Studia Bydgoskie
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/31554
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Bydgoskie wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 340
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Eucharystia a wolność jako zdolność do bycia daremSzukalski, Wojciech (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2007)Pozycja Kościół jako zwołanie Boże (qehal el – קהל אל, ἐκκλησία τού Θεου)Kotkowska, Elżbieta (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2007)Pozycja Juliána Maríasa rozważania o szczęściuGrabowski, Rafał (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2007)Pozycja Rodzina kluczem porządku moralnegoMierzwiński, Bronisław (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2007)Pozycja Kilka uwag o milczeniu w moralności i etyceStachewicz, Krzysztof (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2007)Pozycja Uniwersytet jako szkoła dialogu w społeczeństwie obywatelskimOkońska, Elżbieta (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2007)Pozycja Relacja Lex credendi – Lex orandi w ikonieSprutta, Justyna (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2007)Pozycja Co znaczy być człowiekiem Eucharystii?Kiernikowski, Zbigniew (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2007)Pozycja Zasady prawne systemu finansowego Kościoła PartykularnegoRakoczy, Tomasz (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2007)Pozycja Ewolucja pojęcia wiary we współczesnej teologii fundamentalnejPanasiuk, Krzysztof (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2007)Pozycja Wspólnototwórczy charakter celebracji eucharystycznejNadolski, Bogusław (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2007)Pozycja Miłość podstawą życia we wspólnocie w świetle pism Sługi Bożego o. Franciszka LibermannaWalkusz, Marek (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2007)Pozycja Społeczne aspekty Eucharystii od „łamania chleba” do przekształcania świataIrek, Waldemar (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2007)Pozycja „Wiara poszukująca zrozumienia” – 25 lat istnienia Prymasowskiego Instytutu Kultury Chrześcijańskiej w BydgoszczyLejbman, Hanna (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2007)Pozycja Bydgoszczanie wobec Orędzia Biskupów Polskich do Biskupów Niemieckich z 1965 r. – relacja SBZmuda, Wenancjusz (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2007)Pozycja Godność pracy ludzkiej i jej wymiar duchowyBilicki, Lech (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2007)Pozycja Rys historyczny, podstawy doktrynalne i elementy duchowości posługi nadzwyczajnych szafarzy Komunii świętejBarczewski, Mirosław (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2007)Pozycja Ewangelia pracy – biblijne podstawy etosu pracyKiedzik, Mirosław (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2007)Pozycja Konspiracyjne komplety filozoficzno-teologiczne w Bydgoszczy w latach 1941–1942Zmuda, Wenancjusz (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2008)Pozycja Aktywność społeczna biskupów w Italii w pierwszych dekadach panowania longobardzkiego (568–604)Izdebski, Adam (Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego, 2008)This article discusses the involvement of Italian bishops with the government and protection of their respective cities against the Lombards towards the end of the 6th century. It is widely believed that the bishops became increasingly significant in local politics then, though source data for any conclusion is incredibly scarce. The sources available reflect the opinions of those linked with the Church of Rome at the turn of the 7th century (this includes Paul the Deacon, who drew on this tradition), or provide us with detailed information on one particular pontificate (as demonstrated by the letters of Gregory the Great). Therefore, a close analysis of source information is indispensable and presented in this article. The first chapter examines the five existing references to the involvement of Italian bishops (excluding the popes) in the social and political life of their communities. The second chapter deals with the activities of Roman bishops, especially those of Gregory the Great. The pope took unprecedented care of food provision for the City, by exploiting the papal estates in Sicily. Moreover, he undertook complex diplomatic (and sometimes even military) actions aiming at securing the City against the Lombards. Yet, Gregory’s social programmes remained exceptional and thus it is clear that the bishops’ engagement with the social life of their communities in late 6th century Italy depended first and foremost on their personal capabilities and pastoral authority.