Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2006, T. 39, z. 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/33051
Przeglądaj
Przeglądaj Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2006, T. 39, z. 1 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 32
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Źródła przemian we współczesnej homiletyce fundamentalnejTwardy, Jan (Księgarnia Św. Jacka, 2006)The theological reflection flowing from the God’s revelation was always the base of the catholic homiletics. However, the retoric – especially recommendations concerning the methodics and the form of sermons – have dominated in it now and then. Polish manuals on homiletics from 19th and the first half of 20th century are the good examples of this opinion. In the first half of the past century – especially after the Second Vatican Council – the catholic homilets increased their interests as regards God’s word and the biblical kerygmat. The main reasons of the changes in the fundamental catholic homiletics of that period are: development of the biblical research and emphacizing of the kerygmatic theology, revival of lithurgy along with the speciall accentuation of God’s word, ecumenical dialogue arising from achievements of protestant theologians. As the crisis of preaching and nowadays still widening dechristianization have been evident, it was necessary to pay bigger attention to authentic God’s word which – when spread – has its redemptive efficiency. That is why the contemporary homiletics stands on the strong theological foundations; owing to this, it delivers the deep supernatural motivation either to the preachers, as well as to the listeners to God’s word. Numerous publications concerning this subject evidently confirm this fact.Pozycja „Życie wewnętrzne Ciała Chrystusa”Borek, Wacław (Księgarnia Św. Jacka, 2006)Pozycja Eugnostos [Wstęp, tłumaczenie z koptyjskiego, Nag Hammadi Codex III, p.70,1–90,12]Myszor, Wincenty (Księgarnia Św. Jacka, 2006)Pozycja ¿Descansa la filosofía moral en un error?Kania, Witold (Księgarnia Św. Jacka, 2006)Czy filozofia moralna opiera się na błędzie? Takie kontrowersyjne pytanie stawia w swoim eseju Harold Arthur Prichard (1871–1947), profesor filozofii moralnej w Corpus Christi College w Oxfordzie. Odpowiedź pozytywną na postawioną kwestię upatruje w nieuprawomocnionym sposobie uzasadniania obowiązków moralnych. Dotychczasowa filozofia, wedle brytyjskiego filozofa, próbowała tłumaczyć powinności moralne, odwołując się do idei dobra zawartego w danym działaniu lub wytworzonego na jego skutek. Prichard próbuje udowodnić, że pojęcie obowiązku nie implikuje pojęcia dobra. Obowiązek można wyprowadzić tylko z obowiązku. To radykalne twierdzenie Prichard próbuje uargumentować, powołując się na intuicję i na to, co powszechnie myślimy, wypełniając obowiązki moralne. Niniejszy artykuł przedstawia i poddaje krytycznej analizie wybrane poglądy brytyjskiego filozofa. Aczkolwiek trudno zgodzić się z twierdzeniami Pricharda, niemniej sposób, w jaki uprawia filozofię, pomaga w twórczej refleksji nad podstawowymi zagadnieniami teorii etyki.Pozycja Obraz Kościoła w Kazaniach ks. Piotra SemenenkiKucza, Grzegorz (Księgarnia Św. Jacka, 2006)Pozycja Laudacja na cześć Ks. Profesora Remigiusza Sobańskiego z okazji przyznania nagrody Lux ex Silesia na rok 2005Juros, Helmut (Księgarnia Św. Jacka, 2006)Pozycja Emmanuel Durand, La périchorèse des Personnes Divines. Immanence mutuelle. Réciprocité et communionStrzelczyk, Grzegorz (Księgarnia Św. Jacka, 2006)Pozycja Opis stworzenia jako „conditio humana” w Rdz 2,7?Lemański, Janusz (Księgarnia Św. Jacka, 2006)Pozycja Soteriologia dramatyczna wobec teorii zadośćuczynienia Anzelma z CanterburyKempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2006)Pozycja The prophet Jeremiah and the reforms of King JosiahMałecki, Zdzisław (Księgarnia Św. Jacka, 2006)Księga Jeremiasza ukazuje działalność proroka podczas rządów ostatnich królów przed niewolą babilońską. Chociaż jej pierwszy okres przypada na czas reformy króla Jozjasza (641–609 przed Chr.), wzmiankowanej przez Drugą Księgę Królewską, to w Księdze Proroka Jeremiasza brak wzmianek o tego rodzaju działaniach. Fakt ten jest przedmiotem rozbieżnych interpretacji. Działalność Jeremiasza, rozważana w duchu deuteronomistycznym, może być widziana jako przygotowanie do reformy religijnej, dlatego wydarzenia opisane w 2 Krl 22,3–23,26 mogą być traktowane jako rezultat działalności prorockiej.Pozycja „Eucharystia a życie” (Katowice 19 V 2005 r.)Buchta, Roman (Księgarnia Św. Jacka, 2006)Pozycja Sympozjum misjologiczne w starym opactwie „Przyszłość Indian z Paragwaju” (Rudy Raciborskie 20 V 2005 r.)Wita, Grzegorz (Sympozjum misjologiczne w starym opactwie „Przyszłość Indian z Paragwaju” (Rudy Raciborskie 20 V 2005 r.), 2006)Pozycja Pozycja Pozycja Antonina Kozyrska, Arcybiskup Edward Ropp. Życie i działalność (1851–1939), Lublin 2004, 275 s., ilustr.Kawecki, Roman (Księgarnia Św. Jacka, 2006)Pozycja „Katecheza w Kościele i dla Kościoła” (Częstochowa 20–21 IX 2005 r.)Buchta, Roman (Księgarnia Św. Jacka, 2006)Pozycja Niemieckojęzyczne czasopisma wydane na Śląsku do 1945 r. W zbiorach Biblioteki Teologicznej Uniwersytetu Śląskiego w KatowicachOlszowy, Ewa (Księgarnia Św. Jacka, 2006)Pozycja Francis Fukuyama, Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, przekł. Bartłomiej Pietrzyk, Kraków, Wydawnictwo Znak 2004, 312 s.Szymonik, Marian (Księgarnia Św. Jacka, 2006)Pozycja Pozycja Ewa Kurek, Dzieci żydowskie w klasztorach. Udział żeńskich zgromadzeń zakonnych w akcji ratowania dzieci żydowskich w Polsce w latach 1939–1945, Lublin, Clio 2001, 272 s.Krętosz, Józef (Księgarnia Św. Jacka, 2006)