its history as a ruler. Unfortunately, the zealous pastoral ministry of Bishop Theodor Bensch was interrupted by his sudden death. Nevertheless, his work was beautifully continued and further developed by Bishop Wilhelm Pluta – today a Servant of God. The first bishops of the Gorzów Ordinariate wrote down a beautiful charter of pastoral ministry in the Gorzów Ordinariate – years 1956–1972. The first of them, Bishop Bensch, had a high ecclesiastical position because he was a long-time secretary of Primate Stefan Wyszyński. He also knew the backroom of the politics of the authorities and the methods of their conduct. These experiences, and above all great intellectual, pastoral, and organizational skills caused him to activate the church life of the Ordinariate. The authorities considered him to be a taciturn and faithful executor of “the orders of the Vatican and the church hierarchy.” Also, Bishop Pluta was always guided by the good of the Church and remained in close relations with the Primate of Poland, Cardinal Stefan Wyszyński. All of his pastoral ministry could be summed up in one sentence: “The shepherd’s great care for man.” The uncompromising nature of Bishop Pluta meant that in the 1960s the authorities considered him on par with the Przemyśl bishop, Ignacy Tokarczuk who was an “enemy of the communist authorities in Poland.” The attitudes of zealous shepherds were an invaluable contribution to the process of stabilizing the church organization in the Western Territories. Despite the double yoke, they did not have the certainty of the canonical stability that other bishops had under their feet. They were fought by the state authorities, but they survived and lived to see the long-awaited decision of Pope Paul VI in the papal bull Episcoporum Poloniae coetus of June 28, 1972, and the division of the great Gorzów Apostolic Administration into three dioceses: Gorzów Diocese, Koszalin-Kołobrzeg Diocese, and Szczecin-Kamień Diocese.Pozycja Bhagavan Dasa koncepcja „religii powszechnej”. Przyczynek do badań nad źródłami idei religii globalnejWańka, Andrzej (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2002)The aim of this article is critical analysis, from religious science point of view, little known subject till now, to create one world universal religion, which was introduced by Indian thinker and social active person - Bhagavan Das (1869- 1959). B. Das proposes to form one total, syncretic, „Universal Religion" on the ground of distillation of existing religions all common truths, from which then, on the way of synthesis, would become one absolute „Universal Religion" On the basis of passed analysis the author reached the conclusion, that represented by B. Das project of global religion leans on premises founding equality of existing religions, in aspect of truth, what drives to relativation of the world religions. However, this concept is lacking in respect for the right to own world religion’s identity.Pozycja Biblia dla kobiet. Spór o duchowość kobietyŁapucha, Jarosław (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2020)Od dłuższego czasu obserwujemy w Kościele w Polsce rosnącą popularność duchowości powiązanej z płcią. Pojawiają się coraz to nowe propozycje duszpasterskie, rekolekcyjne czy wydawnicze przeznaczone wyłącznie dla kobiet bądź dla mężczyzn. Jeśli chodzi o duchowość kobiety, należy zauważyć, że nie ma jednego, obowiązującego współcześnie modelu. W debacie publicznej toczą się spory na temat roli i miejsca kobiety w Kościele oraz świecie. Polemiki te dotyczą także paradygmatu duchowości kobiety. Egzemplifikację tego może stanowić dyskusja wokół wydanej w 2020 roku polskojęzycznej Biblii dla kobiet. Toczące się polemiki ukazały, jak bardzo zróżnicowane jest podejście samych kobiet do kwestii rozumienia kobiecości jako takiej oraz duchowości kobiet. Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie sporu o duchowość współczesnej kobiety na przykładzie dyskusji wokół Biblii dla kobiet. Problem ten został omówiony na tle fenomenu, jakim są wydania Pisma Świętego przeznaczone dla kobiet, by ukazać różnice w definiowaniu duchowości kobiecej w dwóch odrębnych modelach. Następnie przeanalizowane zostaje polskie wydanie Biblii dla kobiet z uwzględnieniem dodatkowych treści, które zawarto w tej publikacji. Zasadnicza część artykułu została poświęcona ukazaniu i analizie sporu wokół omawianego wydania. Autor próbuje jednocześnie ukazać, jak współcześnie definiowana jest duchowość kobiet oraz w jaki sposób jest ona rozumiana i oceniana.Pozycja Biskup Wilhelm Pluta (1910–1986). Źródła formacji liturgicznejSałatka, Tomasz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2015)W każdej wspólnocie są osoby szczególne, które wyznaczają kierunki i prowadzą innych ludzi. Często to właśnie patrzenie na świat tych osób zostaje przyjęte przez innych, stając się normą postępowania w życiu. Taką postacią formującą innych dla diecezji zielonogórsko-gorzowskiej był i jest nieustannie bp Wilhelm Pluta. Przez swoje dzieła realnie kształtuje wiarę i człowieczeństwo diecezjan, mimo że od jego śmierci w 1986 roku upłynęło już 27 lat. Z tego powodu warto zobaczyć nie tylko to, co biskup uczynił dla diecezji w różnych przestrzeniach życia, a co było też już wielokrotnie przedstawiane i analizowane w pracach naukowych, ale wskazać też źródła jego formacji, które stały również u podstawy twórczości bp. Pluty. W tej analizie chciałem skupić się na ukazaniu źródeł jego formacji liturgicznej. Temat ten zasługuje na szczególną uwagę, gdyż po Soborze Watykańskim II i Konstytucji o liturgii świętej Sacrosanctum Concilium przestrzeń liturgiczna nabrała nowych kierunków i nowego znaczenia, z którym należało zapoznać wiernych. Biskup podjął to wyzwanie i z ogromnym zapałem zabrał się do pracy. Pomagały mu w tym różnorakie doświadczenia ruchu liturgicznego, z którymi się zetknął na swojej życiowej drodze, a które zostały ukazane w tym artykule.Pozycja Biskupi kamieńscy w GolczewieWejman, Grzegorz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2011)Bishops of Kamień resided not only in Wolin, Kamień Pomorski, and Karlino, but also for a time in Golczewo. The first mention of the documents about “castrum Gülzow” comes from 1304 years and for purchase of the castle by Bishop Heinrich von Wachholtz. Bishops of Kamień living in it already in 1308 and stayed there probably by 1336 years. Because of not repaying the full amount knights Erhard and Wulfekin Schweling and Wedelsädt, the castle with all its assets are often changed its owners acting in the cause of the continuing emergence of debt, and the object of quarrels, feuds, liens and processes, even in the international arena and the universal church. So by 1363 years back administration of the aforementioned knights, then the jury of Kamień. In 1385, the bishop placed on lease Golczewo archdeacon from Uznam Helpte Philip and his brother Herman and his nephew Henry Wussow. In 1402 Golczewo be bought by Prince Bogusław Vili and remains in the hands, and his son Bogusław IX by 1436. This year, the castle returns again into the possession of bishops of Kamień. In subsequent years (1451-1502) re-enters the knight’s pledge of Eberstein family. Finally in 1502 the bishops of Kamień took it again by 1545 years, when the diocese as a result of secularization became the property of the prince, and in 1650 became the property of the electors of Brandenburg, although Duke Ernest Bogusław de Croy was using it formally until his death - for 1684. At that time, belonged to one of the largest, of significant military importance, not only episcopal castles, but also Western Pomerania.Pozycja „Błogosławieni, którzy wprowadzają pokój, albowiem oni będą nazwani synami bożymi” (Mt 5,9). Komentarz egzegetyczno-teologicznyBriks, Piotr (Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, 2001)